Iran Varzeshi

جوکهایکودک­ی،کینههایبزر­گسالی

واکاوی‌انگیزه‌دستی‌که‌به‌سمت‌هم ‌وطنش‌سنگ‌پرتاب‌م ‌یکند

- بهناز میرمطهریان ‪Behnaz Mirmotahar­ian‬

حتمــا نبایــد در جنجالهایــ­ی مثل جنجــال ورزشــگاه غدیر اهــواز، یک طرف دعوا پرســپولیس باشــد تا کمیته انضباطی برای رســیدگی به آن پرونده ویژه تشــکیل دهد و رســانهها با تصاویــری که از بازی منتشــر میکنند، برد خبری ماجرا را بیشــتر و بیشــتر کنند. سالهاســت کــه درگیریهای قومــی، قبیلــهای چاشــنی بازیهای تیمهای شهرســتانی با تیمهای تهرانی شــده اســت. سالهاســت بازی با برخی تیمها، سراســر استرس اســت و نگرانی از حاشــیههای­ی که میتواند مشــکلآفری­ن شود دلهره به جانمان میاندازد.

مشــکل دقیقا از جایی شــروع میشــود که برخی هــواداران، تیم خــود را تیمی از ایــران میداننــد و حریــف را غیرخــودی. گویی جنگــی قدیمی میــان برخی مردم برخی شــهرها یا میان تهرانیها و شهرســتانی­ها برقرار اســت. گویــی جوکهای زمان کودکی که بــا فرهنگی غلــط در جانمان خانه کــرده، حاال به کینههایی تبدیل شــده که اجــازه میدهد با بیرحمی تمام به ســمت هم ســنگ پرتــاب کنیم و بــه یکدیگر صدمه بزنیم.

«یــه روز یه...»، «یه روز یه...»، «یــه روز یه...»، «یه روز یــه ... . » همه اینها امروز در کنایهها و شعارهای زننده ورزشــگاهه­ایمان خود را نشان میدهد. همه آن گزندهایی که شهرســتانی­ها در کودکیهایشـ­ـان در مواجهه با تهرانیها تحمل کردهاند، حاال امروز در ورزشگاه شهرهایشان با پرتاب ســنگ و صندلی و به بیرحمانهتر­ین شکل ممکن تالفی میشود.

بزرگ شــدن همین کینههاســت که امروز همدلی و یکدلی را از هــواداران تیمهای مختلف گرفته است. شــهرهایی مثل بابل، انزلی، اهواز و خیلی شــهرهای دیگر در ایران، قتلگاه تیمهای دیگر شده است.

تا جایی که حتی فکر کردن به بازی تیمهای ملوان - سپیدرود، نساجی - خونهبهخونه، پرســپولیس با هر تیم اهوازی و بــازی خیلی از تیمها در تبریز، نگرانــی به جان هواداران میریزد.

سالهاست این اتفاقات تکرار میشود و فدراسیون و کمیته انضباطی بدون ریشهیابی و بدون اینکه هیچ راهکار ریشهای و اصولی به کار بگیرند، تنها به ریسمان سست محرومیت هواداران چنگ میزنند و در ظاهر مشــکل را حل میکنند. یک نفر نیســت بگوید اگر قرار بــود این محرومیتها، راه حلی برای حل این مشــکالت باشــند، باید تــا کنون به نتیجه میرسیدند. گیریم که شــما هواداران یک تیم را تا نیم فصل هم محروم کردید، بعد از آن با کینهای چند برابر شده، چه میکنید؟

امــروز زمــان آن نرســیده کــه از کلیشــهها جدا شــویم و بــا کمــک گرفتن از کاپیتــان تیمهــا، سرمربیهایش­ــان و خود مــردم و هــواداران چارهای بــرای ایجاد این همدلی بیندیشــیم؟ فدراســیون فوتبــال یکبار بــرای همیشــه نمیتواند محکم بایســتد و بســاط این جنجالها را از ورزشــگاه شــهرهایی که در لیگ نماینــده دارند جمع کند؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran