Iran Varzeshi

جنگ بر سر سکوهای خالی

اتفاقات عجیب در ورزشگاه قبل از بازی استقالل - تراکتورساز­ی

-

بازی استقالل – تراکتورســ­ازی در تمام سالهای اخیر درون زمین و بیرون از میدان پرتنش و پرحاشیه بوده است. این مسابقه که مثل بازی سپاهان – پرسپولیس یکــی از دیدارهــای ویژه و بزرگ لیگ برتر در طول فصل به حســاب میآید و بعضا جایگاه دو تیم در حساســیت آن کمترین اهمیت را پیدا میکند، از همان ســکوها و چند ساعت قبل از شروع مسابقه ملتهب و پرحاشیه بود.

با وجود اینکه حدود 5 ساعت به شروع بازی باقی مانده بود، شماری از هواداران تراکتورساز­ی که خود را با اتوبوس از تبریز به تهران رسانده بودند در اطراف ورزشگاه آزادی تجمع کردند. آنها منتظر بودند با باز شدن درهای ورزشگاه در جایگاههای خود مســتقر شوند. همچنین هواداران اندکی که از شهرهای دور برای حمایت از استقالل به تهران آمده بودند نیز در اطراف ورزشــگاه دیده میشــدند. هوادارانی از شهرهای رشــت، آبادان و اصفهان برای حمایت از استقالل در ورزشــگاه حضور داشتند. آنها پالکاردهای­ی در اختیار داشــتند که روی آنها نوشته بود چندصد کیلومتر را به عشق استقالل طی کردهاند تا به ورزشگاه آزادی برسند.

یک ساعت بعد یعنی حدود ساعت 16 تا 16:30 باالخره هواداران تراکتورساز­ی وارد ورزشگاه شدند. البته برخــی هواداران ترکتورســا­زی که پرچمهای عجیبی در دست داشتند نتوانستند این پرچمها را با خود داخل ببرند و ماموران با گرفتن پرچمها آنها را به داخل ورزشگاه راه دادند. مسووالن ورزشگاه آزادی ابتدا به تی تیها اجازه دادند به سمت سکوهای خود بروند و در ادامه اجازه ورود هواداران استقالل را هم صادر کردند. تراکتوریها خیلی زود ســکوهای ضلع شــمالی و زیر ســاعت را پر کردند و البته به خاطر گرمای هوای تهران به سایههای ایجاد شده از طبقه دوم پنــاه بردند. لحظاتی بعد آنها به ســکوهای طبقه دوم همان بخش هم رفتند اما اعتقاد داشتند جایی که به آنها اختصاص داده شده کافی نیست.

در فاصله 90 دقیقه مانده به شــروع مسابقه حاشــیهها و اتفاقات عجیب روی ســکوها آغاز شــد و برخی از هواداران دو تیم که از ســاعتها قبل خودشــان را به ورزشگاه رسانده بودند اشیای مختلفی به داخل زمین پرتاب میکردند. عجیب اینکه هواداران تراکتورساز­ی با اعتراض به کمبود جا با شکستن فنسها وارد سه جایگاهی شدند که در دست بازسازی است. آنها در این جایگاهها مستقر شدند که باعث اعتراض هواداران استقالل شد. لحظاتی بعد هواداران تراکتورساز­ی با مأموران انتظامی حاضر در ورزشگاه درگیر شــدند و به سمت آنها سنگ پرتاب کردند. همچنین شنیده شد بیرون از ورزشــگاه هم عدهای از هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدهاند که برخی از آنها توســط مأموران دســتگیر شدند. در پی بیشتر شــدن حاشیهها و جنجالها مسووالن یگان ویژه دست به کار شدند و برای آرام کردن فضای ورزشگاه با مسووالن کانون هواداران باشــگاه تراکتورساز­ی جلسه گذاشــتند که تا حدودی تاثیرگذار بود و فضا آرامتر شــد. در فاصله یک ساعت مانده به شــروع مسابقه حدود 35 هزار نفر در ورزشــگاه آزادی حضور داشــتند که 15 هزار نفر از آنها را هواداران تراکتورساز­ی تشــکیل میدادند. مطابق انتظار و مثل تمــام بازیهای بزرگ لیگ برتر هواداران دو تیم ساعات قبل از شروع بازی را به فحاشی علیه تیمهای رقیب اختصاص دادند. آنها بارها علیه یکدیگر شعار داده و به همین خاطر مسووالن سازمان لیگ مجبور شدند با پخش موســیقی مانع ادامه شعارها شوند. همچنین بعد از برخورد ماموران یگان ویژه با هواداران تراکتورســ­ازی لیدرهای این تیم از برخورد نیروی انتظامی ناراحت بودند و میگفتند ما هیچ مشــکلی با هواداران استقالل نداریم، فقط در تهران با لیدرهای پرســپولیس است که بعضی مواقع به مشــکل میخوریم، نمیدانیم چرا اینطور با ما برخورد کردند؟! هواداران اســتقالل که ســکوهای اطراف جایگاه و روبهروی جایگاه را نســبتا پر کرده بودند به شــدت نسبت به محل اســتقرار خود اعتراض داشتند و میگفتند با داشــتن بلیتهای مربوط به جایگاهشان به ناچار در بخشی دیگر مستقر شــدهاند. جالب اینکه قرار بود مثل تمام بازیهای لیگ فقط 10 درصد از گنجایش ورزشــگاه آزادی به هواداران تراکتورســ­ازی اختصاص داده شود اما ظاهرا مسووالن سازمان لیگ تحت تاثیر اعتراض هواداران تراکتورساز­ی بیش از 10 درصد از ظرفیت ورزشگاه آزادی را به آنها اختصاص دادند.

در ســوی مقابل با وجــود اینکه برخی هواداران اســتقالل بلیت داشــتند اما اجازه ورود به ورزشــگاه به آنها داده نشــد هر چند آنها پس از اعتراض شدید، وارد ورزشــگاه شــدند. در این لحظه به یکباره هواداران برای گرفتن صندلیها و جایگاه بهتر هجوم بردند که در این میان عدهای زیر دســت و پای آنها گرفتار شــدند. این مساله صحنههای زشتی را در ورزشگاه به وجود آورد که البته برای آنهایی که در این مسابقات به ورزشگاه میروند عادی شده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran