Iran Varzeshi

بهترین بازگشت

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

محمد نصیــری اســطوره وزنهبرداری ایــران با حضور در خانه کشــتی ورزشــگاه شــهید معتمــدی (کارگران) تهــران ضمن تازه کردن دیدار با دوست قدیمی خود اکبر فالح قهرمان ســابق کشتی جهان دقایقی را با شــاگردان فالح خلوت کرد و کوتاه سخن گفت. بدون شک یکی از چهرههای محبوب و دوست داشتنی ورزش ایران که پرافتخارتر­ین ستاره المپیکی کشورمان نیز به شمار میرود اســتاد «محمد نصیری» چهره شــاخص و تکرار نشدنی ســبک وزن وزنهبرداری ایران اســت که نه تنها در رشــته تخصصی خود جزو محبوبترین و مردمیترین وزنهبردارا­ن عنواندار ایران به شمار میرود، بلکه در سایر رشتههای ورزشــی خصوصا رشته کشتی و ورزش باستانی و پهلوانی، محبوبیت و جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. ستاره سبک وزن وزنهبرداری ایران روز گذشته بعد از اتمام دومین روز از مســابقات وزنهبرداری نوجوانان کشــور، برای تازه کــردن دیدار با رفیق و دوســت قدیمی خــود (اکبر فالح) پیشکسوت و فوق ســتاره سابق سبک وزن کشــتی آزاد جهان راه خانه کشتی ورزشگاه کارگــران را پیش گرفت. نصیری گویا خیلی وقت بود که اکبر فــالح رفیق قدیمیاش را ندیده بود، بــه همین دلیل تصمیم گرفت تا در ســالن کشــتی که اکبر فالح سالهاست آنجا را تبدیل کرده به مجموعهای مولد برای ساختن آیندهســاز­ان کشتی پایتخت، حاضر شــده و از نزدیک ضمن تازه کردن دیدار با ستاره سبک وزن ســابق کشتی آزاد جهان، دقایقی را نیز کنار رفیق قدیمی خود نظارهگر مرور فن و تمرین شاگردان فالح باشد.

غافلگیری فالح از حضور نصیری در تمرین کشتیگیران

لحظه ورود محمد نصیری به ســالن کشتی شــهید معتمدی (کارگران) دقیقا همزمان میشــود با شــروع گــرم کردن شــاگران اکبر فالح و آماده شدنشان برای آغــاز مرور فن روی تشــکهای کشــتی. فالح و بقیــه کادر مربیان او هم جلوی در ورودی سالن روی صندلی مربیان نشستند و آمادهاند تا برنامــه تمرینی خود را برای بچهها پیــاده کنند که با حضور اســطوره وزنهبرداری ایران در ســالن، تقریبا شرایط تمرینی بچهها برای دقایقی متوقف میشود و به تعویق میافتد. فالح و نصیری که مدتی است همدیگر را ندیدند با دیده بوسی و در آغوش کشــیدن هم عمق رفاقت و دوستی خود را برای حاضران در ســالن به تصویر میکشــند. هر دو بزرگمــرد جزو مفاخر و چهرههــای ماندگار ورزش ایران هســتند، یکی فوق ســتاره کشــتی جهان و دیگری اســطوره تاریخســاز ورزش ایران در رشته وزنهبرداری است. همین موضوع کافی است تا همه آنهایی که در ســالن کشتی هستند جــذب این صحنــه زیبا و به یــاد ماندنی شــوند. فالح و نصیری بعد از خوش و بشی مفصل کنار یکدیگــر روی صندلی نزدیک به هم مینشینند. نخســتین جملهای که اکبر فالح برای معرفــی محمد نصیری به برخی رفقایی که اطرافش هستند و اینطور که مشخص اســت خیلی هم با ستارههای ورزش آشــنایی نزدیکی ندارند، میگوید، این جمله اســت: «من متعجبم که طرف یک مدال جهانی که میگیرد، هنوز عرقش خشک نشده او را اسطوره خطاب میکنند! پس اگر اسطوره اینطوری است، ما باید به اســتاد نصیری چه لقبی بدهیم که در دنیا چــه از لحاظ مدالی و چــه از نظر اخالقی و داشــتن مرام پهلوانی لنگه ندارد؟» فالح تعریفــش را از محمد نصیری اینگونه تمام میکند: «اســتاد نصیری سرآمد و اسطوره تمام نشــدنی ورزش ایران است که نه تنها در رشــته وزنهبرداری بلکه در کشــتی و سایر رشتههای ورزشی محبوبیت و جایگاه ارزشمند و ویژهای دارد.»

عکس یادگاری و نصیحت پدرانه

بعــد از صحبتهــای کوتــاه اکبــر فالح، ســرمربی باشگاه کشــتی کارگران از شاگردانش خواســت تا جمع شوند و ضمن گرفتن عکس یــادگاری دقایقی کوتاه پای صحبــت اســطوره مانــدگار ورزش ایران بنشــینند. محمد نصیری هم بعد از عکس یادگاری، خیلی کوتاه بچههای کشتیگیر را با این کالم مخاطب خود قرار داد: «بچههای عزیز شما آیندهسازان کشتی ایران هستید. واقعا باید افتخار کنید که اســتاد بزرگ و با اخالقــی مثل اکبر فالح که افتخار کشــتی ایران است مربی شما است. بنابراین تالشتان را انجام دهید و اصال ناراحت نباشید از اینکه اگر نتیجه گرفتید و به شما توجه نشد. شما کارتان را درست انجام دهید مطمئن باشید به آنچه میخواهید میرسید.»

بــا پایــان مهلــت رأیگیــری نظرســنجی وبســایت کمیتــه بینالمللی پارالمپیک، مرتضی مهرزاد، بلندقامــت تیم ملی والیبال نشســته کشورمان عنوان برترین ورزشکار ماه جوالی جهان در ســال 2018 را به خود اختصاص داد.

مرتضی مهرزاد کــه در ماههای اخیــر به دلیل عملکــرد ضعیفش در لیگ جهانی مورد انتقــاد قرار گرفته بود، حاال با انتخــاب بهعنوان برترین ورزشــکاه ماه دنیــا، یک بــار دیگر شایستگیاش را نشان داد.

کمیتــه بینالمللــ­ی پارالمپیک علت این انتخاب را نقش موثر مرتضی مهرزاد در تیم ملی والیبال نشســته ایران در رقابتهــای قهرمانی جهان هلند در ماه جوالی عنوان کرد.

درخشــش مهرزاد در مسابقات جهانی هلنــد در حالی رقم خورد که تا آخرین لحظات حتی مشخص نبود او به این مســابقات اعزام شود. هادی رضایی ســرمربی تیم ملــی والیبال نشسته به دلیل عملکرد ضعیف او در رقابتهای لیگ جهانی در تبریز به او

اکبرفالح: نصیری اسطورهای است که دیگر تکرار نمیشود

هشدار داده بود که شاید به رقابتهای جهانی اعزام نشود اما با تالش مهرزاد در اردوها، رضایی بــرای اعزامش به هلند قانع شد.

حضور مهرزاد در ترکیب تیم ملی در هلند با اتفاقات خوبی همراه شــد؛ هم به قهرمانی ایران کمک کرد و هم منجــر به انتخابش بهعنــوان بهترین بازیکن ماه دنیا شد.

تیــم ملی مــردان ایــران اخیرا بــا قهرمانــی در رقابتهــای جهانی والیبالنشس­ــته ،2018 مجــوز ورود مســتقیم به پارالمپیک 2020 توکیو را کسب کرد.

در ایــن نظرســنجی مرتضــی مهرزاد با اخــذ 0۶ آرا، عنوان برترین ورزشــکار جهان را به خود اختصاص داد. همچنیــن در ایــن رقابت، «کار آدنگان» دونده ویلچــری از بریتانیا، «دیده گــروت» تنیسبــاز هلندی، «الیزابــت گومس» پرتابگــر نیزه از برزیل و «اســتفان اولسن» تنیسباز سوئدی نیز شــرکت کردند که البته هیچکدام نتوانستند به مرتضی مهرزاد نزدیک هم شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran