Iran Varzeshi

باید حدود رعایت شود

- حجتاالسالم داود دوا نقی محقق و پژوهشگر دینی

بنده با حضور بانوان در ورزشگاه ها هیچگونه مخالفتی ندارم و جایز است که زنان در کلیه مجامع و عرصههای مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی ورزشی حضور پیدا کننــد؛ حتی بهعنوان تماشــاچی، منتهی مشروط است به اینکه شرایط آن فراهم شود.

این موضوع یکی از شرایط به تعامل رسیدن مردم با یکدیگر است، یعنی مردم مــا چــه زن و چه مرد، بــه اصل کرامت انســانی دســت پیدا میکنند. شرط دوم اینکه مســووالن ما دســت از جناحبازی بردارنــد چون همین عوامل باعث شــده کــه کشــورمان دچار چنین مشــکالتی شــود، نگاه سیاســی به ورزش متاسفانه باعث شــده که بحث حضور بانوان تبدیل به یک کلیدواژه شــود، اگر آقایان دست از سیاسیکاریش­ان بردارند آنوقت است که فرصت پیدا میکنند بسترهای مناسب فرهنگی، اجتماعی، اخالقی و حتی فقهی را برای ورزش فراهــم کنند و قوانینی را در این خصــوص وضع کنند تا خانوادهها بهراحتی به تماشــای فوتبال بنشــینند، مثل زمانی که به سینما و تئاتر میروند.

وقتــی بحــث ورزش حرفــهای به میان میآید شــکل و فعالیت آن متفاوت میشــود، در حقیقت نیازمند یکســری ضوابــط و سیاســتگذا­ریهای خاصی میشــویم که در خصوص تماشــاگرا­ن ورزش حرفــهای هــم بایــد تدابیــری اندیشیده میشــد اما به دلیل بیکفایتی و کوتاهی بنده مســوول، طــی این 40 سال گذشته شــرایط و بستر الزم فراهم نیامده و عالقهمندان به تماشــای فوتبال در حاشیه ماندهاند.

بحث بانــوان یک ممنوعیت فقهی و شــرعی نبوده، یعنی این منع نشده؛ شرع میگویــد حدود باید رعایت شــود. اصل این اســت که امنیت اخالقی و اجتماعی فراهم شــود. حاال نمیتوانند این فضا را فراهم کنند که 001هزار، کمتر یا بیشتر یکجا جمع شــوند و امنیت الزم موجود باشــد؛ محدودیت ایجاد میکنند که این خود باعث اعتراض میشــود و به پیکره اجتماع و جامعه لطمــه وارد میکند. در پایــان به یکی از فرمایشــات مقام معظم رهبری اشاره میکنم که ایشان در سلسله بحثهایشــا­ن به کرامت انســانی تاکید داشــتهاند؛ که اگر ما به معنای واقعی به آن دست پیدا کنیم، هیچوقت تعرضی به یکدیگر نخواهیم داشت. آن زمان است که در سایه این فضا در کنار هم قرار خواهیم گرفت؛ بیهیچ دغدغهای.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran