Iran Varzeshi

دستگاههای فرهنگی کوتاهی کردهاند

واعظ آشتیانی:

-

شــما با حضور بانوان و خانوادههــ­ا در ورزشــگاهه­ا موافق هستید؟

هر اقدامی در هر زمینهای کــه میخواهــد انجام شــود، از جمله ورزش و حضــور بانوان در ورزشگاهها نیازمند فرهنگسازی اســت و نباید بیمحابا وارد بحثی شــویم که بعدها بخواهیم تبعات آن را جمــع کنیم. بــرای نمونه بــازی ایران و اســپانیا را همگان دیدند که این فضا، فضای مناسبی نبود. حتــی در فضای مجازی هم فیلمهای آن دست به دست شد. این نشان دهنده این اســت که هنوز هم عدهای هستند که نمیخواهند جریان به صورت مسالمتآمیز حل شود. در حقیقت نمیخواهند در یک فضای اخالقی این موقعیت فراهم شــود. میخواهند سوء استفاده کنند؛ خب شرایط بهگونهای خواهد شد که ما به لحاظ اعتقادی با چالش مواجه میشویم. از نظر شما چه فضایی مطلوب دختران و زنان ما است؟

بــه هر جهت ما میگوییم که بانوان باید در محیطی باشــند که از لحاظ اخالقی، فرهنگی، رفتار و گفتار تعرضی به آنها نشود؛ لذا نیازمند آن هستیم که مســائل فرهنگی به درستی تعریف شــود و مغایرتی با ارزشهای نظام و انقالب نداشته باشــد. آن موقع است که مسووالن ما میتوانند تصمیم بگیرند. اینکه به یکباره شو و نمایشی اجرا شــود یا اینکه عدهای بخواهند برای رای جمع کردن شــعار بدهند که ما اســتادیوم­ها را در اختیار بانوان میگذاریم، در حقیقت سوء اســتفاده از افکار عمومی اســت. لذا هر جریان سیاسی و هر دولتی بخواهد این کار انجام دهد، این عمل پســندیدها­ی نیست. باید به افکار عمومی، به اعتقادات و باورهای مذهبیمان احترام بگذاریم. آنوقت میتوان تصمیم منطقی گرفت.

از نظر شما شــرایط استادیومها چگونه است که نباید بانوان حضور داشته باشند؟

در حال حاضر که تنها خود آقایان در ورزشگاهها حضور دارند، ببینید چه ادبیاتی، چه کلمات و چه حرکات ناپسندی را بهکار میبرند. فوتبال رشتهای است پرهیجان. داور به اشــتباه یا سهوا سوتی میزند؛ ببینید بازیکنان چه رفتارهایی دارنــد. مربیان ســکوها را تهییج میکنند که به بد رفتاری تماشــاگرا­ن منتهی میشــود. حتی مدیرانعامل باشــگاهها از ادبیات نامناسبی اســتفاده میکنند. رسانهها هم عینا آن را منعکس میکنند. همه اینها اثرات تخریبی دارد و خودش زمینهساز چالش است. به هر صورت باید به ارزشهای نظام احترام گذاشت. اگر نظام به این نتیجه رســید که شرایط فرهنگی فراهم شده، آنوقت حضور بانوان اتفاق میافتد.

چــرا در چند دهه اخیر که از ورود بانــوان ممانعت به عمل آمده و دستگاههای فرهنگی بستر الزم را فراهم نکردهاند؟

بحث ورود بانوان یک بحث جدید اســت که طی دو، سه سال اخیر مطرح شده و مساله ریشــهداری نیست. من نه میخواهم تایید کنم و نه تکذیب؛ بلکه اعتقادم و احساسم این است که این قضیه بوی تعفن سیاسی میدهد. این مساله قبل از اینکه یک حرکت اجتماعی و فرهنگی باشــد، بیشــتر یک بازی سیاسی است مثل اینکه هر دولتی که میآید، حرف از خصوصیسازی دو باشگاه استقالل و پرســپولیس به میان میآورد در صورتی که همــه میدانند این کار به راحتی امکانپذیر نیســت، دقیقا ورود بانوان هم مشــابه این ماجراست؛ یعنی من باور ندارم حســننیت پشت این قضیه باشد. البته نمیخواهم همه افراد را متهم کنم ولی من کامال این مساله را سیاسی میبینم. ولی در عین حال اگر طی این چند دهه اقدامی صورت نگرفته دســتگاهها­ی فرهنگی کوتاهی کردهاند. البته فرهنگ موضوع کالنی اســت اما دستگاههای فرهنگی در بخشهای مختلف نتوانستهان­د مســائل را به موفقیت خاصی برســانند. خب طبعا این مساله هم جزیی از یک موضوع فرهنگی اســت. یعنی در حقیقت این یک اصل نیست اما اشکالی ندارد بیایند با تبادل نظر، تدبیر و تفکر ببینند شرایط مهیا است یا خیر.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran