Iran Varzeshi

با حضور بانوان محیط ورزشگاه سالم می شود

بیژن ذوالفقارنس­ب:

-

آقای ذوالفقارنس­ــب بعد از حضــور خانوادهها در ورزشگاه آزادی برای تماشــای بــازی ایران و اســپانیا، نظر شــما در خصــوص اســتمرار این قضیه چیست؟

بیشــک مــن موافقم چــون اماکــن ورزشــی و اســتادیوم­ها بهطــور کلــی، مجامــع فرهنگی و اجتماعی محسوب میشوند که باید در نهایت رعایت مسائل انضباطی و فرهنگــی مدیریت شــوند. زمانی که مدیریت صحیح بر ورزشــگاهه­ای ما حاکم باشــد، زمانی کــه مجموعههای ما مجهز به امکانات مناســب و اســتاندار­د باشــد، ما به راحتی میتوانیم حضور بانوان را پذیرا باشیم. از سوی دیگر حضور خانوادهها باعث میشود جو آرامتر بر استادیومها حاکم شود و این موضوع هیچ مغایرتی با مسائل شرعی ندارد. با حضور بانوان در ورزشگاهها، آقایان ادب و احترام بیشتری به هم میگذارند و خیلی مسائل را رعایت میکنند.

شما که مشــاور وزیر ورزش و جوانان هستید، تصور میکنید در اماکن ورزشی ما استاندارده­ای الزم برای حضور بانوان رعایت شده که پذیرای این قشر از جامعه باشیم؟

خیر. متاســفانه استاندارده­ا رعایت نشــده. تنها با مدیریت صحیح، مســوولیت پذیری و آگاهی مدیران مجموعههای ورزشی میتوان به این مهم دســت یافت. استادیومها­ی ما باید صندلی شمارهدار داشته و از قبل، جا و مکان، راهروها و مسیرهای ورود و خروج مشخص باشد. سرویسهای بهداشــتی به تعداد کافی و متناسب با حضور خانوادهها تدارک دیده شود. انتظامات خانم و آقا برای برقراری نظم و انضباط حضور داشــته باشند که هم اکنون هیچکدام آن در ورزشــگاهه­ای ما به چشم نمیخورد. به همین دلیل اگر وضع به همین منوال پیش برود ممکن است در آینده امتیازهای الزم برای مســابقاتی نظیر لیگ قهرمانان آســیا را کسب نکنیم. متاسفانه مدیران ورزشی ما در زمان ساخت اســتادیوم­ها به این استاندارده­ا توجه نکردهاند و در ساخت ورزشگاه فقط فیزیکی آن را تحویل گرفته تا مسابقه را در آن برگزار کنند. کشورهای صاحب ورزش در دنیا به مسائل بنیادین توجه کردهاند که در دنیا حرفی برای گفتن دارند.

نظر شــما تفکیک جایگاه بانوان و آقایان در زمان تماشــای مسابقه ورزشی الزم است؟

خیر. بنده عالقهمندم همراه همسر و فرزندانم فوتبال را تماشا کنم. مگر نه اینکه خانمها و آقایان در سینما، تئاتر و کنسرتهای موسیقی کنار هم قرار میگیرند؛ استادیومها هم به همان صورت خواهد بود. محیطهای ورزشــی ما فضایی به مراتب سالمتر از سایر اماکن دارند، بنابر این تفکیک بیمعناست.

بهعنوان یک مربی باتجربه فوتبال که هم فوتبالیست ملیپوش بودهاید و هم دکترای ورزش دارید و در پســتهای مدیریتی هم فعالیت کردهاید، چه عواملــی را در دور ماندن بانوان از فضاهای ورزشی موثر میدانید؟

مهمترین عامل، بیتدبیری و عملکرد ضعیف مســووالن ورزشــی کشــور در دهههای گذشته اســت. برخی از مسوول ورزشی که به حداقل مســائل فرهنگی ورزش و جامعهشناسی ورزشــی آگاهی نداشتهاند عامل اصلی اتخاذ این تصمیم هستند.

مدیر ورزشــی که بــرای دیدن دو نماینده مجلس ســه ماه در نوبت قرار میگرفت، تســلیم تصمیمات اشتباه آقایان شد! یک مدیر آگاه و مدبر هیچوقت اجازه نمیدهد با این نگرش به محیط ورزش نگاه شــود. محیط ورزش بسیار پاک است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran