Iran Varzeshi

موافقان و مخالفان یک موضع دارند

محمد علی الستی:

-

در مورد حضور بانوان در ورزشگاهها دو گروه مخالــف و موافق وجود دارد. حضور بانوان در استادیومها­ی ورزشی را چطور ارزیابی میکنید؟

بنده موافق حضور بانوان هســتم اما تصورم این اســت که مخالفــان و موافقان هــر دو دارای یک موضع هســتیم؛ اینکه از نامناسب و رکیک بودن فضا ناراحت هستیم اما نقطه شروع ما فرق میکند. نقطه شروع مخالفان این اســت کــه معتقدند فضا ضد فرهنگــی اســت و حرمت بانوان شکســته میشود ولی نقطه شروع ما - موافقان - این است که فضای ضدفرهنگی اصالح میشود، اگر بانوان حضور داشته باشند. در واقع باید درک کنیــم که هــر دو گروه یــک چیز را میخواهند اما راههای رسیدن به آن متفاوت است. در این صورت است که میتوانیم با هم همکاری کنیم. در غیر اینصورت هر کسی میخواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند.

مخالفــان میگوینــد کــه در ورزشــگاهه­ا موضوعــات غیراخالقی وجود دارد و حرمت بانوان شکســته میشود.

ببینیــد امروزه بســیاری از پدیدهها هســتند که به خاطر حفــظ حرمت بانوان منجــر بــه حــذف بانــوان از آن محافل و فعالیتها و تحرکات اجتماعی آنها شدهاند. ما در جاهای مختلف میشنویم که احادیث و روایاتــی را مطرح میکنند که از افتخارات زن همان بس که هیچ نامحرمی صدایش را نشنود. سوال من این است در تاریخ اسالمی کــه همه ما مطالعهاش کردهایم، مســالهای برخالف ایــن را به ما میگویــد. این افراد باید توجه داشــته باشند که در تاریخ اسالم و زنان بزرگ اســالم غیر از این بوده است. حضــرت خدیجه یک تاجر و فعال اجتماعی بزرگ بودنــد، دختر گرانقدرشــ­ان حضرت فاطمه زهــرا (س) هم نمونه بــارز یک زن بزرگ و فعال اجتماعــی بودند. چنانچه در زمان سکوت حضرت امیرالمومن­ین حضرت علی (ع)، ایشان با مناظرهها و مجادلههایش مواضع خودشــان را مطــرح کردند و دختر بزرگوارشــ­ان حضرت زینب (س) نمونه یک زن مبــارز در صحنه کربال بودند. چنانچه ما شیعیان معتقدیم که کربال در کربال میماند اگر زینب نبود. کدامیک از زنان تاریخ اسالم خانهنشــین بودند که صدایــش را نامحرم نشنیده باشــد؟ به هر ترتیب بنده بهعنوان یک فرد به شدت مذهبی معتقدم که تصور ما از حضور بانوان در ورزشــگاهه­ا یک تصور واژگونه است، پس ما باید با این تفکر وارونه مبارزه کنیم. بــرای مبارزه با این فکر بیمار ابتدا باید مخالفــان و موافقان حضور زنان، زبان مشترکشــان را پیدا کنند و به دنبال راه حل مشترک باشند و در جریان راه حل مشــترک، آن ذهنیتهــای نامطلوب پاک شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran