Iran Varzeshi

فاجعه در اهواز

استقالل‌خوزستان‌3جلسه‌و‌شجاع‌خلی ‌لزاده‌یک‌جلسه‌محروم‌م ‌یشوند

-

بعد‌از‌اتفاقات‌ناگواری‌که‌ در‌ورزشگاه‌غدیر‌اهواز‌رخ‌ داد،‌تنها‌مساله‌ای‌که‌م ‌یشد‌ انتظار‌داشت‌این‌بود‌که‌کمیته‌ انضباطی‌خیلی‌زود‌دست‌ به‌کار‌م ‌یشود‌و‌یکسری‌ محرومیت‌در‌نظر‌می‌گیرد.‌ االن‌هم‌خبر‌می‌رسد‌کمیته‌ انضباطی‌قرار‌است‌2‌یا‌3‌ جلسه‌استقالل‌خوزستان‌ را‌محروم‌کند‌و‌یک‌جلسه‌ هم‌شجاع‌خلیل‌زاده‌مدافع‌ پرسپولیس؛‌مساله‌ای‌که‌بدون‌ شک‌جلوی‌تکرار‌این‌فاجعه‌ تلخ‌را‌نخواهد‌گرفت.

هفتــه گذشــته ویدیویی از ورزشــگاه آزادی تهران دســت به دســت شــد که نشان میداد هواداران پرســپولیس به هواداران فوالد خوزســتان توهین کردنــد. خیلیهــا به این مســاله توجهی نکردند اما ظاهرا خوزستانیها منتظر فرصتی بودند که به آن، واکنش نشــان دهند. در واقــع بیتوجهی کمیتــه انضباطی فدراســیون فوتبال هم باعث شد خوزستانیها ناراحت شــوند و به دنبال جبــران. بعد از این بازی، پرسپولیس باید به اهواز میرفت تا مقابل استقالل خوزستان بازی کند. هنوز بازی شروع نشده بود که اتفاقات تلخ زیادی رخ داد. از آتش زدن پرچم پرسپولیس که اتفاق خیلی زشت و زنندهای بود تا سنگپرانیها­یی که باعث تاخیر در شروع بازی شد. به نظر میرسید بعد از چند دقیقه تاخیر، شــرایط مهیای بازی شده و داور ســوت شــروع بازی را به صدا درآورد اما هنوز چند دقیقهای نگذشت که همان اتفاقات تکرار شد و باعث قطع شــدن بازی. این مساله چند بار ادامــه پیدا کرد که البتــه عجیب بود داور همچنان دســتور به ادامه بازی میداد. چراکه بازیکنــان امنیت جانی نداشــتند، ضمن اینکه در بین هواداران هم اتفاقــات ناگواری رخ داد و خیلیها مصدوم شــدند که اکثر آمبوالنسها کارشــان رفت و آمد به بیمارســتا­ن شده بود. اتفاقات تلخ آنقدر ادامه داشــت که کســی به بازی توجه نداشت حتی خود بازیکنان. در اکثر دقایــق بازی میدیدیم بازیکنــان تمرکز کافی ندارند و نگران ســنگپرانی­ها هســتند. نکته جالب این اســت که نیروی انتظامی هم خیلی تالش کرد اما نتوانســت جلوی این اتفاقات را بگیرد. در این میان حتی یکی از اعضای نیروی انتظامی هم مصدوم شــد و به بیمارستان رفت اما تالشها برای جلوگیری از این مســاله ادامه پیدا کرد. مســالهای که تا بعد از بازی هم ادامه داشت.

بعد از این اتفاقات تلخ که حتی اگر نامش انتقام باشــد، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، همــه منتظر واکنشها بودنــد. داریوش یزدی سرمربی استقالل خوزستان در واکنشی منطقی این ســنگپرانی­ها را محکوم کــرد اما ایمان مبعلی کاپیتان اســتقالل خوزستان که تجربه باالیی دارد، در مصاحبهاش به هواداران به خاطر اتفاقات هفته قبل مقابل پرســپولیس حق داد که خیلی عجیب اســت. چند بازیکن دیگر هم چنین واکنشی داشتند و از همه مهمتر واکنش مدیرعامل باشگاه استقالل خوزستان بود. امیر ســلطانی در مصاحبهای اعالم کرد این اتفاقات به این باشــگاه ربطی ندارد: «مســلما ما هیچ کدام از این مســائل را تایید نمیکنیم اما هیچ ربطی هم به باشگاه استقالل خوزستان نداشت. ما تمــام تالشمان را کردیم که بتوانیم میزبان خوبی باشــیم.» سلطانی در حالی میگوید این اتفاقات به اســتقالل خوزستان ربطی ندارد که تیمش میزبان بــود ضمن اینکــه در میزبانی قبلیشان هم مشکالت زیادی از جمله فحاشی به سرمربی تیم به وجود آمده بود.

به هر حــال عبدالکاظــ­م طالقانی رییس هیات فوتبال استان خوزستان واکنشی منطقی به این مساله نشــان داد: «اتفاقاتی که در این بازی رخ داد، جای تاسف دارد. همیشه میگوییم تماشاچیان زمانی که به ورزشگاه میآیند، باید بیاینــد و از دیدن یک بازی لذت ببرند. چه در ورزشگاه آزادی و چه در ورزشگاه غدیر، انتظار میرود تماشاگران خودشان را کنترل کنند و از بازی لذت ببرند که متاسفانه در بازی ورزشگاه آزادی (بــازی تیمهــای پرســپولیس و فوالد خوزســتان در هفته دوم لیــگ برتر) درگیری بوده البته نه به شــدت کلیپی که پخش کرده بودند و آن کلیپ صحــت ندارد. یک کلیپی را تهیه کرده بودند که در آن هواداران پرسپولیس علیه تماشاچیان خوزستانی شعار میدهند که آن صحــت ندارد. این را یقین داریم که صحت ندارد ولی در بازی هفته دوم در ورزشگاه آزادی برخوردهایـ­ـی وجود داشــته اما آنقدر شــدت نداشته که بخواهند انتقامگیری کنند. حتی اگر بحث انتقامگیری وجود داشته کمیته انضباطی باید به آن رسیدگی کند.»

همانطــور که طالقانی گفت شــاید اگر کمیتــه انضباطی به موقع بــه اتفاقات بازی پرســپولیس و فوالد خوزســتان رســیدگی میکــرد این اتفاقات به شــکل شــدیدتر در اهواز تکرار نمیشــد امــا کمیته انضباطی در مواقعی کــه باید تصمیمات درســت بگیرد، سکوت میکند و بعد هم در تکرار آن اتفاقات میخواهد خیلی ســریع واکنش نشان دهد. خبر میرســد پرونده ویژهای بــرای اتفاقات بازی استقالل خوزســتان و پرسپولیس قرار است تشکیل شود. اسماعیل حسزاده رییس کمیته انضباطی فدراســیون فوتبال در مورد این اتفاقات میگوید: «بــه طور حتم پرونده ویژهای با قیــد زمان درباره بازی اســتقالل خوزستان و پرســپولیس در کمیته انضباطی تشــکیل خواهد شد. انتشار گزارشهای اولیه مربوط به این بازی از طریق رســانهها، روایت مقدماتی نسبت به مشــکالت به وجود آمده را بیان میکند و بیشــک، پرونده مربوط به این بازی در اســرع وقت و با بررسی و تحلیل کلیه جزییات در کمیته انضباطی رســیدگی خواهد شــد. از ناظران محترم این مســابقه درخواســت میکنم در اســرع وقت و با قید فوریت، گزارشها را به کمیته انضباطی ارسال کنند تا ضمن اتخــاذ تصمیمگیریه­ای الزم، اقــدام مقتضی صورت پذیرد. بر این اســاس پرونده بازی استقالل خوزستان و پرسپولیس در اولویــت فعالیتهای کمیتــه انضباطی در روزهای آتی قرار خواهد داشت.»

بعــد از این مصاحبه، خبر رســید کمیته انضباطی قصد دارد 2 یا 3 جلســه اســتقالل خوزســتان را محــروم کند و یک جلســه هم شــجاع خلیــلزاده مدافع پرســپولیس که در این بازی خیلی عصبی نشــان داد اما آیا با این محرومیتها مشــکل ورزشگاهها حل میشود؟ شاید مدت زیادی از نابینا شدن سرباز احمدی گذشــته باشــد اما هنوز مدت زیادی از نابینا شــدن اســماعیل بهداروند هوادار خوزستانی نگذشته. اگر در این بازی چنین اتفاقی میافتاد چه؟! این مشــکل دالیل زیــادی دارد که باید زودتر حل شود. قبل از اینکه این فاجعه بزرگ جای دیگری تکرار شود.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran