Iran Varzeshi

لیگ برتر انگلیس از هوادار بینیاز میشود؟

-

حــق پخش جهانی لیگ برتر در فصــل 201۶-1۷ به رقم 8 میلیارد و 00۳ میلیون پوند رســید در حالی که از هر یک پوند درآمد هجده تیم برتر این لیگ، کمتر از 20 پنس (یکپنجم پوند) درآمد روز مسابقه است.

اگــر درآمد روز مســابقه را در نظر نگیریم، فصــل 201۵-1۶ فقط دو باشــگاه بودند که قبل از کســر مالیات ســود میبردند اما این رقم در فصل 201۶-1۷ به ده باشگاه رسیده است.

دکتر راب ویلسون، متخصص اقتصاد ورزش از دانشگاه شفیلد میگوید قرارداد قبلی پخش تلویزیونی که در سال 2012 به ارزش سه میلیارد و 18 میلیون پوند بسته شد، نشانههایی داشت از بروز تغییراتی دائمی در فوتبال و هر چه بیشــتر تجاری شدن آن: «بحث در مورد زمانی است که تمرکز اصلی به جای فروش بلیت در روز مسابقه به حق پخش تلویزیونی منتقل میشود. وقتــی برای بازی در لیــگ برتر 120 میلیون پوند به دســت میآورید، آن وقت اگر الزم باشــد در ورزشگاه بدون تماشاگر هم بازی میکنید. چشمانداز درآمدزایی تغییر کرده و باشــگاهها دیگر به بلیتفروشی روز مسابقه وابسته نیستند.»

در میــان تیمهای لیگ برتــر بورنموث با 114۵0 نفــر، کوچکترین ورزشــگاه را دارد. در فصل 201۶-1۷ درآمد این باشگاه حدود ۶۳1 میلیون و پانصد هزار پوند بود که پنج میلیون و دویست هزار پوند آن از فروش بلیت به دست آمد. به عبارت دیگر کمتر از چهار پنس از هر پوند درآمد این فصل.

با این تفاســیر حضور تماشاگران در ورزشــگاه دیگر چه اهمیتی دارد؟ مالکــوم کالرک از انجمن هواداران فوتبال میگوید: «تماشــاگرا­ن مهمترین عنصر فوتبال هســتند. بازیکنان و مربیان میآیند و میروند ولی ما همیشه هستیم. دلیل اینکه باشگاهها میتوانند پیشنهادهای وسوسهانگیز برای پخش تلویزیونی بگیرند، تصاویر جمعیت و ســر و صدای هواداران خودی و حریف و جو ورزشــگاه است. از یک ســو آنها دیگر از نظر مالی به تماشاگران متکی نیســتند و از سوی دیگر برای جذاب نگه داشتن محصولشان به آنها احتیاج دارند. کافی اســت تصور کنیم، لیگ برتر در ورزشگاههای خالی از تماشاگر چقدر خستهکننده است.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran