Iran Varzeshi

امیر عابدزاده: بابام زنگ زد و گفت یاد ایران -آمریکا افتادم

گل زدن را دوست دارم

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

تیتر یک - کمکم باید بپذیریم که او دروازهبانی فوقالعاده است. نمایشهای اخیر امیر عابدزاده در پرتغال و همچنین ســیوهایی که او را به تیــم هفته لیگ رسانده، همه و همه نشان از آمادگی باالی دروازهبانی است که خصوصیات بسیاری را از پدرش به ارث بــرده. پدری که گل میزد و در بازی با پا تبحر داشــت. امیر هم گل میزند و در بازی با پا نیز هنرمند اســت. دروازهبانی که در کودکی بیشتر یک مهاجم بود اما حاال آنقدر خوب کار میکند که با واکنشهای دیدنی، پدرش را یاد بازی ایران - آمریکا میاندازد.

این بار بر خــاف فصل قبل، از ابتدا دروازهبان ثابت ماریتیمو هستی و لیگ را تو آغاز کردی، آن هم با توجه به تغییر ســرمربی و وجود دروازهبانی برزیلی به نام چارلس. توضیح میدهی که چطور به پیراهن شماره یک رسیدی؟

این فصل شرایط من با فصل قبل فرق دارد. فصل قبل من در لیگ و از ابتدا دروازهبان ثابت نبــودم. چارلس درون دروازه ایســتاد و مربی از من در جام حذفی و تاکادا لیگا استفاده کرد. االن اما مربی ما عوض شده و همه چیز از صفر شروع شده. من و چارلس باید خودمان را نشان بدهیم تا به ترکیب برسیم. خوشبختانه با تمرینهایی که انجــام دادم، مربی جدید از من در ترکیب ثابت اســتفاده کرد. چه در جام حذفی و چه در لیگ.

اما تو دیرتر از چارلــس به تمرین اضافه شــدی و عجیب بود که چطور در طول دو، ســه هفته خودت را به مربی اثبات کردی.

درست میگویید. من دیر اضافه شدم و به خاطر اســتراحت - بعــد از جام جهانیدر ایران حضور داشــتم. از وقتــی به پرتغال برگشتم، تمام ســعی من این بود که مربی را راضی کنــم. در برد ۳ بر صفــر در جام حذفی خوب کار کردم. به همیــن دلیل در لیگ هم به من اعتماد شــد و خدا را شکر عملکردم هم بد نبود.

ماجرای آسیبدیدگی تو چه بود؟ به طور کامل رفع شد؟

یک مصدومیت کهنــه بود که ترجیح دادم در مورد آن ریســک نکنم. نمیخواستم تمرین پیش فصل را با درد آغاز کنم. به همین دلیل به پرتغال برگشــتم و آسیب دیدگیام را مداوا کردم. وقتی صد در صد آماده شــدم به مربی گفتم میتوانم بازی کنم.

نخســتین بازی پیش فصل خودت را مقابل الس پالمــاس در جزایر قناری اســپانیا برگزار کردی. 85 دقیقه درون دروازه ایستادی و فقط یک گل خوردی. از آن بازی کمــی برایمان بگو. انگار که خودت هم مشتاق بودی در این بازی به زمین بروی؟

مــن عالقه ویژهای داشــتم که در این بازی حاضر باشــم چــون در اســپانیا برگزار میشــد و من هم لیگ این کشــور را دوست دارم. الس پالماس از اللیگا سقوط کرده بود اما مقابل ما با تمــام قوا بازی کرد و واقعا قوی بود. با اینکه شکست خوردیم اما عالی بازی کردیم. البته کمی هم خســته بودیم و الس پالماس هم تعویضهای بسیاری انجام داد و باعث شد بازی کمی از شکل و شمایل رسمیاش خارج شود.

چند روز قبل ویدئویی منتشر شد که تو در تمریــن ماریتیمو گل زدی. آن هم خیلی زیبا و بــا بیرون پا. تو آنجا چه کار میکردی و چطــور در موقعیت قرار گرفتی؟

مــن کال گل زدن را دوســت دارم. در تمرین ماریتیمو هم به ســه تیم تقسیم شدیم که یکی از تیمها یک بازیکن کم داشــت. من در حال اســتراحت بودم که داخل زمین رفتم و یک گل هم زدم. البته یک موقعیت دیگر هم داشتم که دروازهبان را دریبل زدم اما توپ من وارد دروازه نشد.

بعد از تمرین هم حسابی مورد توجه بازیکنان قرار گرفتــی و به قول معروف سوژه آن تمرین شدی.

همه میگفتند تو باید شــماره 10 تیم ما باشی. البته این فصل ماریتیمو یک بازیکن با تجربه از زنیت خریده که او پیراهن شــماره 10 را میپوشــد. من هم بــه بازیکنان گفتم اجازه دادم تا او شماره 10 را بپوشد.

بازی با پا یکــی از خصوصیات بارز بازی پدرت بود. یادم نمیرود که او بارها مهاجمان حریف را دریبل میزد و البته چندین بار هم پشت ضربه پنالتی ایستاد و گل هم زد. تبحر تو در بازی با پا غریزی است یا با تمرین به دست آمده؟

نمیدانم اما میشود گفت هم غریزی اســت و هم حاصــل تمرینهایی کــه انجام میدهم. بچه که بودم در مدرسه همیشه جلو بازی میکــردم. یادم میآید در مدرســه تی ای اس در یک بازی که بــا بازیکنان بزرگتر از خودمان برگزار کردیم، ۶ گل به ثمر رســاندم. البته اینها باعث نشــد تــا دروازهبانی را کنار بگذارم. همیشــه دوست داشــتم دروازهبان شــوم. دروازهبانی که بازی با پایش هم خوب باشد. همیشه ســعی میکنم نقطه قوتی که دارم را حفظ کنم و حتی بهتر شوم.

برسیم به بازی مقابل سانتاکارا. تو در این بازی سیوهای بسیاری داشتی اما یکی از آنها بیشتر به چشم آمد. همانی که همه را یاد بازی ایــران - آمریکا در جام جهانی 1998 و سوپر واکنش پدرت مقابل فرانکی هایدوک انداخت. میدانی کدام را میگویم؟

دقیقــا. همانی که خودم را جلوی توپ انداختــم و با پا آن را مهار کــردم. اتفاقا بعد از بازی با پدرم صحبت کردم. او نمایش مرا کامل دیده بود و به من گفت یاد بازی ایران - آمریکا افتادم. تو در جواب چه گفتی؟

به او گفتم این دو ســیو را با هم مقایسه نکن چون این واکنش، حتی ۵ درصد آن سیو فوقالعاده هم نبود. من همیشــه قدردان این هســتم که پدرم را کنار خودم دارم. پدری که یک دروازهبان فوقالعــاد­ه بوده و وقتی به من نکتــهای را میگوید، میدانم کــه به فوتبالم کمک میکند.

شرایط ماریتیمو در این فصل چطور است؟ به چه ردهای فکر میکنید؟

بازیکنــان بســیاری از دســت داده و مهرههای جوانی هم خریدهایم. با تغییر مربی کمی هجومیتر از فصــل قبل بازی میکنیم. مربی قبلی ما تفکرات دفاعی داشــت اما مربی جدید که در هلند بزرگ شده و نخستین فصل حضورش در پرتغال را ســپری میکند بیشتر روی کار تهاجمی تاکید دارد. او دوســت دارد کارهای بزرگی انجام بدهد و ما بازیکنان نیز از این چالش استقبال میکنیم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran