Iran Varzeshi

نام فیلم جدید پرسپولیس: تنگنا

- بهناز میر مطهریان ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

پرسپولیس تنها تا 9 شهریور برای پرداخت بدهی 10 میلیاردیاش به کنفدراسیون فوتبال آسیا مهلت دارد و حذف از آسیا در صورت پرداخت نشدن این بدهی، میتواند ضربه مهلکی به پرسپولیس وارد کند.

خطر حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، بدترین خبری بود که این فصل میتوانست به اردوگاه سرخها برسد. انگار با این خبر نگرانیهای سرخپوشان تکمیل شده باشد. درست در فصلی که با همه توان دارند با کمبود بازیکن و محرومیت میجنگند، احتمال حذف از آسیا به خاطر بدهی 10 میلیارد تومانی میتواند کمر تیم را خم کند. پرسپولیس با دستهای خالی چطور میتواند تا دو هفته آینده این بدهی را تأمین کند؟ تنگنا اما وقتی برای پرسپولیس بیشتر میشود که حامیان مالی باشگاه در جلسات میگویند همین حاال هم به همه تعهداتشان عمل کردهاند و توان پرداخت این مبلغ را تا موعد تعیین شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا(ایافسی) ندارند. حاال حمیدرضا گرشاسبی مانده و بازیکنانی که این فصل پولی از باشگاه دریافت نکردهاند و بدهیهایی که هر لحظه فشار را بر باشگاه بیشتر و بیشتر میکند.

عمر جلسات شبانه حمیدرضا گرشاسبی با حامیان مالی باشگاه به چند هفته میرسد. از همان زمان که مدیرعامل باشگاه حس کرد فشار مضاعفی را که به بازیکنان وارد میشود، تنها با خوشقولــی میتواند جبران کند. آن هم در بحبوحه مشکالت مالی باشگاه و هجوم طلبکارانی کــه کار را برای اجرای برنامههای مالی باشگاه سخت میکردند.

گرشاســبی خوب میداند محرومیت از پنجره نقل و انتقاالت تابســتانی، خواه ناخواه کار بازیکنان را سختتر کرده و دست برانکو برای اســتفاده از مهرههایش باز نیســت. به همین خاطــر در کنار همه بحثهایی که در این جلســات شبانه مطرح میشــد، یکی از تأکیدهای اصلی گرشاســبی به پرداخت پول این فصل بازیکنان بوده است.

در میان همه حاشــیههای­ی که موفقیت این فصل پرســپولیس را تهدیــد میکنند، باشــگاه نمیخواهــد بیپولی بــه اعتراض بازیکنان و به هم ریختن نظم تیم منجر شود و همــه اصرارها به پرداخــت زودتر از موعد بازیکنــان هم به همین خاطــر بود. حامیان مالی باشــگاه اما مطابق توافق اولیهشــان با باشگاه پرسپولیس، شهریور را زمان پرداخت پــول بازیکنان میدانســتن­د و حاضر نبودند برنامهریزی­هایشــان در این رابطه را تغییر دهند.

همه ایــن اصرارها در شــرایطی بود که موضوع شــکایت گولچ از باشگاه پرسپولیس بابــت طلبش و خطر محرومیتی که باشــگاه پرسپولیس را بابت این بدهی تهدید میکرد، باعث شد حامیان مالی باشگاه پرداخت طلب این مدافع استرالیایی را در اولویت قرار دهند و بخشــی از طلــب 0۵2 هــزار دالری او را پرداخــت کنند. بعد از اینکه خطر محرومیت پرســپولیس بابــت بدهی بــه آنتونی گولچ برطرف شد، گرشاســبی اعالم کرد این پول را حامی مالی باشگاه برای جلوگیری از ایجاد خطر محرومیت برای این تیم پرداخت کرده است.

بعد از همه اصرارهای گرشاســبی برای پرداخت پول بازیکنان و پرداخت بخشــی از طلب گولچ، حاال ضرباالجل ایافســی باعث شــده او با طرح خواســته جدیدی به ســراغ حامیــان مالی باشــگاه بــرود و از آنها بخواهد برای پرداخت بدهی 10 میلیاردی باشگاه تا 9 شهریور فکری کنند.

هنوز چهار هفته از رقابتهای لیگ هجدهم نگذشته که حامی مالی رقم قابل توجهی بابت بدهیهای پرسپولیس پرداخت کرده و اینطور که از جلسات شبانه باشگاه و حامیان مالی خبر میرسد، پرســپولیس برای پرداخت بدهی 10 میلیارد تومانــیاش نمیتواند فقط روی کمک حامیان مالی خود حساب کند.

راحــت بگوییم، حامیــان مالی باشــگاه پرســپولیس کــم آوردهاند و با اینکــه از ابتدا پرداخت بدهیهای 20 ساله باشگاه پرسپولیس یکی از شــعارهای آنها شــده بود اما مواجهه با رقــم این بدهیها و الزام به پرداخت این بدهی در طول مدت زمان کوتاه، کمی کار را برای آنها سخت کرده است.

شــاید بیراه هم نباشد اگر بگوییم، حامیان مالی باشــگاه وقتی همچنــان وزارت ورزش را متولی باشــگاه میبینند، خــواه ناخواه وزارت ورزش را در پرداخت بدهیهای باشگاه شریک میدانند.

«چــرا وزارت ورزش حتی یــک ریال هم به پرســپولیس کمک نمیکند؟» این ســوالی اســت که حامیان مالی بارها در جلســاتی که با گرشاســبی داشتهاند مطرح کردهاند و به این ترتیــب آب پاکی را روی دســت او ریختهاند که برای پرداخت طلب 10 میلیاردی باشــگاه، آن هــم ظرف دو هفته، حســاب چندانی روی حمایت آنها باز نکند.

درخواســته­ای مدیرعامل باشــگاه برای دریافت کمــک از وزارت ورزش هــم تاکنون پاســخی در پی نداشــته و وزارت تاکنون هیچ کمکی به این باشگاه نکرده است.

محدودیتهــ­ای کمک مالی وزارت ورزش به باشگاه پرسپولیس و کم آوردن حامیان مالی برای پرداخت بدهیهای باشــگاه، فشارها را بر باشــگاه پرسپولیس بیشتر و بیشتر کرده است. باشــگاه تنها تا 9 شهریور برای پرداخت بدهی 10 میلیاردیاش به کنفدراسیون فوتبال آسیا مهلت دارد و حذف از آسیا در صورت پرداخت نشــدن این بدهی، میتواند ضربــه مهلکی به پرسپولیس وارد کند.

بعد از ایســتادگی پرسپولیســ­یها مقابل مشــکالت محرومیت از پنجره نقل و انتقاالتی، حاال ســخت اســت انتظار داشــته باشیم در صورت حذف از لیگ قهرمانان آســیا همچنان با قدرت ایســتادگی کنند. آن هم در شرایطی که پرســپولیس حتــی با وجــود محرومیت، در آمادهتریــ­ن و هماهنگتریـ­ـن روزهایش به ســر میبرد و با توجه بــه اینکه لیگ قهرمانان آســیا برای آخرین ســال به طور تفکیک شده بین غرب و شرق آســیا برگزار میشود، شاید این آخرین شــانس سرخها برای ایستادن روی سکوی قهرمانی باشد.

البته این پایان جلســات باشگاه با حامیان مالــی و وزارت ورزش نیســت و تالشها برای پرداخت بدهی 10 میلیاردی ادامه دارد. تاریخ اما ثابت کــرده که حتی اگر تنگناها بیشــتر، فشارها شدیدتر و امیدها کمرنگتر شود اما باز هم پرسپولیسیه­ا از پا نمینشینند. فیلم جدید پرســپولیس که مســتندی از بحران مالی این باشگاه است، شاید فقط همین اسم را میتواند داشته باشد: تنگنا.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran