Iran Varzeshi

کاردررستور­انهایبزرگد­نیاراردکرد­متابهفوتبا­لبیایم

داستان جانی مارش، آشپز خصوصی بازیکنان لیگ برتر:

- نیتان سالت ‪Nathan Salt‬

سرآشــپز شــدن در یکی از رســتورانه­ای بزرگ دانمــارک، یــا پذیرفتن ریســک و سرآشــپز ســتاره منچسترســی­تی شــدن. این معمایی بود که بر ســر راه جانی مارش، آشپز توانا قرار داشت.

رستوران نوما در دانمارک بهترین آشپزهای دنیا را دارد. مارش میگوید: «آنجا یکی از پنج رســتوران برتر دنیا است.»

اما در کریســمس گذشــته بود که کوین دبروین، ســتاره منچسترســی­تی به دنبال یک آشــپز خصوصی میگشت و به سراغ این آشپز اهل منچستر رفت. او هم ترجیح داد که برای دبروین آشپزی کند.

مارش حــاال غذای ده، دوازده ســتاره لیگ برتری را درســت میکند و تبدیل به آشــپزی مشــهور شده اســت. او در ابتدا با دبروین آغاز کرد اما سپس آشپزی همتیمیهــا­ی او مانند ایلــکای گوندوغان، الکســاندر زینچنکو و کایل واکر را هم به عهده گرفت. او همچنین برای جوردن پیکفــورد، جان تری، تروی دینی (مهاجم واتفورد) و اسکات دان و کانر ویکام، دو بازیکن کریستال پاالس هم غذا درست میکند. بازیکنان جدید هم مرتبا به سراغ او میآیند.

اما او چطور آشپز ستارههای لیگ برتر شد؟ مارش میگوید: «رابط این بازیکن به من زنگ زد و گفت: ببین، کوین در کریسمس یک آشپز میخواهد، هستی؟

من این حس را داشــتم که اتفاق خاصی قرار است بیفتد. در آن هنگام، قرار بود چند جا آشــپزی کنم اما همه آنها را لغو کردم. مشــخص است که آن کار به سود من شــد. لغو کردن مراســم در کریســمس کار بسیار خطرناکی است، چون پیش از آنکه کوین تماس بگیرد، برنامه من کامال پر بود.

این ریســک بســیار بزرگــی بود. مــن دو فرصت فوقالعاده داشــتم؛ اینکه رســتورانی مانند نوما حتی به شــما جواب بدهد هــم در مخیلــه آدم نمیگنجد، چه برســد به اینکه انتخاب شــوید و به شــما بگویند که از فالن تاریخ بیاییــد و کار کنید. فرصت دیگر هم تماس از طرف منچسترســی­تی بود که یک بازیکنش به کمک من نیاز داشت. اتفاقاتی که افتاده دیوانهوار بوده است.»

مارش در آیندهای نزدیک با ســتارگان بیشــتری در لیگ برتــر کار خواهد کرد: «همین حاال هم چندین درخواســت جدید دارم. برخی بازیکنان جدید پیش از آغاز فصل از من درخواست همکاری داشتهاند. چند نفر آنها از باشگاههای تازهصعودکر­ده هستند. بازیکنان از من میپرســند که اوضاع چطور اســت و چگونه غذا به در منزلشان ارسال میشود و از این چیزها.

آنهــا میدانند که اگــر میخواهنــد در یک لیگ مهم بازی کنند، باید مراقب خودشــان باشند تا بتوانند نسبت به دیگران برتری داشــته باشند، حتی نسبت به همتیمیهــا. اگر فرد دیگری این کارهــا را انجام بدهد دیگــران را از تیم کنار خواهد زد و خودش بازی خواهد کرد.»

صفحه اینســتاگر­ام این آشپز باعث عالقه کاربران و بهویژه بازیکنان به او شــده است. همین که یک ستاره لیگ برتر او را تگ کند باعث میشــود نوتیفیکیشن­های او ناگهان منفجر شود.

مارش میگوید: «سال گذشته اوضاع کمی دیوانهوار پیش رفت و بازیکنان عالقه بســیاری به کار من نشــان دادنــد. منظورم بازیکنان بزرگ لیگ برتر اســت. زمانی که کار را برای یکی، دو نفر انجام دادم آوازه من پیچید.

آنها در صفحات اینســتاگر­ام خــود عکس غذاها را میگذاشتند و مینوشتند که این غذاها را در خانه فالن بازیکن دیدهاند. بعد از همانجا شهرت من بیشتر شد.»

از او ســوال شد که از چه زمانی شهرتش آغاز شده و او گفت که یک مدافــع میانی تیم ملی انگلیس باعث شــد که مشهور شود: «شــاید بتوانم بگویم نقطه عطف اصلی برای من جان تری بود. او من را در یک اســتوری اینســتاگر­ام تگ کرد و درباره غذاهــای من نظر داد. او بســیار شــفاف اعالم کرد که من غذاهایش را درســت میکنم. او فالوئرهای بسیار زیادی دارد. همه انگلیسیها او را فالو میکنند. بازیکنان خارجی هم هستند که او را فالو میکنند.»

امــا بازیکنانی ماننــد تری، دینــی و پیکفورد چه خدماتی از او دریافت میکنند؟ بسته به بسته و سرویس انتخابی، مارش برایشــان صبحانــه، میانوعده، غذاهای پس از بازی (اگر روز مســابقه باشــد) و شام میفرستد. بازیکنان معموال ناهار را در زمین تمرینی صرف میکنند. منو قهرمانان به این ترتیب است: صبحانه: نان، مــوز، بیکن بوقلمون، لوبیای خانگی، تخممرغ آبپز، ســاالد میوه، ســیبزمینی سرخشده، گوجه سرخشده و قارچ.

میانوعده: مافین پروتئینی، شکالت با پرتقال، فیله مرغ آبپز با گشنیز و هویج و کلم قرمز و سیر. ناهار: باشگاه آن را فراهم میکند. شام: گزینهها شامل استیک فیله با سس مخصوص و سبزی سرخشده میشود.

برای برخی مشــتریان خــاص، ماننــد دبروین و گوندوغان، غذاها هر شــب درســت میشــود و آنها و خانوادههای­شان غذا را صرف میکنند.

بازیکنان از ایدههای جدید استقبال میکنند. مارش میگویــد: «البته گوندوغان تنها یک بار گفت که از یک غذای من خوشــش نیامده اســت. او البته همیشه دارد غذاهای جدید را آزمایش میکند. دوســتانم میگویند این موضوع روانی اســت! من عاشــق فوتبال و تماشای آن هســتم اما حاال درگیر کار با فوتبالیسته­ا شدهام و دوستانم کمی حسادت میکنند. آنها همیشه میگویند که دوست داشتند خودشــان این کار را انجام میدادند اما به نظرم نقطه قوت من همین اســت که تحت تاثیر اســامی قرار نمیگیرم و تنها بهترین غذایی که میتوانم را برایشان درست میکنم.»

از او سوال شد که با بازیکنان چه حرفهایی میزند و او گفت: «این سوال را زیاد از من میپرسند اما راستش مــا زیاد درباره فوتبال حــرف نمیزنیم. فقط حرفهای کلی میزنیــم، مانند آدمهای معمولــی. من نمیگویم فــالن کارت را دیدم و فالن شــد، چون ایــن کارها را حتما رسانهها انجام دادهاند، در ریکاوری بازیکنان با آنها صحبت شــده و در هنگام تحلیل بازیها هم این چیزها را دیدهاند. آنها زمانی که در خانه به سر میبرند دوست دارند هر کاری انجام دهنــد به جز اینکه درباره بازیها حرف بزنند.»

دبروین عاشق یک غذای ســنتی بلژیکی است که در آن، گوشت با ســیبزمینی سرخ شده سرو میشود امــا آیا این غذا برای یک بازیکن در لیگ برتر مناســب اســت؟ مارش میگویــد: «بارها این غــذا را پختهام. او عاشــقش است! ما آن را با سیبزمینی به سبک بلژیکی برایش فراهــم میکنیم که در آن ســیبزمینی دو بار سرخ میشود اما من گوشت را آنطور سرخ نمیکنم ولی وقتی گوشت را تا آن حد میپزید، مواد مغذیاش از بین میرود. این غذا بیشــتر برای او تفریح اســت تا اینکه از نظر تغذیه برایش مفید باشد.»

او دربــاره خودش میگوید: «من هرگز از جایگاهی که در آن هستم راضی نمیشوم. میخواهم به کار ادامه دهم. چرا غذای بازیکنــان پیاسجی را فراهم نکنم؟ یا بارسلونا و رئال مادرید؟»

اگر مشتریان او به درخشش ادامه دهند، این آشپز خصوصی ممکن است بهزودی برای بزرگترین ستارگان دنیا کار کند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran