Iran Varzeshi

با مشکالتی که مردم دارند چطور از فوتبال حرف بزنم؟

برای کی روش کجا بهتر از ایران

- سميرا شيرمردي ‪Samira Shirmardi‬

محمد مایلیکهن، مرد همین اعتراضهاست، ایستادن سمت مردم و بلند کردن صدا برای رسیدگی به حقوق مردم. درد او دیگر فقط فوتبال نیست. او مدتها مصاحبه نکرد، چون حرص خوردن و عصبی شدنها گرفتارش کرده بود. او مردی است که همیشه دغدغه دارد و با درد غریبه نیست. حاال پس از ماهها دوباره مایلیکهن حرف میزند، اعتراض میکند و دغدغههایش را به زبان میآورد.او بعد از ماه ها سکوت خود را شکست. او حرف های زیادی زد ولی ما تنها بخشی از آن را منتشر کردیم.

آقای مایلیکهن، مدتها بود که سکوت کرده بودید تا احتماال آرامش داشته باشید. در این روزها شرایط چطور بود؟

مگر میشود آرامش داشت. آنقدر مشکالت در مملکت زیاد اســت که نمیشود آرامش داشت. اگر بیاییم در مورد فوتبال هم صحبت کنیم، یعنی مردم را جدا میکنیم و این درست نیست. فوتبال مشکالت زیادی دارد اما مملکت مشکالت بیشتری دارد.

فکر میکنید چرا روز به روز مشــکالت بیشتر میشود؟

از بــس تصمیمــات ما اشــتباه اســت. ما میبینیــم مثال یــک نفر ظرف 40 ســال 400 تا پســت عوض میکند و در همه زمینهها تخصص دارد! افــرادی میبینیــم که از ایــن ور به آن ور میرونــد و در همه زمینهها متخصص هســتند. آنوقت وقتی یک ورزشکار رفت شورای شهر همه صدایشــان در آمد و گفتند چرا رضازاده، ساعی ...و در شورا هستند. یعنی همه آنهایی که در شورا هستند تخصص دارند؟ اصال از شورا بگذریم. همین سازمان تربیتبدنی یا وزارت ورزش را ببینیم. چند نفر از مدیران آنجا تحصیالت ورزشی داشتند؟!

به جز سجادی که البته برای وزیر شدن رای نیاورد.

ســجادی هم معاون شــد اما اگــر یکی از ورزشــکارا­ن مثال وزیر صنعت شود همه میگویند وزارت صنعت؟! مگر میشــود؟! اما مدیرانی داریم که در این 40 ســال فقط دارند میچرخند. مثال از ســازمان انرژی اتمــی به مجلــس میروند. از آنجا به جای دیگر و همینطــور ادامه دارد. با این وضعیت مملکت ما بهتر میشــود؟! تا فشــار هم میآید میگوینــد کاالی ایرانی بهبه اما به محض اینکــه روابط با دنیــا بهتر میشــود در و پنجره برای کاالی خارجی باز میشــود. مگر غیر از این اســت؟ ما یــا از این ور بام میافتیم یــا از آن ور. در بحــث واردات کاالی خارجی به طور مثال مگر ما کارگران و کارمندان زیادی برای این شــرکتها در ایــران نداریم؟ با عدم ورود کاالی خارجی اینها اخراج میشــوند. چرا یا این وری غش میکنیم یا آن وری؟ کال هیچ کارمان درست نیست. مثال یک نفر به تنهایی رفته ۲ تن سکه خریده.

بعد هم گفتند پول خودش بود و ســکه خریده.

درست اســت. یکی 38 هزار سکه خریده و بعد میگویند دنبال پیدا کردن آن شخص هستند. مگر گفتید که مثال خرید ۲ ســکه بیشتر ممنوع اســت و هر کســی بیش از این خرید کند، قاچاق محســوب میشــود؟ بعد ناگهان گفتند فردی که 38 هزار ســکه خریده، قاچاقچــی و احتکارکنند­ه اســت! یکی انبار پر برنج دارد، یکی انبار کاســه و بشــقاب. طبیعی است وقتی اجازه دادید کاال وارد کننــد، نمیتوانیــ­د بگویید مثال ‪3 ۲،‬ تا کاســه و بشــقاب بیشتر نیاور. به هر حال او باید بیاورد انبار کند، بفروشــد و باز هــم جایگزین کند. چرا اذیت میکنند؟ متاسفانه این داستانها همیشه هست. االن 40 سال است که میخواهند کمربندی بندر انزلی را درست کنند اما نکردند.

در مورد ورزشگاهها هم شرایط به همین صورت است.

ورزشــگاهه­ا که جای خود دارد. ورزشــگاه آزادی ســال 53 یعنی ۱974 میالدی افتتاح شد. یعنی 44 ســال از بهرهبرداری آن گذشــته است. آزادی را نه تنها درســت نکردیم بلکه در مقاطعی هم خودمان خرابش کردیم. عدهای گفتند ممکن است ســکوها بریزد چون کنار دریاچه است. بعد آمدیم ‪30 0۲،‬ هزار کیســه ســیمان 50 کیلویی گذاشتیم ببینیم میریزد یا نه! آنوقت ببینید در جام جهانی روســیه 64 بازی آن هم در آن سطح برگزار شــد و همه هم در بهترین شــکل ممکن. آنجا شــما دیدید یکی مثال پوست تخمه بریزد؟ بعضیها نوشیدنی الکلی هم خوردند و بازی تماشا کردند اما مشکلی هم پیش نیامد.

هــواداران آلمــان، برزیــل، فرانســه و همه کشــورهای دنیا کنار هم بودند. آیا اتفاقی افتاد؟ آنوقت ما میگوییم فرهنگ ۲500 ســاله داریم. بعد هــم وقتی اتفاقــی در ورزشــگاهه­ا میافتد میگوییم تماشاگرنما! تماشاگرنما همان تماشاگر است.

درســت اســت. وقتی ما میآییم و با عقل ناقصمان حرف میزنیم شــانس میآوریم که ما را نمیبرند دیوانهخانه (با کنایه). روزی برای داور گریه کردم و گفتم چرا در ورزشگاهها باید چنین اتفاقاتی بیفتد و باید جلوی آن را بگیرند اما من را مسخره کردند. این هفته (برنامه نود دوشنبه شب گذشــته) هم یک قسمت خیلی کوچک از برنامه را دیدم که آنجا هم تصویر من را نشــان دادند و مسخره کردند.

در آن صحنه تماشــاگرا­ن به زن و بچه داور فحــش میدادنــد؛ چرا نبایــد کاری به این چیزها داشــته باشــم؟ آدم دلش میســوزد. با مشکالتی که مردم دارند بیاییم به ایــن چیزها بپردازیم.

االن کــه ر فتا ر هــا ی نادرســتی در ور زشــگا ه ها شــده خیلیهــا این حوادث را به مشــکالت اقتصادی ربط میدهند. شــما موافق این مساله هستید؟

طبعا مسائل اقتصادی در این رفتارها نقش دارد. مگر میشود بخوابی و بلند شــوی ببینی همــه چیز 3 برابر شــده؟ االن میتوانی میوه بخری؟ مگر چقدر حقوق میگیرید؟ طبعا ســطح تحمل میآید پایین. برای بعضیها که همه چیز گل و بلبل است. نمیدانیم آنها از کجا خرید میکنند که مردم را درک نمیکنند. آنوقت تا دلتان بخواهد تعدد مراکز نظارتی داریم. این چه کاری اســت؟ خب مســوولیت نظارتی را مثال بدهید به من و از من گزارش بخواهید اما اینطور نیســت. هر کدام را یکی زیرنظر میگیرد. خــب خود اینها ایجاد فســاد میکند. اگر یک ســازمان باشد همه آنجا را موظف به نظارت میکننــد. این همه آدمهای مختلف را گرفتیم و زندانــی کردیم، حکم اعدام دادیم آخرش چه شــد؟ متاسفانه هنوز هم دنبال بازیهای جناحی خودمان هســتیم. شاید جناح مقابل اقتصاددان خوبی داشته باشد، چرا استفاده نکنیم؟ چه اشــکالی دارد؟ بیایید برای «رفاه» که البته خیلی مانده که به رفاه برسیم، تالش کنیم. 40 سال است نتوانستیم برای تعدادی از روستا و شــهرهای کوچک آب لولهکشی تامین کنیم. آن وقــت من درمورد ورزش چــه صحبتی کنم؟ چه چیزی بگویم. 8 ســال اســت کیروش بازیمان میدهد. ظاهرا قرارداد جدید او در آستانه تمدید است. تــاج خــودش میگوید که جانباز اســت، آنوقت میگویــد 6 میلیارد برای کیروش چیزی نیســت. آقای تاج! شما حاضری یک دالر از جیب خودت بدهی کــه میگویی 6 میلیارد چیزی نیســت؟ از کدام برنامــه حمایت میکنید؟ چند بازی تدارکاتی داشــتیم که اثر داشته باشد؟ با کدام تیم که بازیکنان اصلیاش را داشت، بازی کردیم؟ حتی برای سیرالئون هم صدهزار دالر دادیم امــا بازیکنان اصلــیاش نبود. البته آن پول به نام سیرالئون بود و احتماال به کام دیگران. کیروش چند روز در ایران حضور داشــت؟ چند بازی لیــگ را دیــده؟ مگر کاوه رضایــی بد بــود؟ حاال اگر از علیپور بگویم میگویند چون پرسپولیسی هستم اســمش را آوردم. در حالی کــه من در بحث مصالــح ملــی قرمز و آبی برایم فرقی ندارد. از قبل هم معلوم بود این ســیاهبازی است. 8 ســال است همین بازی درحال تکرار اســت. کیروش کجا بــرود بهتر از ایران؟ توهیــن میکند، دعوا میکند، پولــش را هم بدون دردسر میگیرد. بعد میگوییم چرا جو فوتبال اینجوری شده. تیــم ملی خــوب بــود چون حمایت شــد. صددرصد که نه، هزار درصد از طریق کیروش و رفقایش این حمایتها انجام شــد. بعد از جام جهانی یکی نگفته مثال تیم ملی در فالن بخش عیــب داشــت. اصال میگوییم تیــم ملی خیلی خوب هم بــوده. کیروش یک مقدار ســکوت میکرد اما متاسفانه همه را به توپ بســت. بعد هم دیگران را متهم کرد.

شــما معتقدید عملکرد تیم ملی در جام جهانی قابل دفاع نبود؟

حکایت عجیبی است. همه آمارها بیانگر این است که ما یکی از ضعیفترین تیمهای جام جهانی بودیم. همه سایتهای معتبر دنیا آمارها را منتشر کردند. 99 درصد مــردم میگفتند آلمان، برزیل، اســپانیا و آرژانتین و در مرحله بعد هم فرانســه، بلژیک و انگلیس. پس این چه حرفی اســت؟ کدام پیشبینی را میگویید؟ ببینید آقای کیروشیپور (فردوســیپو­ر) تا دقیقه 0۲ بازی با مراکش چهها که نگفت؟ میگفت «راضی هســتیم بازی همین االن با همین نتیجه تمام شود... چی میشد همین االن داور ســوت پایــان بازی را مــیزد. ما راضی هســتیم به همین نتیجه صفر-صفــر.» آخر بازی گفت «ما چه ماهیم، چه قدر خوبیم ما» اینهاست که آدم را اذیت میکند. ســیاهبازی، ســیاهبازی و سیاهبازی... متاســفانه در همه عرصهها هم وجود دارد اما وانمود میشود همه چیز گل و بلبل است. االن مــا در همه چیز مشــکل داریم اما همه چیز برای آقای کیروش تهیه و آماده میشود.

به هر حال مردم فوتبال را خیلی دوست دارند.

فوتبــال ویتریــن اســت و خیلیهــا بــه آن میپردازند. به خاطر برد وســیع خبری که دارد. شما االن ببینیــد همه روزنامهها و ســایتها بــه فوتبال میپردازند اما جاهای دیگر دیده نمیشــود. میلیاردها دالر به خاطــر فوتبال این ور و آن ور میشــود. من میگویم اوضاع مملکت خوب نیست و باید همه دست به دست هم بدهیم و مشکالت را حل کنیم. مثال اگر من این میز را نمیتوانم بلند کنم و زورم نمیرســد از دیگری کمک بگیرم. نباید بگذاریم مملکت نابود شود. ما باید برای مملکتمان تالش کنیم. االن عربستان را ببینید. صدهزار آدم فرســتادیم آنجا. هر نفر هم هزار دالر هزینه کنند ببینید چقدر میشــود؟ واقعا حساب کردید ببینید چقدر میشود؟! میدانید چرا عربستان میپذیرد؟ چون به فکر منافع کشورشان هستند. چند وقــت دیگر همه میروند عــراق و میلیاردها دالر هم آنجا خرج میشود. مگر ما در عراق هزینه نکردیم؟ از قدیم گفتند چراغی که به خانه رواست به کوچه حرام اســت. من چندی پیش سیدحســن خمینی را دیدم و گفتــم اگر امام االن زنده بــود، اجازه میداد چنین چیزی برایشان بســازید؟ میدانید چقدر پول هزینه میکنید؟ آن وقت هموطن ما گرســنه سرش را زمین میگذارد. برخی از مسووالن هم شکمشان روز به روز گندهتر میشود و از در تو نمیآیند. اینها را میگوییم به آنها برمیخورد.

به هر حال امیدواریم مشکالت زودتر حل شود و شرایط مردم بهتر.

کشــوری داریم که مثل بهشت است. خوزستان آب ندارد. خوزستانیها روی ثروت دنیا خوابیدند اما 40 ســال میگذرد و آب ندارند. من شرایط مردم را درک میکنم. شــمال درست است که سرسبز است که آن را هم خــدا داده و داریم از بین میبریم اما سالهاســت که فاضالب شهرها میریزد توی دریا. این یعنی فاجعه محیط زیســت. چطور جوابگوی آیندگان و فرزندانمان باشــیم؟ ما هنوز ۲ هزار مدرسه کپرنشین داریم. چرا؟! اینها درد است اما کسی رسیدگی نمیکند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? یک نفر ظرف 40 سال 400 تا پست عوض میکنــد و در همه زمینهها تخصص دارد! افرادی میبینیم که از این ور به آن ور میروند و در همه زمینهها متخصص هستند. آنوقت وقتی یک ورزشــکار رفت شورای شهر همه صدایشــان در آمد و گفتند چرا رضازاده، ساعی ...و در شورا هستند. یعنی همه آنهایی که در شورا هســتند تخصص دارند؟
یک نفر ظرف 40 سال 400 تا پست عوض میکنــد و در همه زمینهها تخصص دارد! افرادی میبینیم که از این ور به آن ور میروند و در همه زمینهها متخصص هستند. آنوقت وقتی یک ورزشــکار رفت شورای شهر همه صدایشــان در آمد و گفتند چرا رضازاده، ساعی ...و در شورا هستند. یعنی همه آنهایی که در شورا هســتند تخصص دارند؟
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran