Iran Varzeshi

جادوی «چهارمی» برای ایران

مسابقات‌فوتبال‌بازی‌های‌آسیایی‌از‌91‌مرداد‌راه‌اندازی‌شده‌و‌تیم‌ملی‌امید‌ایران‌هم‌نخستین‌بازی‌اش‌را‌بعدازظهر‌دیروز‌مقابل‌ عربستان‌انجام‌داد‌اما‌افتتاحیه‌باز ‌یها‌شنبه‌آینده‌(72‌مرداد)‌در‌شهر‌جاکارتا‌برگزار‌م ‌یشود‌و‌رقاب ‌تها‌از‌فردای‌همان‌روز‌با‌وسعتی‌ خ

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

این درســی اســت کــه ادوار اخیر این رقابتهــا و بــه ویــژه ادوار 2010 و 2014 این مســابقات به ما داده است. در بازیهای آســیایی 2010 در گوانگژو چین ما چهارم شدیم و قزاقستان پنجم اما چهار سال بعد از آن در اینچئون کره جنوبی که بوکســورها­ی قزاق کــوالک کردند و 7 طــال از 12 طالی ممکن را به دســت آوردند آنهــا با 28 مدال زرین چهارم شــدند و ما بــا 21 طال در رده پنجم ایستادیم.

مدال‌بری‌بی‌سابقه حــذف ســه وزن از بوکــس و به تبع آن کمتر شــدن طالهای هدفگیری شــده توســط قزاقها تنها فرآیندی نیســت که ما را به ســبقت مجدد از آنها امیدوار ســاخته اســت. واقعیت این اســت که طیف «مدال بری» ایران گســتردهتر از هر زمانی شده و ما چند سالی اســت که در رشتههایی مدال میبریم که پیشتر خوابش را هم نمیدیدیم و ژیمناستیک یکی از آنها است. حفظ – کم و بیــش – قدرت ســنتیمان در ورزشهای سنگین و کشــتی و رزمیها هم سبب شده نــوار کســب مدالهایمان در این رشــتهها قطع نشــود و با قدری نوسان و کم و زیاد در وزنهبرداری و کشتی باز سر به آسمان بساییم و مدالهایمان در اکثر رشتههای رزمی کمتر از رقبا نباشــد. این چنین است که میتوان عالوه بر کســب رتبــه جادویــی چهارمی امیدوار باشیم که هم بیشترین طالها را طی سالهای حضورمان در بازیهای آسیایی در دوران پــس از انقالب بگیریــم و هم رکورد مجموع مدالبری خود را بشکنیم. دو رکورد برتر ایران در زمینه کسب مدال در بازیهای آســیایی به ســال 1974 و زمانی به دست آمد که در تهران میزبان مسابقات بودیم که مشــتمل بر 36 طال و 81 مدال در مجموع میشــد و اگر 36 طال در جاکارتای 2018 برای ما غیرقابل دســتیابی باشد شاید امید بســتن به عبور از مرز 81 مدال در مجموع همه رشــتهها کاری غیر قابل انجام نباشد، این در حالی اســت که البته در دو دوره آخر مســابقات از 59 و 57 مــدال مجموع فراتر نرفتهایم.

موفق‌ترین‌دوره‌ایران؟

هــر اتفاقــی در جاکارتــا و پالمبانــگ محلهای برگزاری هجدهمین دوره بازیهای آســیایی روی بدهد شــکی وجود ندارد که حضور گستردهتر از همیشه بانوان ورزشکار ما در بازیهای آسیایی امسال یک پیروزی پیش هنگام و اثبات این نکته اســت که ورزشکاران زن به باالترین بیالن کاری خود رســیده و از هر جهت اثبات شایســتگی کردهاند. پیشتر هرگز رخ نــداده بود که زنان ایرانی حاضر در این مســابقات به چنین عددی )98( برسند و ایــن رشــدی 70 درصــدی را نســبت به بازیهای آســیایی اینچئون در ســال 2014 نشان میدهد. بدیهی است که بسیاری از این ورزشــکارا­ن در جاکارتا مــدال نمیگیرند اما همین که تشــخیص داده شود در اندازههای حضور در این میدان سخت و وسیع هستند، گونــهای پیــروزی برای جامعهای اســت که تــدارک و تقویت ورزش زنــان را قدری دیر آغاز کرد اما حاال با تمام وجود درصدد جبران اســت و رزمیکاران و تیرانــداز­ان فوقالعاده زن ایران اینک در ســطح جهان برای رقبای درجــه اول خود نیز الگوهایــی تمام عیار به حســاب میآیند. در انتظار اخبار خوش آنان و همچنیــن ســتارههای مــرد ورزش ایران میمانیم، نمایندگانی که میتوانند جاکارتا را به موفقترین دوره حضور ایران در این بازیها تبدیل کنند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran