Iran Varzeshi

پایان شیرین فیلم هندی

نخستین قهرمانی مشترک زنان و مردان در تاریخ ورزش ایران

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorlou‬

کبدی ایران ســالهای ســختی را پشت سر گذاشــت. هر چند که اغلب روی سکو بود و مدالآوری میکرد، همیشــه سایه سنگینی را باالی ســرش حس میکرد. سایه سنگین و بزرگ هند! هندیها قدرت اصلی و برتر کبدی در آسیا و دنیا هســتند. کبدی به به نوعی برای آنهاست و همواره هم همه قهرمانیها در سطح دنیا را در هــر دو رده زنان و مردان به دســت آوردهانــد. با این حــال جاکارتا پایان ســلطه مطلق هندیها بر کبدی دنیا بود؛ آن هم بطور همزمان در هر دو رده مردان و زنان.

پس از اینکه مردان ایــران در روز پنجم رقابتهای کبــدی مردان توانســتند رقیب ســنتی و همیشگیشــا­ن هند را شکســت دهند، شادیهایشان به هیچوجه شبیه یک فینالیست نبود. انگار قهرمان شده بودند آن هم در بزرگترین رویداد ممکن. بردن هند بزرگتر از هر مدال و عنــوان دیگری برای کبدیبازان مرد ایران بود و پس از به دســت آوردنش، سر از پا نمیشناختند. پس از این برد و فینالیست شدن هم همه از پیش میدانستند که اگر هند نتوانســت، هیچ تیم دیگــری نمیتواند آن را متوقف کند و بطور مسلم قهرمان است. دیروز روز فینالهــا بود. زنان کبدی هم پنجشــنبه فینالیست شــده بودند و این بار آنها بودند که حریف هندیها شــده بودند. پــس از باخت هند در رده مردان، خیلیها امیدوار بودند که روحیه باالی دختران، یک برد تاریخی را هم به آنها هدیه دهد که همان هم شد. روز فوقالعاده و فرامــوش نشــدنی تاریخ کبدی ایــران را دختــران آغاز کردند که در فینال حســاس و نزدیکشان، با سه امتیاز اختالف و 27 بر 24 از سد تیم قدرتمند هندوستان گذشتند و مدال طالی بازیهای آسیایی را به گردن آویختند. بانوانی که اگرچه هیچ ســهمی از صدا و سیما و پخش زنده نداشتند اما یکی از تاریخیترین مدالهای ورزش ایران را گرفتند.

کبدی نخستین مدال طالی تیمی تاریخ ورزش ایران را در رده بانــوان گرفت. پیش از این تیم فوتســال بانوان هم قهرمان آسیا شده بود اما گرفتن طالی تیمی بازیهای آسیایی برای نخستین بار بود که به دست میآمد. تیم ملی کبدی دختران ایــران در مرحله گروهی این بازیها با بنــگالدش، کره جنوبی و چین تایپه همگروه بود کــه مقابل کره و بنگالدش به برتری رســیده و مقابل چین تایپه شکست خورده بود. آنها در نیمــه نهایی مقابل تایلند نیز به برتری و با پیــروزی مقابل هند به مدال طال رسیدند.

در دیگــر فینال کبدی دیــروز، مردان کبدی با خیــال راحت و روحیــهای که هیچ چیز قدرت کاســتن از آن را نداشت، به راحتی از ســد کره جنوبی گذشــتند و با بــرد 26 بر 16 دومین طــالی کبدی را دشــت کردند. شاگردان مازندرانی در این دوره از بازیها در مرحله گروهی با پاکستان، ژاپن، نپال، مالزی و اندونزی همگروه بودند که توانســتند همه حریفان خود را از پیش رو بردارند.

دو طالی نــاب و تاریخــی کبدی، یک رکورد دیگر را هم در تاریخ ورزش ایران جابهجا کرد. قهرمانی همزمان دو رشته در هر دو رده مردان و زنان، برای نخســتین بار است که در تاریخ ورزش ایران به وقوع پیوســته. هیچگاه سابقه نداشته که در رشتهای، قهرمانی هر دو رده مردان و زنان در یک ســری مسابقات به ورزش ایران برسد.

حاال کبدی در شــرایطی که سالها زیر ســایه هندیها تالش کرد و مدالهای نقره و برنزش را شــمرد، باالخره توانست ایستادن روی ســکوی اول را هم تجربــه کند. آن هم قهرمانی کــه در هــر دو رده مــردان و زنان به دســت آمد تــا لذتبخشتر و شــیرینتر جلوه کند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran