Iran Varzeshi

توجیه شکست با واژه محک: کره سون داشت، ما امینی

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

تیم امید مقابل کره جنوبی شکســت خــورد و با حذف از بازیهای آسیایی باید به ایران برگردد. نتیجه حضور تیم امید در جاکارتا، انجام 4 بازی و کسب یک برد، یک تساوی و دو شکست بود. نتیجهای نه چندان امیدوارکنن­ده که به نام تیم امید ثبت شد.

تیمی که تنها در یک بازی موفق شــد گل بزند و 3 تا 90 دقیقه را بدون باز کردن دروازه حریفان به پایان رساند. آماری که برای کرانچار و تیم امید به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

تیم امید در شــرایطی قدم به بازیهای آسیایی گذاشت که قبل از آن، همــه از محک جدی بازیکنان در این مســابقات صحبت میکردند. حرفهای کلیشــهای درباره تیمــی که قرار بود بعد از ســالها ما را به المپیک برســاند. در این تیــم البته بودند بازیکنانی که ســن آنها به المپیک 2020 نمیخورد. یعنی اینجا میتوانستند باشند اما آنجا نه.

مگر قــرار بر این نبود که بازیکنان حاضر در المپیک، در جاکارتا محک بخورند؟ مهدی امینی چرا آنجا بود؟ شهاب عادلی در اندونزی چه میکرد؟

امینی دروازهبــا­ن و کاپیتــان تیم امید در اندونــزی بــود. دروازهبانـ­ـی که شــاگرد کرانچــار در ســپاهان بــود و ایــن فصل با حضــور امیر قلعــه نویی تصمیــم گرفت پیراهــن پیکان را بپوشــد و ذخیره وحید شیخویســی شــود. امینی متولد 1375 اســت. چند ماه بزرگتر از ســعید عزتاللهی که او هم میتوانســت در بازیهای آسیایی شرکت کند.

امینی، عادلی و یکی دو بازیکن دیگر در حالی در فهرســت کرانچار قرار گرفتند که ســن آنها به مقدماتی المپیک نمیخورد. بنابراین ایران تفاوتی با کره جنوبی نداشت که سون هیونگ مین را از لندن به جاکارتا آورد تــا بــرای تیم امیدش بازی کنــد و بازیکنان را بــرای موفقیت در بازیهای آسیایی کمک کند.

ایران البته در رایزنی با باشگاههای لژیونرهایی به بنبست خورد که میتوانستند در این مسابقات و همچنین مقدماتی المپیک، تیم کرانچار را همراهی کنند.

بهعنوان نمونه امید نورافکن و رضا شکاری که اگر بودند میتوانستند هم با تیم هماهنگ شــوند و هم در نتایج ایران تاثیر بگذارند. فدراسیون فوتبال البته در جلب رضایت باشــگاهها­یی نظیر روبین کازان و شارلروا ناکام ماند. باشــگاهها­یی کــه در هفتههای قبل-همزمــان با بازیهای آســیایی- روی هم حدود 60 دقیقه از این دو بازیکن جوان و آینده دار فوتبال ایران استفاده کردهاند.

بــرای فوتبال ایران، ناکامی دیگری رقــم خورد و البته هیچ بهانه یا توجیهی هم پذیرفتنی نیست. ایران در این مسابقات، به هر دری زد تا با کره جنوبی برخورد نکند اما در این راه توفیقی به دســت نیاورد. بنابراین مجبور شــد با ســون و هم تیمیهایش بازی کند و البته با دست خالی زمین را ترک کند.

اتفاقی که قطعا ریشــهیابی نخواهد شــد چون بهانهها و توجیههای مختلفــی آمادهاند تا از نتایج تیم امیــد دفاع کنند. توجیهی مثل محک خوردن بازیکنانی که البته میدانیم ســن برخــی از آنها به المپیک هم نمیخورد.

بنابرایــن مهمترین خواســته از مســووالن تیم امیــد و کادر فنی این اســت که چنین توجیهــی را کنار بگذارند و شکســت را بپذیرند و گــردن بگیرند. در این صورت شــاید کمتــر مورد انتقاد قــرار بگیرند، البته شاید.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran