Iran Varzeshi

رازهای اللیگا

- پیت جنسن ‪Pete Jenson‬

خشــم فلورنتینو پرس رییس رئال مادریــد از عملکــرد زینالدین زیدان در فصل قبل اللیگا و اینکه قرار بود این مربی فرانسوی اخراج شود از جمله موضوعاتی اســت که در یک مجموعه مستند برمال میشــود. در حالی که 10 بازی تا پایان فصل باقی مانده بــود و رئال مادرید 15 امتیاز از صدر جدول فاصله داشت، پرس به رییس ایبــار، آمانیا گوروستیســ­ا در آســتانه مســابقه با این تیم گفت: «غیر از بــازی سهشــنبه (پیــروزی در زمین پاریسنژرمن در لیگ قهرمانان) ما یک فصل وحشتناک داشــتیم، وحشتناک.» در جریــان بازی هم که رئال به لطف گل دیرهنگام کریســتیان­و رونالدو به سختی به پیــروزی 2 بر یک رســید، در جایگاه مدیران ناراحت و ناراضی به نظر میرسید.

این فیلم با عنوان «شــش رویا» که برای نخســتین بار قرار است در انگلیس پخش شود، از این نظریه حمایت میکند که زیدان فقط به خاطــر موفقیتش در لیگ قهرمانــان از مربیگری رئال مادرید اخراج نشــد. حتی با وجود پیروزی برابر لیورپــول در فینــال کیف هــم مقامات باشــگاه بدون اطــالع مربی فرانســوی برنامههایی داشــتند اما او پیشدســتی کرد و یــک هفته بعد از قهرمانی اروپا از سمتش کناره گرفت.

این مجموعه شش قسمتی از داخل رختکن شش تیم اللیگایی خبر میدهد و یکی از قسمتهایش مربوط به جنجالی است که پیرامون اخراج ادواردو بریتسو از ســویا صورت گرفت در حالی که دوران نقاهت بعد از عمل جراحی ســرطان را سپری میکرد. بعد از آنکه مشخص شد بریتسو ســرطان پروستات دارد و قبل از عمل جراحی، او در یک کنفرانس خبری از همه کســانی کــه از او حمایت کرده بودند، تشکر کرد.

دوربینهای «شــش رویا» لحظهای نیشدار را شکار کردهاند بین مربی و مدیر رسانهای باسابقه باشگاه، خسوس گومس در هنــگام بیــرون آمــدن از کنفرانس خبــری؛ بریتســو به گومــس میگوید: «میخواهــم از همه تشــکر کنم، حتی ویســنته دل بوســکه هم به من روحیه داد و از من حمایت کرد» گومس جواب میدهد: «واکنــش فوقالعادها­ی بود.» و بریتسو هم میگوید: «مثل مادرم حرف میزنی کــه میگوید: برای کســی که عاشقت است، بمیر!»

بریتسو 17 روز بعد از عمل جراحی به کار برگشــت و بعد مجبور شد 1300 مایل از ســویل تا سن سباســتین را با اتومبیــل طی کنــد چون اجــازه پرواز نداشــت بــرای اینکه در دیــدار با رئال سوســیداد روی نیمکت باشد. آنها 3 بر یک باختند و با آنکه در لیگ پنجم بودند و در مرحله بعدی لیگ قهرمانان باید به مصاف منچســتریو­نایتد میرفتند، قبل از کریســمس اخراج شد. خوسه کاسترو کارمونــا رییس ســویا گفــت: «فوتبال اینطوری است.»

«شــش رویا» تالش لیگ اســپانیا برای این است که نشان دهد اللیگا خیلی بیشــتر از دو باشگاه بزرگ و معروف این کشور است. غیر از بریتسو و گوروستیسا، رییس ایبار، آندرس گــواردادو، هافبک مکزیکی بتیــس، کیکه کارســل مدیر ورزشی خیرونا، ســائول نیگس، هافبک اتلتیکو مادرید و ایناکی ویلیامز، مهاجم اتلتیک بیلبائو نیز در فراز و نشــیبهای فصل قبل مورد توجه قرار گرفتهاند.

ویلیامــز، نخســتین بازیکن بزرگ سیاهپوست اتلتیک است که از والدینی لیبریایی در بیلبائو متولد شــده و فاش میکنــد که چطور هنــوز درگیر مبارزه با دیدگاههای نژادپرســت­انه اســت. او به گروهــی از بازیکنــان جــوان میگوید: «میخواهم ذهن مــردم را باز کنم، آنها فکر میکنند یک بازیکن سیاه نمیتواند برای اتلتیک بازی کند یا یک آدم ســیاه نمیتواند باسکی باشــد. مردم هنوز هم میگویند: این سیاه چطور برای اتلتیک بازی میکند؟ نه، نه، من سیاه هستم اما باســکی هم هســتم، اینجا متولد شدم، باســک را حس میکنم و میخواهم در را برای کسانی که هر روز درگیر هستند و میخواهند راهی برای بازی در اتلتیک پیدا کنند، باز کنم.»

در ایــن مجموعه به حــس و حال فرناندو تورس در آخریــن بازی خانگی برای اتلتیکو و تاثیری که روی همتیمی و دوســت نزدیکش، سائول گذاشته، نیز پرداخته شده است.

هافبک تیم ملی اســپانیا یک پسر نوجــوان بود وقتی تــورس در دوره اول حضورش در اتلتیکو میدرخشید. وقتی تورس در آخرین بازی پشــت میکروفن رفت تــا بگوید این فصل دیگر نیســت، ســائول گریهاش گرفت: «باورش سخت اســت که در این فصــل او دیگر در تیم نیست.»

یکــی از کســانی کــه جایــش در این شــش قســمت خالی اســت، دیگو سیمئونه است هرچند صدای فریادهای او در رختکــن دربســته در نوکمپ قبل از بازی با بارســلونا در فیلم وجود دارد. او میغــرد: «باید به روحیــه همه تیم باور داشته باشــیم، 12 بازی مانده، 12 فینال! مهم نیســت که برابر چه کســی بــازی میکنیم، ما همه یکی هســتیم، ما همه یکی هســتیم.» بعــد با آن کت و شلوار مشــکی خودش بیرون میآید و از راهروهای نوکمپ خودش را به زمین بازی میرساند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran