Iran Varzeshi

پایان تلخ مربیسازی در استقالل

- حمیدرضا‌عرب ‪Hamidreza Arab‬

آینده استقالل با افرادی ساخته میشود که از نظر محبوبیت و مقبولیت جایگاهی میان تماشاگران داشته باشند. حال شاید الاقل تا 5 سال آینده استقالل روی مدار انتخاب مربی خارجی پیش برود اما نمیشود این رویه را دائمی تلقی کرد و باالخره روزی استقالل به سمت مربیان داخلی خواهد رفت.

اســتقالل در میان انبوهی از دغدغههای ذهنی قهرمان شدن یا نشــدن در لیگ، مربیسازی برای آیندهاش را به دست فراموشی سپرده و طوری حرکت میکند که انگار قرار اســت با شــفرها تا آخر دنیا پیش برود. روزی میرسد که اســتقالل دوباره دست نیاز دراز میکند به ســمت مربیان داخلی و شاید آن روز تازه پــی به این واقعیت تلخ ببرد که در تار و پودش مربیــان بزرگی همچون؛ پورحیدری، حجازی، قلعه نویی، مظلومی و مرفاوی را نســاختهان­د. مردانی که همگی روزگاری در همین اســتقالل دستیاری کردهاند و به جایگاهی رسیدند که فصول متمادی سکان هدایت اســتقالل را بر عهده گرفتند. امروز وقتی میبینیم که در کنار شــفر مربی آیندهداری نیســت که تجربیات او را در سالهای آینده به کار بگیرد، عمیقا افسوس میخوریم. اســتقالل چرا مربی سازی را از یاد برده؟

وینفرد شــفر هزینههای مالی کمی روی دوش اســتقالل نگذاشــته و دســتمزد قابل توجهــی را دریافت میکند. مــرد آلمانی به دلیل تجربیات گرانی که در مربیگری دارد در واقع جزو گرانترین مربیانی محسوب میشود که گام به فوتبال ایران گذاشتهاند. مربی سرد و گرم چشــیدهای که با کولــه باری از تجربه فوتبال ایران را شــاید بهعنوان آخرین مقصد کاریاش برگزیده است.

شــفر مربی کوچکــی در عرصه فوتبال نیست و بهره برداری کامل از داشتههای فنی او میتوانــد دورنمای بهتری را برای باشــگاه استقالل تصویر کند.

بدون شــک موفقیت با شفر تنها رسیدن به قهرمانی در لیگ نیســت و شــاید همین فصل آبیها به ســبب داشــتن تیمی جوان و از جدایی بازیکنان بــزرگ فصل پیش خود، دستشــان از جــام کوتــاه بماند امــا نباید دالیل استخدام مربی ســطح باالیی همچون شــفر را تنهــا در کســب جام جســتوجو کــرد و باید از ایــن قبیل مربیــان بهرههای بیشتری برد.

یکــی از راههایی که منجر به اســتفاده حداکثــری از تجربیات شــفر برای باشــگاه استقالل میشــود همراه کردن مربیان جوان و آیندهدار با این مربی است.

افــرادی همچون جــواد زرینچه، مجید نامجومطلق، مهدی پاشازاده و محمود فکری که بارهــا از آزمون مربیگری در لیگ یک نیز سربلند بیرون آمده و نشــان دادهاند مربیان آیندهداری هســتند. هیچ یک از این نامها اما در اســتقالل امروز که یکی از مربیان بزرگ و سازنده فوتبال اروپا را روی نیمکت مربیگری خود میبیند، جایی ندارند.

نه بهعنوان مربی، نــه بهعنوان آنالیزور و نه حتی بهعنوان سرپرست. چند فصلی هست که در اســتقالل چنین تفکراتی باب شــده و همواره میبینیم افرادی بهعنوان کمک مربی، آنالیزور و یا سرپرســت به کار گرفته میشوند که نمیتواننــ­د جایی در آینده این باشــگاه داشته باشند.

ژنیمکت استقالل را که همین حاال کند و کاو کنید اثری از این چهرهها نمیبینید. تنها برای اینکه گفته شــود، کنار دســت شفر یک مربی ایرانی هم حضــور دارد، از بیژن طاهری و اشکان نامداری اســتفاده شده که این دو نیز چهرههای آنچنان کاریزماتیک و آیندهداری در باشگاه استقالل محسوب نمیشوند، هرچند که کم هم زحمت نکشیدهاند.

آینده استقالل اما با افرادی ساخته میشود که از نظر محبوبیت و مقبولیت جایگاهی میان تماشــاگرا­ن داشته باشند. حال شاید الاقل تا 5 ســال آینده اســتقالل روی مدار انتخاب مربی خارجی پیش بــرود اما نمیشــود این رویه را دائمی تلقی کرد و باالخره روزی اســتقالل به سمت مربیان داخلی خواهد رفت.

مربیانی که باید در این باشگاه ساخته شوند و به مانند گذشــته تجربه حضور روی نیمکت استقالل را داشته باشند.

نگاهی به سرگذشــت سرمربیهای پیشین استقالل نشان میدهد که همگی پیش از آنکه بهعنوان ســرمربی برگزیده شوند، در استقالل مربی بودهاند و کنار دست مربیان بزرگتر تجربه به دست آوردهاند.

از منصور پورحیدری و ناصر حجازی گرفته تا پرویز مظلومی و امیر قلعهنویی و صمد مرفاوی همگی روزگاری در استقالل کمک مربی بودند و تنها شــخصی که بدون تجربــه مربیگری در استقالل ســرمربی شد منصوریان بود که پیش از هفتــه هفتم فصــل پیش از اســتقالل کنار گذاشته شد تا مشخص شــود منصوریان نیز با وجــود مربیگری در تیم نفــت تهران باید چند صباحی در اســتقالل کار میکرد تــا کامال با فضای مربیگری در این باشگاه آشنا میشد.

در حقیقــت این یــک ســنت دیرینه در اســتقالل اســت که ســرمربیها از دل همین باشگاه برگزیده شوند، گزینههایی که در همین باشگاه ساخته شدهاند.

اقدامی که اکنون در باشگاه استقالل انجام نمیشود و مدیران این باشگاه هم هرگز توجهی به آن ندارند.

نه در زمان مدیریت افشارزاده و نه در زمان مدیریــت افتخاری و حاال فتحی توجهی به این مورد مهم نمیشود و یا اساسا سرمربیها با آن مخالفند.

برای ساختن اســتقاللی بهتر در آینده اما الزم است نیم نگاهی هم به این سازندگی داشت و توجه به چهرههایی کــه قابلیت مربیگری در آینده را دارند، در دستور کار قرار داد.

چهرههایی که در اســتقالل کم نیستند و از نســل قدیمیتر تا نســل تازهای که تازگیها کفشهــا را آویختهاند میشــود مربیانی برای آینده ساخت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran