Iran Varzeshi

سواالتی از مجید جاللی

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

مجید جاللی در فوتبال ایران یک مربی ویژه است. سالهاست که در سطح اول فعالیت دارد و تالش کرده همیشــه به روز باشــد. جریانات فوتبال جهان را دنبال و درباره آنها بحث میکند. میگوید که فوتبال دغدغه اوست و همیشه سواالت و ابهاماتش نسبت به ماجراهای این ورزش را مطرح میکند. او عادت دارد که با صدای بلند فکر کند و حرفهایش معموال زمینهساز بحثهای سازندهای شده. او دیروز هم مصاحبه مفصلی داشت و درباره تبعیض بین مربیان ایرانی و خارجی و دشــواریها­ی انتقال دانش مربیگری صحبت کرده اســت. با این حال در حرفهای سرمربی پیکان موارد مبهمی وجود دارد که استداللهای او را شکننده میکند. آنها را مرور کنیم:

-1 جاللی در بازخوانی ماجرای نامهاش به احمدینژاد گفته: «ما در کل یک مربی خوب و بد داریم و مربی ایرانی و خارجی نداریــم. خیلی خارجیها آمدند که خوب نبودند و خیلیها هم خوب بودند. ایرانیها هم همینطور اما مشــکل اینجا است که شیوه ارزشیابی عملکرد نداریم که بفهمیم این مربی خارجی خوب است یا نه؟»

ارزیابی مربیان خوب است، به شرطی که به قول جاللی بین مربیان ایرانی و خارجی تفاوتی نباشــد و همه زیر ذرهبین قرار بگیرند. او تاکید دارد که دلسوز فوتبال است، ولی به یاد نداریم از عملکرد همتایان ایرانیاش ایراد گرفته باشــد و این شــائبه بهوجود میآید که او مخالف حضور رقبای خارجی در بازار اســت. دوم اینکه او چه طرحی برای این ارزیابی دارد؟ تنها معیار موجود مدارک و سابقه مربیگری اســت و هر چیزی غیر از آن زمینه برخورد سلیقهای و تبعیضآمیز را فراهم میکند.

-2 جاللی درباره تربیت مربیان گفته: «باید بستر را برای رشد مربیگری در ایران و در نهایت ارتقای فوتبال مهیا کنند. پول را هزینه آموزش مربیان بکنید. حرف من این است وقتی برای مربیان سرمایهگذار­ی نمیکنید چه چیزی میخواهید برداشت کنید؟»

تاکید جاللی روی کیفیت پایین آموزش در فوتبال ایران درست است. بیشتر کسانی که در کالسهای مربیگری شــرکت کردهاند، اعتراف میکنند که زمان و کیفیت این کالسها پایین است، مربیان جوان چیز زیادی یاد نمیگیرند و تنها امتیاز آن گرفتن مدرک است.

باید از جاللی که مدتها رییس کانون مربیان بوده پرســید که برای بهبود کیفیت آموزش چه کرده؟ چرا آنها فدراســیون را برای باال بردن کیفیت آموزش و سختگیری بیشتر که میتواند به ارتقای کیفیت فوتبال کمک کند، تحت فشار قرار ندادهاند؟

-3 او درباره دردسرهای انتقال دانش مربیگری گفته: «زمانی به دورههای خارج از کشــور رفته بودم و دیده بودم اروپاییها چه دیدگاهی نسبت به ما دارند. آنها به فوتبال به چشم یک تکنولوژی نگاه میکردند و اصال به ما کدهای اصلی را نمیدادند. مثل اینکه میگویند موشــک بدنهاش آیرودینامی­ک اســت اما نمیگویند چگونه میتوان آن را ساخت؟»

مربیان ایرانی که در اروپا حضور دارند بارها در تمرینات و مسابقات تیمهای طراز اول حضور داشتهاند. آخرین نمونه وحید هاشمیان اســت که بهعنوان بخشی از دوره آموزش مربیگری به تمرینات گواردیوال در مونیخ رفت.

در مســتند جدیدی که از منچسترسیتی منتشر شــده، پپ در بخشهای مختلف درباره ایدههایش صحبت میکند. بــه تازگی او در یکی از برنامههای تلویزیونی انگلیس هم توضیحات کاملی درباره نحوه حرکت مدافعان کناریاش داد.

کانون مربیان فرانســه که جاللی عالقه زیادی به سیستم آموزشــیاش دارد، ماهنامهای منتشر میکند که شــامل برنامههای تمرینی و بحثهای مربیان است. چنین مثالهایی فراوان است و در صورت عالقهمندی میتوان به آنها دسترسی پیدا کرد.

باید از جاللی پرسید که مطرح کردن این بحث، بهانهای نیست تا خیال مربیان راحت شود و به دنبال بهروز شدن نباشند؟ این ادعای تایید نشده، مربیان جوان را دلسرد نمیکند؟ و باالخره اینکه مربیان ایرانی برای روزآمد شــدن چقدر وقت میگذارند؟ زیدان که سابقه قهرمانی جهان و اروپا دارد و توپ طال برده، برای ورود به دنیای مربیگری ســه سال وقت میگذارد. آیا اکثریت بازیکنان ایرانی پس از خداحافظی حاضرند چنین وقتی برای آموزش بگذارند یا ترجیح میدهند بالفاصله وارد چرخه کار شوند؟

4-جاللی درباره ســبک بازی محافظهکارا­نه تیم ملی گفته: «مطمئن باشید اگر 8 ســال پیش یک گروه متخصص با کیروش حرف مــیزد و میگفت ما باید بعد از هشت سال فوتبال متفاوتی داشته باشــیم، کیروش چنین توانایی را داشت، چون کارش را بلد است اما وقتی همه جامعه میخواهند تیم نتیجه بگیرد او هم همین کار را میکند.»

ایراد جاللی از کیروش به سبک بازی تیم ملی برمیگردد، ولی باید از او پرسید مربیان لیگ که زمان بیشتری برای ساختن تیم دارند و این مسابقات حساسیت کمتری از جام جهانی دارد، چه تالشی برای ارائه بازیهای جذاب داشتهاند؟

آیا متوســط گل زده پایین و کاهش تماشــاگرا­ن بازیهای لیگ تا به حال مربیان را نگران کرده و به فکر تغییر ســبک بازیشــان افتادهاند؟ مجید جاللی که بازیهای تیمهایش معموال کمگل است چرا در این سالها برای تغییر سبک تالش نکرده؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran