Iran Varzeshi

سیستم، جانشین فردگرایی

ایوانکوویچ ســاختاری را به جا گذاشته است که حتی اگر روزی برود، جانشــین وی در صورت باهوش بودن تغییر زیادی در مکانیسم آن نخواهد داد و اصول بازی تیم را حفظ خواهد کرد.این از بداقبالی سرخها است که در سالی که بیشترین شانس برای رسیدن به فینال آسیا نصیبشان شده ه

-

آدام همتــی البتــه گل فوقالعادها­ی به ســپیدرود زد و احسان علوانزاده هم بازیکن بدی نیست و حمیدرضا طاهرخانی هم آینده روشــنی دارد اما همین نکته که پرسپولیس فرشــته نجاتــش را در میــان ناکارآزمود­هها میجوید نشــان میدهد عمق مشکالت این تیم تا به کجا میرود و ســرخها براثر مسائل مختلف و بخصوص محرومیت مقرر توســط فیفا تا چه حد تحت فشار قرار گرفتهاند.

در دیدار با ســپیدرود که رنج گرانی در بر داشــت و البته با پایان زیبایی همراه شد، برانکــو ایوانکوویچ به جز حســین ماهینی و کمال کامیابینیا تقریبا به تمامی مردان دیگر خود بــازی داد و البته چــارهای هم جز این نداشت. کمبود نفرات سبب شده بود سرمربی کروات ســرخهای تهرانی انتخاب و گزینهای به جز همین نفرات نداشته باشد و خط دفاع اصلیاش را به میدان بفرستد، در خط هافبک نیز به جز کامیابینیا دار و ندارش را رو کند و خط حمله را نیز همانطور بچیند که همیشــه چیده است. میتوان همتی را به خاطر روحیه و شــجاعت و ضربهزنی عالــیاش در لحظه مقتضی تحســین کرد اما گل فوقالعاده او دو پیام جنبی ولی مهمتر از پیامهای ظاهرا اصلی دربر دارد.

پیامهایی به شرح ذیل:

به باشگاه لطمه نزنید -1 پرســپولیس که به خاطر حکم فیفا دچار کمبود پرســنل شده، باید در روشهای خود بررسی کند و ببیند به کدام شیوه عمل کرده اســت که بــه یک بازیکنــش (مهدی طارمــی) اجــازه میدهد آن طــور به ترکیه برود و آن ماجرای نافرجام و تأســفبار الحاق نیمهتمــام­اش بــه تیم ریزه اســپور را که در نهایــت حکم تنبیهی فیفا را در پی داشــت، موجب شود. آیا مدیران سرخ نباید برخوردی محکمتــر و قانونمندتر بــا بازیکنان متقاضی لژیونر شدن خود داشــته باشند و به همگان تفهیــم کنند که اگر در زمینه آسیبرســان­ی بــه خود آزادند (که البتــه آن نیز قواعد ویژه خود را دارد) حق ندارند سرنوشــت باشگاه را به بازی بگیرند. آنچه سران فوتبال انجام ندادند -2 خســتگی مفــرط پرســپولیس که محصول شــرکت توأمان آن در لیگ داخلی و جام باشگاههای آسیا است، اظهر منالشمس اســت و به زودی جام حذفی و بازیهای عقب افتاده آن نیز ضمیمه آن میشود و به این سبب جا داشت که فدراسیون و سازمان لیگ با درنظر گرفتن مصالح فوتبال کشور و منافع ورزش ملی در شــهرآورد جدید تهران وقفه بیندازند و این مســابقه را به زمانی مابین فاصلــه 3 هفتهای دیدارهای رفت و برگشــت با السد قطر در لیگ قهرمانان آســیا و یا هر تاریــخ مقبول دیگری منتقل میکردند. در حالت فعلی که شــهرآورد تــازه تهران عصر پنجشــنبه 5( مهــر) برگزار میشود، پرســپولیس چه برنده و چه بازنده با یک خســتگی عظیم از آن میدان جانکاه فارغ خواهد شــد و حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که در صورت کسب پیروزی با روحیهای خوش به دوحه سفر خواهد کرد، چنان روحیهای وقتی بــه کار میآید که توان جســمانی الزم را برای بهرهگیری اکمل از آن داشــته باشــید. اگر هم بازی با باخت سرخها همراه شود البد میدانید که با روحیهای تلخ به زمین السد خواهند رفت و غلبه ســریع بر چنان حالتی بــرای تیمهای بزرگتر از پرســپولیس نیز سخت است و حتی فرض قرار دادن یک تســاوی بســیار محتمل

در مورد پرسپولیس این نکته گفتنی است که آنها به رغم کوچ ماههای اخیر وحید امیری، فرشاد احمدزاده، صادق محرمی و محسن مسلمان به سایر تیمها قالب و فرم و شکل قبلی بازیشان را حفظ کرده و به همان مدل و سیاق بازی میکنند که پیش تر میکردند و راز موفقیتشان نیز همین مسأله بوده است.

(سناریو و نتیجه اکثر دربیهای 25 سال اخیر) انرژی عظیمی را از قرمزها خواهد گرفت و توانی را از این تیم ســلب می کند که اگر نگاه ملی و میهنی الزم به این قضیه وجود داشــت با دست خودمــان از تک نماینده باقــی مانده ایران در جام باشگاههای آسیا ستانده نمیشد. متأسفانه فدراسیون فوتبال که باید اتخاذ کننده و مجری این نگــرش میبود چنان مشــغول پیامدهای حکــم - البتــه صحیحاش - در مورد مســائل سوپرجام کشــور بوده که ترجیح داده وارد یک بحث تازه نشود و با تأکید بر برگزاری شهرآورد و اســتراحت قایل نشــدن برای قرمزها موجب تضعیف بیشتر آنها شده است. تضعیف تیمی که حتی در دیدارهــای اخیرش در لیگ در مقابل نســاجی و سپیدرود نیز خســتگی از چهرهاش میبارید و طراوت گذشته را نداشت. با همان مدل قبلی در مورد پرســپولیس این نکته نیز گفتنی اســت که آنها به رغم کوچ ماههای اخیر وحید امیــری، فرشــاد احمدزاده، صــادق محرمی و محســن مسلمان به ســایر تیمها قالب و فرم و شــکل قبلی بازیشان را حفظ کرده و به همان مدل و سیاق بازی میکنند که پیش تر میکردند و راز موفقیتشــا­ن نیز همین مسأله بوده است. درست است که هر یک از مهرههای تزریق شده به ترکیب ثابت پرســپولیس و جانشینان سفر کردهها کیفیت افراد جدا شــده را نداشتهاند و نزول فنی این تیم از این منظر کامال قابل حس کردن اســت اما ایوانکوویچ ســاختاری را به جا گذاشته است که حتی اگر روزی برود، جانشین وی در صــورت باهوش بــودن تغییر زیادی در مکانیســم آن نخواهد داد و اصول بازی تیم را حفظ خواهد کرد.

این از بداقبالی ســرخها است که در سالی که بیشترین شــانس برای رســیدن به فینال آسیا نصیبشــان شده همراهی الزم را از سوی مقامهــای فوتبال نمیبینند امــا این از خوش اقبالی مدیران پرســپولیس است که کادر فنی دارند که فقط براســاس داشــتن «ســتارهها» به ســوی نتایج مثبت حرکــت نمیکند بلکه «سیستم» را مبنای کارش قرار داده است و در این سیستم حتی ممکن است روزی بازیکنی در اندازههای آدام همتی هم یک ستاره جلوه کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran