Iran Varzeshi

استقاللیها فراموش نکنند

بعد از مخالفت مدیرعامل باشــگاه اســتقالل، قرار بر این شــد که ســکوهای ورزشــگاه آزادی در دربی 5 مهر به صورت 50 - 50 بین هواداران سرخابی تقســیم شــود. با این حال اما رییس کمیته مســابقات ســازمان لیگ تأکید کرده که در بازی برگشــت قطعا قانــون 90 به 10 ا

-

روز دوشنبه 2 مهرماه سال 1397 را به خاطر بسپارید. ماهها بعد به اهمیت این جمله پیخواهیــد برد. در این تاریخ امیرحســین فتحی، مدیرعامل باشــگاه استقالل و سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ حرفهایی درباره قانون 90 به 10 درصد را مطرح کردند که تأثیر آن را شاید ماهها بعد بتوان دید.

شاید یک هفته قبل از دربی برگشت که سازمان لیگ بحث اجرای قانون 90 به 10 را مطرح میکند. درست همان زمان است که باید انتظار اعتراضهای احتمالی استقاللیها را داشته باشیم. اعتراض به اینکه با توجه به تقسیم برابر ســکوهای ورزشگاه آزادی بین هواداران پرســپولیس و اســتقالل در بازی رفت، چرا این قانون در بازی برگشــت اجرا نمیشود؟

در ماجرای ســوپرجام استقاللیها ثابت کردهاند که درباره اظهارنظرها­یی که مطرح میکنند، حافظــه ضعیفی دارنــد و خیلی زود، اظهارنظرهـ­ـای قبلی خــود را فراموش میکنند. این همان اتفاقی بود که در جریان سوپرجام رخ داد. با اینکه مسووالن استقالل تأکیــد کرده بودند که به هیچ قیمتی حاضر نیستند برای شــرکت در بازی سوپرجام از ترکیه به تهران بیایند اما بعد از اعالم رأی 3 بر صفر به سود پرسپولیس، همگی معترض شدند که چرا کمیته انضباطی چنین حکمی را صادر کرده است.

جو که بیشتر متشنج شد، بحث شکایت بــه دادگاه حکمیت ورزش و باقی ماجراها را مطرح کردند و هنوز که هنوز است معتقدند فدراســیون فوتبال در ماجرای ســوپرجام در حق اســتقالل اجحاف کرده است. حال آنکه هم مصاحبههای مســووالن باشگاه در سایتهای خبری موجود است و هم مصاحبه ســعید فتاحی که تاریخ سوپرجام را پیش از پایان رقابتهای لیگ و برگزاری فینال جام حذفی اعالم کرده بود.

بعد از حرفهایی که امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشــگاه استقالل و سعید فتاحی در برنامه تلویزیونی 90 مطرح کردند، برای اجرای قانون 90 به 01، راه هرگونه اعتراضی بر استقاللیها بسته شده است.

وقتی فتاحی اعالم کــرد که این قانون در دربی رفت به دلیــل مخالفت مدیرعامل باشــگاه استقالل اجرا نشده و او از پر نشدن سکوهای ورزشگاه میترسیده و ترجیح داده

سازمان لیگ فرصت الزم را در اختیار دارد که زیرساختهای الزم را برای اجرای قانون فراهم کند و با آمادگی کامل در دربی برگشت، موافقت نیروی انتظامی را هم بگیرد تا هیچ بهانهای برای این موضوع وجود نداشته باشد.

ســکوها به صــورت 50 - 50 بیــن هواداران تیمش و رقیب تقسیم شود، فتحی هیچ دفاعی از خود نداشت.

حتی فتاحــی تأکید کرد کــه این باعث نمیشــود در بازی برگشــت قانون 90 به 10 اجرا نشــود و به طور قطعــی در دربی بعدی هواداران پرســپولیس میتوانند 90 درصد از سکوهای ورزشگاه را به خود اختصاص دهند. فتحی، مدیرعامل باشــگاه استقالل هم تأکید کرد که هیچ مشکلی با این موضوع ندارد!

این جمله مدیرعامل اســتقالل و پذیرش صحبتهای رییس کمیته مســابقات سازمان لیگ، موضوعی نیســت که بعدها بتواند آن را کتمان کند اما فتحی پیش از این نشــان داده که اعتراض هواداران و تشنج سکوها میتواند رویکرد او را نســبت به بسیاری موارد به طور کامل تغییــر دهد. همانطور کــه در ماجرای سوپرجام برای آرام کردن هواداران تا شکایت به CAS پیش رفت.

البته که در این دربی زیرساختهای الزم هم بــرای اجرای این قانون وجود نداشــته و البته که نیروی انتظامی هــم موافقت زیادی با این موضوع نداشــته امــا هیچ یک از اینها موافقت فتحی با تقســیم 50 - 50 سکوها را توجیه نمیکند و باعث نمیشود که هواداران و مسووالن پرسپولیس موافقت او بابت اجرای قانون 90 به 10 در بازی برگشــت را فراموش کنند.

حاال ســازمان لیــگ فرصــت الزم را در اختیــار دارد که زیرســاخته­ای الزم را برای اجرای قانون فراهم کند و با آمادگی کامل در دربی برگشــت، موافقت نیروی انتظامی را هم بگیرد تا هیچ بهانهای برای این موضوع وجود نداشته باشد.

بخصوص که الزام کنفدراســی­ون فوتبال آسیا و فیفا هم دیگر این فرصت را به سازمان لیگ نخواهد داد که باز هم اجرای این قانون را به تعویق بیندازند.

ضمــن اینکه بایــد قبول کــرد که این قانون هر زمانی هم که اجرای شــود، قطعا در ابتدا مشــکالت و نواقصی را خواهد داشــت و مسووالن باید خود را برای این مشکالت آماده کنند تا این قانــون هم مثل هر قانون دیگری در میان هواداران پذیرفته شود.

مهمتــر اینکــه شــرکت طرف قــرارداد باشــگاهها­ی ســرخابی برای بلیتفروشــ­ی، طرحهایــی را در نظــر دارد تا حیــن اجرای بلیتفروشی الکترونیکی بتواند بحث شناسایی کامل هــواداران و جلوگیری از بروز تخلف در ورزشــگاهه­ا را هم اجرا کنــد. هرچند که این پروســه با توجه به شمارهدار نبودن صندلیها همچنان دور از ذهن خواهد بود.

با همــه این نواقص اما تصمیم ســازمان لیگ بــه اجرای هر چه زودتر قانون اســت و اســتقاللی­ها نباید فراموش کنند که خودشان فرصت میزبانــی و بهرهگیــری از 90 درصد سکوهای ورزشــگاه آزادی را از دست دادهاند. بعدها وقتی پرســپولیس بخواهد از حق خود اســتفاده کند، معترض نشــوند و تقصیر را به گردن مسووالن سازمان لیگ نیندازند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran