Iran Varzeshi

سهراب، تک ستاره وزنهبرداری در ترکمنستان

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

بعد‌از‌اینکه‌وزنه‌برداری‌ایران‌موفق‌شد‌برای‌نخستی ‌نبار‌در‌تاریخ‌فعالیت‌این‌رشته‌در‌ورزش‌کشور‌صاحب‌عنوان‌قهرمانی‌در‌رقابت‌های‌ جهانی‌7102‌آمریکا‌شود،‌نوشتیم‌که‌اگرچه‌کسب‌این‌عنوان‌قهرمانی‌برای‌اهالی‌ورزش‌ارزشمند‌و‌قابل‌تقدیر‌است‌اما‌قطعا‌این‌قهرمانی‌ نباید‌برای‌کادر‌فنی‌و‌مسووالن‌فدراسیون‌شاخص‌معتبری‌برای‌سنجش‌عیار‌واقعی‌وزنه‌برداری‌در‌دنیای‌این‌رشته‌ورزشی‌باشد،‌زیرا‌در‌ رقابت‌های‌جهانی‌7102‌آمریکا‌تعداد‌زیادی‌از‌تیم‌های‌مطرح‌و‌ستاره‌های‌نامدار‌وزنه‌برداری‌دنیا‌ب ‌هخاطر‌دوپینگی‌شدن‌محروم‌بودند‌و‌ اجازه‌حضور‌در‌رقابت‌های‌جهانی‌را‌نداشتند.‌به‌همین‌دلیل‌اگرچه‌ما‌نیز‌از‌وجود‌ستاره‌های‌عنوان‌دار‌جهانی‌و‌المپیکی‌برخوردار‌بودیم‌ اما‌واقعیت‌ماجرا‌این‌بود‌که‌نبود‌این‌کشورها‌دست‌وزنه‌برداری‌ایران‌را‌برای‌یکه‌تازی‌در‌کارزار‌جهانی‌بیش‌از‌سالیان‌قبل‌باز‌گذاشته‌بود!

بیتردید در رشــته ورزشی وزنهبرداری رقابتهــای جهانی که هر ســال به میزبانی یکی از کشورهای دنیا برگزار میشود بعد از بازیهای المپیک معتبرترین و ارزشمندتری­ن رویداد بینالمللی اســت که ستارههای این رشته ورزشی برای درخشش و کسب افتخار در این رویداد همواره لحظهشماری میکنند. رقابتهای جهانی امسال )۲0۱8( قرار است به میزبانی ترکمنستان در عشقآباد پایتخت این کشــور همســایه برگزار شــود؛ رقابتی جذاب و دیدنی که قطعا با توجه به تغییرات گســتردهای که نسبت به سال گذشته دارد، فضایی تازه و جدید را برای شرکتکنندگا­ن در این رویــداد معتبر رقم میزند، زیرا طبق اعالم فدراســیون جهانی وزنهبــردا­ری قرار اســت رقابتهای جهانی امســال 8۱0۲ در ترکمنســتا­ن با قوانین و مقــررات جدید در اوزان و دســتههای تازه طراحیشده برگزار شــود. این رقابتها طبق برنامهریزی کمیته برگزاری مســابقات در 0۱ دسته وزنی (۵۵، ‪90۱ ۲0۱، ۶9، 98، ۱8، 37، 7۶، ۱۶،‬ و +۱09 کیلوگرم) برای نخستینبار در تقویم فدراســیون جهانــی و سیســتم بینالمللی رقابتهای جهانی وزنهبرداری گنجانده شده و رســمیت پیدا میکند. ضمن اینکه برخی تغییــرات داوری و مســابقهای نیــز در این دوره از پیکارها لحاظ شــده که بدونشــک فصلــی تازه را در کتــاب رقابتهای جهانی وزنهبرداری ترسیم میکند.

دســتاندرک­اران فدراسیون و کادر فنی تیم ملی وزنهبرداری ایران نیز با احاطه کامل روی این موضوع و آگاهی از اینکه قرار است شرایط مسابقات وزنهبرداری به شکلی جدید در ترکمنســتا­ن پیاده شود، از مدتها پیش در تهران اردوی آمادهسازی را بعد از بازگشت از بازیهای آسیایی تدارک دیده و با دعوت

مربی تیم ملی کاراته:

از تعدادی از بهترین داشتههای وزنهبرداری ایران کار خود را رســما برای شرکت در این رویداد بزرگ آغاز کردند.

البته اتفاقات ریز و درشــت زیادی بعد از بازگشــت تیم ملی وزنهبرداری از اندونزی برای پوالدمردان کشــورمان، حاشــیههای خودســاخته­ای را ایجاد کــرد که در نهایت خیلــی به ســود وزنهبرداری تمام نشــد. از ماجرای کنار رفتن موقتی کیانوش رســتمی بعد از آن همه مشکالت و حاشیههای فراوانی که او برای ســرمربیان تیم ملی ایجاد کرده بود، همچنین حذف مجید عســگری و علی مکونــدی از ادامه حضور در اردوی تیم ملی گرفته تا خداحافظی بهداد ســلیمی، ستاره وزنهبرداری ایران در دســته فوقســنگین با دنیــای قهرمانی و در نهایت انصراف ســعید علیحســینی یکی از امیدهــای کادر فنی و وزنهبرداری برای مــدالآوری در رقابتهای جهانــی 8۱0۲ ترکمنســتا­ن، همگی جزو اتفاقات قابل پیشبینی تیم ملی وزنهبرداری بعــد از بازیهای آســیایی اندونــزی بود؛ تورنمنتــی که ثابت کرد اگر همه قدرتهای برتر وزنهبرداری دنیــا در رقابتهای جهانی 7۱0۲ آمریکا حضور داشــتند، بدونشــک قهرمانی جهان قســمت ما نمیشد. حاال نیز در رقابتهــای جهانی 8۱0۲ ترکمنســتا­ن جایی که قرار اســت همان تیمهایی که در آمریکا محروم بودند دوباره به عرصه رقابتی مســابقات جهانــی بازگردند، قطعــا با تیم دســتوپا شکســتهای که داریم بعید است بشــود در قامت مدافع عنوان قهرمانی روی تخته جهانی حاضر شویم.

علی‌حسینی‌آماده‌رقابت‌نبود بارها همینجا در روزنامه ایران ورزشی گفتیم و نوشتیم که کفگیر وزنهبرداری ایران خیلی وقت اســت به ته دیگ رسیده است! زیرا باالرفتن سن و سال ستارههای عنواندار وزنهبرداری همچون بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، ســعید علیحســینی، محمدرضا براری، ســهراب مرادی، کیاقدمی و تعدادی دیگر از نامداران ملیپوش این رشته ورزشی و نبود پشــتوانهه­ایی توانمند که بتوانند در حد و اندازه ســتارههای وزنهبــردا­ری ایران در دنیا بدرخشــند باعث افت کیفی عملکرد تیم ملی وزنهبــردا­ری در تورنمنتهای آتی میشــود. دقیقا همیــن اتفاق هــم افتاد و دیدیم که بهداد ســلیمی خیلی غیرمنتظره تصمیم گرفت در بازیهای آسیایی با دنیای قهرمانــی خداحافظــی کند. بعــد از او نیز سعید علیحسینی دیگر ستاره فوقسنگین وزنهبرداری ایران هم بهخاطر آسیبدیدگی و نداشــتن انگیــزه الزم بــرای وزنهزدن در رقابتهای جهانی از حضــور در اردوی تیم ملی وزنهبرداری انصراف داد و قید مسابقات جهانی را زد. البته ســعید علیحسینی حتی اگــر میمانــد و قید حضــور در رقابتهای جهانی امســال در ترکمنستان را هم نمیزد بهخاطر آســیبدیدگ­ی که داشت و شرایط ایــدهآل رقبای سرســخت و توانمند جهانی خود در دسته فوقســنگین مثل تاالخادزه یا وزنهبردارا­نی از کشورهای برزیل، استونی، لهستان، ازبکســتان، ارمنســتان و روسیه، بدونشک خیلی نمیتوانســ­ت حرفی برای گفتن داشته باشد.

بنابرایــن بهنظــر میرســد ســعید علیحســینی هم در این مقطع درستترین و بهترین تصمیم ممکــن را برای جدایی از تیم ملی گرفت. کیانوش رستمی هم که فعال بیخیال مسابقه شده و تشخیص داده بهدور از هیاهوی مسابقهای آرامآرام دوباره خودش را برای حضور در رقابتهای جهانی 9۱0۲ و بازیهای المپیک 0۲0۲ اگر شرایطش مهیا شد آماده کند. بنابراین بجز «سهراب مرادی» که تقریبا بهواســطه شرایط بسیار ایدهآلی که از نظر رکوردی دارد، یک سر و گردن باالتر از رقبای خود در جایگاه نخست دسته وزنیاش قرار دارد، خیلی نمیتوان به این صراحت روی مدالآوری باقی بچههای ملیپوش تیم صحه گذاشت و امیدوار بود.

هرچند بجز سهراب که کاپیتان تیم ملی وزنهبرداری ایران بهشــمار میرود، محمدرضا براری و علی هاشــمی هم بــرای مدالآوری شــانس دارند، ولــی چون رقبــای قدرتمند محرومشــان قرار است دوباره در ترکمنستان به دنیــای قهرمانی بازگردند، بــدون تردید رقابتی سنگین و نفسگیر را برای کسب مدال و عنوان قهرمانی با رقبای خود پیش رو دارند؛ رقابتی که در آن وزنهبردارا­نی موفق هســتند و از سکوی قهرمانی باال میروند که کمترین اشــتباه را در مهــار وزنههای خود داشــته و بیشــترین اســتفاده را از ناتوانی رقبای خود ببرند.

البتــه کادر فنی تیم ملی بجز چهرههای شناختهشدها­ی که نام بردیم، در ترکمنستان بهخاطر اینکه دســتش خالی نماند از وجود چهرههــای جوان امــا آینــدهدار­ی همچون علیرضا ســلیمانی، حســین ســلطانی، رضا بیرالوند، رحمان اورامه، علی داودی و همایون تیموری میتواند اســتفاده کنــد اما مطمئنا از این جوانان در رقابتهــای جهانی 8۱0۲ بههیچوجــه نبایــد انتظار معجزه یا کســب مدال جهانی داشــت، زیرا ســطح رقابتهای جهانی امسال با توجه به بازگشت قدرتهای برتر دنیا بیشــک باالتر از دوره قبلی اســت. بنابراین اینطور پیشبینی میشــود که کادر فنی بهخاطــر اینکه حداقل از نظر امتیازی از قافله رقبای مدعی جهانی عقب نماند ســعی میکند با اســتفاده از جوانــان و جمعآوری امتیاز، خــود را در جمع مدعیــان قهرمانی حفظ کند؛ اگرچه اعتمــاد به جوانان و اعزام آنها به رقابتهای جهانی برای کادر فنی تیم ملی مثل شمشیر دولبه است.

از یکســو ایــن اتفاق میتوانــد آینده وزنهبرداری را بسازد اما از سوی دیگر هم این امکان وجود دارد که وزنهبردارا­ن جوان درگیر حواشی و فضای ســنگین رقابتهای جهانی بزرگساالن شــده و بهرقم انگیزهای که دارند از گردونه رقابتهای جهانی حذف شده و کار دست کادر فنی و تیم ملی وزنهبرداری بدهند.

بــه هر حال بــا تمام این تفاســیر باید منتظــر ماند و دیــد که چه سرنوشــتی در رقابتهای جهانی 7۱0۲ ترکمنســتا­ن برای تیم ملیوزنهبــ­رداری ایران بهعنــوان مدافع قهرمانی رقم میخورد.

‌سعید‌ علی‌حسینی‌هم‌ در‌این‌مقطع‌ درست‌ترین‌ و‌بهترین‌ تصمیم‌ممکن‌ را‌برای‌جدایی‌ از‌تیم‌ملی‌ گرفت.‌کیانوش‌ رستمی‌هم‌که‌ فعال‌بی‌خیال‌ مسابقه‌شده‌و‌ تشخیص‌داده‌ به‌دور‌از‌هیاهوی‌ مسابقه‌ای‌ آرام‌آرام‌دوباره‌ خودش‌را‌ برای‌حضور‌در‌ رقابت‌های‌جهانی‌ 9102‌و‌بازی‌های‌ المپیک‌0202‌ اگر‌شرایطش‌ مهیا‌شد‌آماده‌ کند.‌بنابراین‌بجز‌ «سهراب‌مرادی» ‌ خیلی‌نمی‌توان‌به‌ این‌صراحت‌روی‌ مدال‌آوری‌باقی‌ بچه‌های‌ملی‌پوش‌ تیم‌صحه‌گذاشت‌ و‌امیدوار‌بود.

 ??  ??
 ??  ?? سال‌بیست‌و‌‌دوم‌|‌‌چهار‌شنبه‌‌4‌‌مهر‌7931‌|
سال‌بیست‌و‌‌دوم‌|‌‌چهار‌شنبه‌‌4‌‌مهر‌7931‌|
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran