Iran Varzeshi

ارز ثانویه چه شد؟

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

کشــتی ایــران کمتر از یک مــاه دیگر تا مسابقات جهانی کشتی در بوداپست مجارستان زمــان دارد و باید بالفاصله بعــد از آن هم تیم ملــی کشــتی آزاد امیــد را بــرای حضور در مسابقات جهانی بخارست آماده کند. دو رویداد مهم بینالمللی که حضور در آن مسابقات برای کشــتی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار اســت. در این روزها که باید تیمهای ملی بدون اســترس و نگرانی خود را بــرای این دو رویداد مهم آمــاده کنند امــا یک نگرانی بــرای این فدراســیون پیش آمده و حاال همــه چیز را به هم ریخته اســت. نگرانی بزرگ موضوع قیمت ارز اســت که هزینههای اعزام تیمهای ملی را چند برابر افزایــش داده و به همین دلیل حاال فدراســیون کشتی ادعا میکند به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی توان اعزام تیمها به مسابقات بزرگساالن و امیدهای جهان را ندارد.

مجید ترکان، مدیر تیمهای ملی کشــتی یکی از افرادی است که مصاحبه کرده و مدعی شده هزینهها کمر فدراســیون را شکسته و به همین دلیل ممکن اســت تیمها به مســابقات جهانی اعزام نشوند: «طی ۲ ماه گذشته ۶ اعزام به رقابتهای جهانی داشــتیم که هزینه بسیار ســنگینی را با توجه به گرانی نرخ ارز بر دوش فدراسیون کشــتی گذاشت. واقعا با این شرایط اعزام تیمهای امید و بزرگســاال­ن به رقابتهای قهرمانی جهان از توان فدراسیون کشتی خارج است و اگر این مشکل حل نشود، نمیتوانیم به این رقابتها تیم اعزام کنیم.»

عدم اعزام به مسابقات جهانی تبعات بسیار سنگینی را برای کشــتی ایران میتواند در پی داشته باشد و به هیچ عنوان در سطح بینالملل به ســود کشتی نیست. آیا واقعا فدراسیون توان تامیــن هزینههــای اعزام این تیمهــا را ندارد: «فدراسیون کشتی هزینههای سنگینی را برای اعزامهای مختلف به رویدادهای جهانی متحمل شده و دیگر توان مالی برای تحمل این هزینهها را نــدارد. با وجودیکه چندیــن اعزام را نیز به دلیــل گرانی ارز لغو کردیم اما با دالر باالی ۵۱ هزار تومان که هر روز هــم باالتر میرود دیگر توان اعزام تیمهایمان را نداریم.»

این مصاحبه نشان میدهد که فدراسیون کشــتی به دنبال تامین ارز از بازار آزاد است که البته همین هم جای ســوال دارد. در حالیکه وزیــر ورزش و جوانان در مصاحبــهای که در

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran