Iran Varzeshi

مشت‌آهنین‌ندارم،‌اشکان‌را‌م‌یسازم

- حميدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

محمد‌تقوی‌را‌شاید‌بیش‌از‌اینها‌ تحت‌عنوان‌سرمربی‌روی‌نیمکت‌ تراکتورساز­ی‌ببینیم.‌تقوی‌در‌ ایستگاه‌اول‌با‌تراکتورساز­ی‌در‌مشهد‌ از‌صدرنشین‌لیگ‌یک‌امتیاز‌گرفت.‌ شاید‌اگر‌تراکتور‌روی‌همان‌مدار‌ ناهماهنگ‌هفت ‌ههای‌قبل‌سیر‌می‌کرد‌ این‌بازی‌را‌هم‌م ‌یباخت‌اما‌تساوی‌با‌ صدرنشین‌لیگ‌که‌یکی‌از‌ آماده‌ترین‌تیم‌های‌فصل‌هجدهم‌ محسوب‌م ‌یشود،‌نشان‌داد‌ تراکتورساز­ی‌الاقل‌به‌لحاظ‌ذهنی‌ تغییراتی‌کرده‌است.‌سرمربی‌ تراکتورساز­ی‌با‌محوریت‌همین‌ سیاست‌نگاه‌امیدوارانه‌ای‌به‌ جلو‌دارد.‌گرچه‌مالک‌باشگاه‌ تراکتورساز­ی‌منتظر‌نتایج‌آینده‌ تراکتورساز­ی‌است.

بعــد‌ از‌ جدایی‌ توشــاک‌ تمام‌ مســوولیت‌های‌فنی‌تراکتورساز­ی‌به‌ شما‌واگذار‌شد.‌اوضاع‌تراکتور‌اکنون‌ چطوراست؟‌

اوضاع تراکتور در جدول بد نیســت امــا ایــن جایگاه هــم ایدهآل ما نیســت. بایــد به رتبههــای باالتر برویــم اما من با مجموعــهای مواجهم که بازیکنانش درکنار هم تجربه بازی ندارند. شــما اگر نگاهی به اســامی بازیکنان تراکتور کنید به حرف ما میرسید. ما کار دشــواری داریم و باید در کمترین زمان ممکن با هم هماهنگ شویم.

ایــن‌ هماهنگی‌ از‌ کجا‌ شــروع‌ می‌شود؟‌

در بازی با پدیده شروع شد. ما در آن بازی سعی کردیم ابتدا خط دفاع مان را سر و سامان بدهیم. ما در این خط با بازیکنانی مواجهیم که مشــکل بازی نکردن در کنار هم را دارند. هماهنگی آنها زمانبر است اما قدم اول را برداشتیم. من میخواهم به شما صراحتــا بگویم که قدمهای بعدی را هم بر میداریم. من خط به خط جلو میروم. ابتدا خط دفاع، بعد خط میانی و بعد خط حمله.

بسیاری‌ از‌ کارشناســا­ن‌ اعتقاد‌ دارنــد‌کــه‌همخوانی‌اســمی‌میان‌ بازیکنان‌هجومی‌شــما‌بــا‌بازیکنان‌ دفاعی‌تان‌وجود‌ندارد.‌یعنی‌یکسری‌ اسم‌بزرگ‌در‌خط‌حمله‌هستند‌اما‌در‌ خطوط‌عقب‌تر‌این‌اسامی‌را‌نمی‌بینیم.‌ البته‌اگــر‌طیبی‌و‌حاجــی‌صفی‌را‌ مستثنی‌شویم.‌

ببینید در خط حملــه ما بازیکنی هست مثل اشکان دژاگه که سابقه سالها بازی در لیگ انگلیس را دارد. اشکان یکی از بزرگ ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است. مسعود شــجاعی هم همینطور. چه کســی میتواند منکر بزرگی این بازیکنان شــود. در کنار آنها استوکس را هم داریم کــه از ســطح اول فوتبــال انگلیــس به تراکتورســ­ازی آمده اســت. خب، طبیعی است که مثال استوکس فوتبالی که اشکان بازی میکنــد را بهتر بفهمد یا مســعود شــجاعی اما این وضعیت ممکن است در بازیکنان جوانتر ما وجود نداشــته باشد. کار من مربی این اســت هماهنگی ایجاد کنم. کار سختی هم هست.

‌ دقیقا.‌ شما‌ باید‌ تراکتورساز­ی‌ را‌ از‌نو‌بسازید.‌

همیشــه گفتــهام که صرفــا نامها نمیتواننــ­د یک تیم را بســازند. چیزی که باعث ســاخته شدن تیم میشود هماهنگی اســت که مــن مربــی وظیفــه دارم این هماهنگی را به وجود آورم.

درباره‌ اشــکان‌ دژاگه‌ هم‌ همین‌ حس‌مسوولیت‌را‌دارید؟‌

حتمــا دارم. ما اشــکان دژاگه را با آن همه ســابقه برای چه بــه فوتبال ایران آوردیم؟ اشــکان را آوردیم که روی نیمکت بنشــانیم؟ اشــکان را آوردیم که از فوتبال کنارش بزنیم؟ اشــکان دو ســال سخت را پشت سر گذاشــته. در قطر با اشکان رفتار خوبی نشــد. بعد به انگلیــس رفت و آنجا مصدوم شد. اشکان شرایط بسیار دشواری پشت سر گذاشته در حالی که بازیکن بسیار با ظرفیتی اســت. من عمیقا به تواناییهای اشــکان اعتقاد دارم. اشکان اگر چند بازی پشت سرهم در ترکیب تراکتورساز­ی باشد به طور قطع شما بازیکن بسیار متفاوتی را در هفتههای آینده خواهید دید.

ایده‌شــما‌دقیقا‌برخالف‌ایده‌ای‌ اســت‌که‌در‌بازی‌آخر‌حضور‌توشاک‌ در‌تراکتورساز­ی‌دیدیم.‌توشاک‌با‌آن‌ تعویض‌ نشان‌ داد‌ هیچ‌ انگیزه‌ای‌ برای‌ ساختن‌اشکان‌ندارد.‌

نمی دانم آقای توشاک چه فلسفهای داشــت اما من اعتقاد دارم که یک مربی یا باید از فلسفه مشت آهنین استفاده کند یا آغوش باز. شما‌از‌کدامش‌استفاده‌می‌کنید؟‌

من نه از کسی میترسم و نه اعتقاد دارم کــه بازیکن بزرگ باید له شــود. من مشــت آهنین ندارم. من فلســفهام آغوش باز است اما در دایره احترام. من مربی باید هنر ساختن اشــکان دژاگه را داشته باشم. باید بتوانیم تیمی کــه بهترینهای فوتبال ایران را کنار هم جمع کرده خوب بسازیم. این دقیقا آن چیزی اســت که در ذهن من میگذرد. هیچ وقت بــرای اینکه بزرگیام را نشــان بدهم یک بازیکن بزرگ را تحقیر نمیکنم. من دوست دارم همه برنامهها در مسیر درست پیش برود.

فکر‌ می‌کنیــد‌ مالک‌ باشــگاه‌ تراکتورساز­ی‌ که‌ گفته‌ می‌شود‌ دنبال‌ مربیانی‌همچون‌اریکسون‌است‌فضا‌را‌ برای‌عرض‌اندام‌شما‌باز‌بگذارد؟‌

بعد از جدایی توشاک از من خواسته شد مســوولیت فنی تیم را به عهده بگیرم. من هم طبق فلســفهای که داشتم در بازی اول جلــو رفتم. نمیدانم تا کی ســرمربی یا مســوول فنی تراکتورساز­ی هستم اما تا وقتی باشــم روی اصولی کــه دارم حرکت میکنم. این اســامی که شما میگویید هم بــرای من قابل احترامند اما من کار خود را میکنم. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran