Iran Varzeshi

آمریکا در المپیک با۵۶ روانشناس، سرخابیها بدون روانشناس

-

دربــی ۸۸ آنقدر ضعیف بــوده که بیژن ذوالفقارنس­ب، کارشناس فوتبال ایران سطح ایــن بازی را از لیــگ برتر فوتبــال ایران هم پایینتر میداند: «این بــازی از لحاظ کیفی حتی در ســطح لیگ برتر خودمان هم نبود و انتظار بسیار بیشتری از این بازی میرفت تا با کیفیتتر دنبال شود. فکر میکنم حساسیت بیش از حد و انــدازه این بازی حتی مربیان را هم تحت تاثیر قرار داده بود که این حساسیت به بازیکنان هم منتقل شــده بــود. بازیکنان حتی کیفیت متوســط خود را هم به نمایش نگذاشتند، خطاهای بیمورد، غیرضروری و بسیار ابتدایی از ســوی هر دو تیم رخ میداد و بــه اعتقاد مــن هیچکدام از تیمهــا برنامه مدون و منظمــی برای این بازی نداشــتند. پرســپولیس مقداری در اجرای بازی مالکانه سعی داشــت که آن هم با رخ دادن خطاهای بیمورد و اشتباهات ساده عملیاتی نمیشد. در مجموع بازی سرد و کسل کنندهای شاهد بودیم.»

انتظارات کارشناسان از دو مربی خارجی فوتبال ایران در این بازی بسیار بود اما به زعم ذوالفقارنس­ــب هم این انتظار هرگز برآورده نشد: «این انتظار از شفر و برانکو میرفت اما به اعتقاد من در این بازی یکسری عوامل فراتر از مربیان در عملکرد تیمها دخیل هستند. برای این بازی از هفتهها قبــل از بازیکنان هزاران بار درباره دربی ســوال میشــود، خانوادهها هواداران و رســانهها، روی این بازی متمرکز هســتند و برای همین دربی از روند خودش خارج میشــود. زمانی که بازی به این سطح میرسد نقش باشگاه و مشاوران و روانشناسان ورزشی پررنگتر میشود، که البته هیچ کدام از باشگاههای ما در کادر فنیشان روانشناس ندارند تا این مسائل را کنترل کنند.»

ذوالفقارنس­ب اعتقاد دارد که استقالل و پرســپولیس باید روانشناس استخدام کنند. او به تعداد گســترده روانشناسان در کاروان ورزشــی آمریکا در المپیکها اشاره دارد، در حالی که سرخابیها هیچ روانشناسی ندارند: «ســرخابیها به وجود چند روانشناس نیاز دارنــد، حداقل برای بازیهــای بزرگ مانند دربی، این باشــگاهها به روانشناسان توانمند ورزشــی احتیاج دارند که اســترس، هیجان و واکنشهــای غیرطبیعــی را در بازیکنان کنتــرل کننــد. در المپیــک کاروان آمریکا نزدیک به 65 روانشناس ورزشی همراه خود دارد که هر کدام از آنها نقشی را بر عهده دارند. رفتارهــای کنترلی بازیکنــان در دربی هیچ وقت در بازیهای معمولی لیگ رخ نمیدهد چرا کــه در این بازی بازیکنــان میدانند که تمام خبرنگاران روی عملکــرد آنها متمرکز هستند و دوربینهای تلویزیونی بیشتری در ورزشگاه حضور دارند، حتی اقوام نزدیک آنها از هفتهها قبل از بازی درباره دربی و ســطح آمادگیشان سوال پرســیدهان­د، این مسائل استرسزا است.» ذوالفقارنس­ب حرفهایش را با این جمالت تمــام کرد: «به نظر من در 5 سال گذشته دربی ۸۸ ضعیفترین بازی بوده است. ما در ۷،۸ سال گذشته چنین مسابقاتی داشتهایم که حتی بازی به زد و خورد کشیده شــده. همه اینها را میتوان به دلیل هیجانات کاذبی دانســت کــه پیرامون فوتبــال ما و مخصوصا دربی وجود دارد.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran