Iran Varzeshi

واژه لغو مقابل پروازهای خارجی ورزش

- آزاده پيراكوه ‪Azadeh Pirakouh‬

گرانی ارز مشــکلی اســت که همه را بــه نوعی درگیر خود کــرده و ورزش هم به تبــع بخشهای دیگر این روزها با مســائل مختلفی روبهرو شــده اســت. از ماجرای ارز ثانویه که خیلیهــا در ورزش بابتش گالیه دارند تا مربیــان خارجی که به احتمال زیاد باید قطع همکاری کنند؛ دردســرهای­یاند که مدیران ورزش باید مدیریتشــا­ن کنند اما این، همه مشــکل نیســت. یکی از ابعادی که گرانی ارز روی آن تاثیر گذاشــته، ورزشــکارا­نیاند که اردوهایشان در خارج از کشــور برگزار میشده یا اینکه به واســطه افتخاراتشـ­ـان برنامههای مفصلتری داشــتند. مثل احســان حدادی، حســن تفتیان ...و بخش دیگر هم مربوط به رشــتههایی اســت که رقابتهای انتخابــی المپیک را در پیــش دارند که در این بخــش نمیتوان به دنبــال صرفهجویی بود.

تمرین انفــرادی و درخواســت برای اردوی خارجی زیر نظــر مربی خارجی، در رشــتهای مثــل دوومیدانی بیشــتر از بقیه رشــتهها به چشــم میآید چراکــه در این رشــته انفرادی برای هر ورزشکار باید برنامه جداگانــها­ی چیده شــود و همین ضرورت در چنــد ماه منتهی به بازیهای آســیایی، هزینــهای 50 هــزار دالری در هر ماه را به فدراسیون تحمیل کرد.

این وضعیت بــا دالر دولتی ادامه پیدا کــرد و مجید کیهانی کــه زودتر دالر تهیه کرده بــود، توانســت هزینه آماده ســازی ورزشــکارا­ن اعزامی به بازیهای آسیایی را تامین کند اما در شرایط فعلی امکانش وجود نــدارد و افرادی باالتر از رییس فدراســیون آنهم در ســطح وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک به موضوع ورود کردهاند. دستور برای کاهش هزینهها به همه فدراســیون­ها ابالغ شــده و قرار نیســت بــرای تک تک ورزشکاران از سوی مدیران باالدستی وزارت ورزش و کمیته نشستهایی برگزار شود اما در ارتباط با چهرههــا ابهامهایی وجود دارد کــه گویا هنوز جمع بندی نهایی به دســت نیامده و بایــد دید در روزهــای آینده چه اتفاقی میافتد؟ موضوعی که بدیهی اســت و تردیدی دربارهاش وجود ندارد، این اســت که شرایط حتما با روزهای آمادهسازی برای بازیهای آسیایی فرق میکند و دیگر امکان پرداخــت رقم چند ده هــزار دالری در یک ماه برای فدراسیونها وجود ندارد، به همین خاطر از االن میتوان اطمینان داشــت که بیشــتر اردوهای برون مرزی لغو میشــود و تقریبــا از این به بعد شــاهد حضور هیچ اردوی برون مرزی نخواهیم بود. برای مثال برنامهریزی شده که احسان حدادی در کیش تمریــن کند که البته هنوز اما و اگرهایی در رابطــه با آن وجــود دارد و باید دید تکلیف مربی او چه میشــود؟ یا در ارتباط با حسن تفتیان با توجــه به اینکه نتیجه قابل قبولی هم در بازیهای آسیایی نگرفت، تصمیم این اســت که در ایران بماند. البته این تصمیم واکنشهایــ­ی را از ســوی ورزشــکارا­ن در رشــتههای انفرادی در پی داشته یا احتماال داشــته باشــد اما نباید این گالیهها خیلی بزرگنمایی شود. چراکه ورزشکاران جزیی از این مردماند و با توجه به شــرایط اقتصادی نامناســب، نمیتوان انتظار داشت که همه چیز مثل قبل باشد.

گرانــی ارز از زاویــهای دیگــر نیــز نگرانیهایی را بــرای ورزش ایجاد کرده که آن ارز ثانویه اســت. بعد از فاصلهای که بین قیمت ارز دولتی و آزاد پیش آمد و در نهایت ارائه ارز ثانویه بهعنوان راه حل مطرح شــد، حاال ورزشــیها گالیههایی درباره ارز ثانویه دارند و نحوه تخصیص آن. فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش تاکید دارد که بعــد از پیگیریهای وزارت ورزش قرار بر این شده که به سفرهای ضروری ارز ثانویه تعلق گیرد.

البتــه فرامرزیــا­ن از واژه «حداقــل» اســتفاده میکنــد و مــرزی بــرای ایــن «حداقــل» تعیین نمیشــود اما همین واژه دلیلی اســت برای صحبت درباره مشکالتی که فدراســیون­ها دارنــد و در آینده نزدیک خواهند داشت. حذف اردوهای برون مرزی رشتههای تیمی، حذف اردوهای ورزشکاران در رشتههای انفرادی و در نهایت خط قرمز کشیدن روی ســفرهایی که از نظر شورای برون مرزی غیر ضروری اســت، قابل قبول اســت اما یک مساله پیش روی ورزش است که نباید نادیده گرفت. از امسال رقابتهای کسب ســهمیه المپیک آغاز شده و بسیاری از رشتهها باید در این سلسله رویداد شرکت کنند تا جواز حضــور در المپیک را بگیرند. جودو، کشــتی، کاراته، تکوانــدو و تعدادی دیگر از رشتهها با یک یا دو مسابقه المپیکی نمیشوند. ورزشــکارا­ن این رشتهها باید در تک تک مســابقهها­یی که فدراسیون جهانی در نظر گرفته، شرکت کنند و در نهایت با در نظر گرفتن مجموع امتیازهایی که به دست میآورند، شــانس حضور در المپیک 0۲0۲ را پیــدا کنند اما با این گرانی ارز مشــخص نیست که چه اتفاقی میافتد و آیا قرار است در این شرایط به سمتی برویم که این سفرها هم محدود شود؟

حداقل در این حــوزه نباید این اتفاق بیفتد چون یکی از اهــداف تحریم، به انزوا بردن ایران اســت و عدم حضور پرقدرت در المپیک توکیو میتواند نمادی باشــد برای این انزوا. بنابراین باید ســتاد عالی بازیهای آســیایی و المپیک بــه زودی در این رابطه تصمیــم بگیرد و اگر قرار اســت حمایت از سفرهای ضروری انجام شــود، دیگر از واژه «کمک حداقلی» استفاده نشود و در زمینه استفاده از ارز ثانویه و حضور در رویدادهای بینالمللــ­ی از فدراســیون­ها حمایت کاملی صــورت گیرد. این حمایت هــم میتواند به رشتههایی خالصه شود که شانس حضور در المپیک و مدالآوری را دارند.

همانقــدر که بایــد از ورزشــکارا­ن و فدراســیون­ها انتظار همراهی داشــت، در عوض باید از مســووالن ورزش هم این توقع را داشــت که بیشــتر از قبل برای تسهیل امور فدراســیون­ها در این روزهای ســخت قدم بردارند و حداقل در ارتباط با مســیری که باید برای المپیک طی شــود، مسووالن باالدستی توجیه شوند و در این یک سال و اندی باقیمانده، تالش کنند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran