Iran Varzeshi

میداودی: این بازی با استقالل حساس است این تراکتورساز­ی، آن تراکتورساز­ی

تمام تغییرات کلیدی تقوی در 10 روز

- امير اسدی ‪Amir Asadi‬

تراکتورســ­ازی در دو بــازی قبل و بخصوص مقابل استقاللخوز­ستان از این رو به آن رو شد و توانست در یک نمایش دلپذیر، حریف خود را با 6 گل شکســت بدهد. حمالت تراکتورساز­ی در این بازی تیغدار بــود و این تیم در هر دقیقهای که اراده میکرد، آسان و بیدردسر به دروازه حریف قدرتمند اما کم نام و نشــان خود میرسید.

چرایــی تغییــر در رونــد بــازی تراکتورساز­ی را میتوان با آنالیز بازی این تیــم و البته ترکیبی کــه محمد تقوی به زمین فرســتاد جســت و جو کرد. تقوی، روش بــازی تراکتورســ­ازی را از 3-5-2 بــه 4-3-3 در هجــوم و 4-5-1 در دفاع تغییر داد. روشــی که حاصل آن، یک برد ارزشمند و پرگل برای تیم تبریزی بود.

نخســتین تغییــر تقــوی در تراکتورســ­ازی، اســتفاده از دفاع خطی و البتــه بازیکنان کالســیک در کنارهها بود. بازیکنانی کــه بتوانند در تمام طول بازی، مســیر خط دفاع تــا حمله را طی کننــد و در فاز تهاجمی نیز تاثیر بگذارند. دانیال اســماعیلی­فر در راســت و احسان حاجیصفــی در چپ، از جمله عوامل برد کلیدی تراکتورســ­ازی در ورزشگاه یادگار امام بودند. هر یک از این دو بازیکن، بارها موقعیت ســاختند و روش بازی تراکتور را به روشی شناور با قابلیت نفوذ از دو جناح تبدیل کردند.

اســماعیلی­فر را پیش از این در مرکز خط میانی و یا پســت بال راســت دیده بودیم. توشــاک نمیدانســت و نخواست که بداند بازیکن ســابق ذوبآهن، توانایی انجــام بهترین بازیها را در دفاع راســت دارد. اســماعیلی­فر وقتی زنده شد که به این پســت برگشت و نشــان داد از دفاع راستهای مشهور لیگ، چیزی کم ندارد.

در دفاع چپ یا همان پیستون کناری روش ،3-5-2 تراکتورســ­ازی پیــش از جذب حاجیصفی از رضا شربتی استفاده میکــرد. بازیکنی کــه بــرای گذراندن خدمت ســربازی به تبریز آمده و پیراهن تراکتورســ­ازی را پوشــیده. شربتی همان بازیکن پراشــتباه مشکی پوشان است که حرکت مشهور و منحصر به فردش مقابل تراکتورساز­ی هرگز از یادها نمیرود.

از وقتی حاجیصفی آمده، شــربتی بــه نیمکــت پیچ و مهــره شــده و البته تراکتورساز­ی هم در سمت چپ خط دفاع قوت گرفتــه. نفوذهای پرتعداد احســان در کنار حرکات پا به توپ و ارســالهای خطرناک اســماعیلی­فر، از تراکتورساز­ی تیمی ســاخته که قابلیت استفاده از تمام نقاط زمیــن را دارد. از راســت گرفته تا چــپ و حتی مرکز زمین که مثلث مهدی مهدیپــور، مســعود شــجاعی و علیرضا نقیزاده حضور دارند.

در آرایــش جدیــد تراکتورســ­ازی، اشــکان دژاگه به کنارههــا رفته و نقش بال راســت را بازی میکنــد. هر چند او در برخی از دقایق بــازی، جای خود را با نقیزاده تعویض میکنــد و به همه جای زمین سرک میکشــد اما پست او همان بال راست است. بازیکنی که یک در مقابل یک را قریب به اتفاق مواقع برنده اســت و البته هوش باال و ســبک بازی متفاوتی نســبت به تمام بازیکنان حاضر در فوتبال ایران دارد.

برای تقوی، سوگیتا نیز به یک بازیکن ویژه تبدیل شده. پست بازی جدید او، بال چپ است. همان کاری که دژاگه در راست انجام میدهد. سوگیتا که احسان پهلوان را بهعنــوان یک رقیب جدی روی نیمکت میبینــد، خوب میداند که با نخســتین لغــزش، جای خــود را در ترکیب ثابت از دست میدهد. شاید به همین دلیل است که او تمام انرژیاش را گذاشته تا بهترین بازیهای خود را انجام بدهد.

تغییر پســت دیگر در تراکتورساز­ی، مربــوط به خط دفاع این تیم اســت. علی عبداهللزاد­ه را پیشــتر در دفاع راست دیده بودیم اما کمتر کســی اســت که نداند او یک دفاع مرکزی اســت با خصوصیات پا به توپ شدن و بازیســازی. عبداهللزاد­ه را تقوی به پست اصلی خود برگرداند و البته تراکتورساز­ی در 2 بازی گلی دریافت نکرد. اتفاقی که در ابتدای فصل کمتر میدیدیم اما حاال تراکتورساز­ی تیمی شده که راحت گل میزند و سخت گل میخورد.

همه اینها دالیلی است برای تماشای یک تراکتورساز­ی متفاوت. تیمی که با برد 6 بر صفر مقابل استقاللخوز­ســتان برای همه خط و نشــان کشــیده و نام خود را بهعنــوان مدعی جــدی قهرمانی مطرح کرده. این تراکتورساز­ی همه را انگشت به دهان خواهد کرد، با همین روش و همین بازیکنــان. فقط به چند هفتــه زمان نیاز اســت تا تیمی متفاوتتر از قبل ببینیم. تیمــی در حد ســپاهان، پرســپولیس و پدیده، یک مدعی با هوادارانی پرشــمار و ستارههایی آماده.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran