Iran Varzeshi

مایک رستمپور: آرزویم بازی برای ایران است

موسیقی ایرانی گوش میدهم و غذای ایرانی میخورم

-

بعد از ناکامی تیم ملی بسکتبال در بازیهای آسیایی جاکارتا و انتخابی جامجهانی، مهران شاهینطبع از کمبود ستارهها و بازیکنان تاثیرگذار در تیم صحبت کرد و مدعی شــد چندیــن بازیکن دو ملیتی در خارج از ایران حضــور دارند و برای تقویت باید آنها جذب تیم ملی شــوند. همان مســیری که کارلوس کیروش در تیم ملی فوتبال رفت و امثال رضا قوچاننژاد و اشکان دژاگه را به تیم ملی فراخواند. مایک رستمپور بسکتبالیست ایرانی - آمریکایی یکی از ستارههای دو ملیتی بسکتبال اســت که گفته میشــود مدنظر تیم ملی قرار دارد. رستمپور در یک گفتوگوی مفصل از شــرایط خودش و تمایلش برای بازی در تیم ملی بسکتبال ایران صحبت کرده است.

از خانواده و ریشههایت بگو... متولد کجایی و والدینت اهل کجا هستند؟

من در مینهســوتا به دنیا آمدم و در اینجا بزرگ شدم. مادرم آمریکایی است و پدری ایرانی دارم. نام پدرم محمدحســین و آبادانی است. او در دبیرستان فرخی آبادان تحصیل کرده اســت. او در سال 1970 به شیکاگو آمده و در آنجا با مادرم آشنا شده است. بعد از انقالب پدرم به ایران برگشت و دوباره برای ادامه تحصیل به آمریکا بازگشــت و در آنجا تحصیالتش را به پایان برد و با مادرم ازدواج کرد. پدر من در جریان جنگ، خانهاش در آبادان را از دست داد و خانوادهام از آبادان به اصفهان مهاجرت کردند و اکنون در آنجا زندگی میکنند.

بسکتبال را از چه زمانی شروع کردی؟

در دوران دبیرســتان من جزو 10 نفر برتر بســکتبال مینهسوتا بودم. سپس تصمیــم گرفتــم که به کالج گریســون کانتی تگزاس بروم کــه یکی از بهترین کالجهــای آمریکا به حســاب میآید و در آنجا مربی بســیار خوبی داشــتم که جزو مربیان خوب آمریکا اســت. مینهســوتا، پریویدزا در اسلواکی، داالس، سن الســالواد­ور، کولیکان مکزیک و آلاســتار تیمهای من بودهاند و تجربه بازی در باالترین سطح بسکتبال را دارم.

از بسکتبال ایران چه شناختی داری؟

بزرگ شــدن با یک پدر ایرانی که بســکتبال را دوســت دارد باعث شد که با ورزش ایران نیز آشنا شوم. او همیشه اطالعات من در مورد ورزش ایران بخصوص بســکتبال را به روز میکرد. زمانی که حدادی بهعنوان نخستین ایرانی توانست وارد لیگ NBA شــود همه بازیهایش را تماشــا کردم. هرجا که بودم با پدرم بازیها را تماشا میکردیم. همین موضوع باعث میشد تا رویای بازی کردن برای ســرزمین پدریام در ذهن من شکل بگیرد؛ کشوری که همیشه در حال کسب اطالعات بیشتر از آن بودم. من بازیهای تیم ملی ایران را دنبال کردهام. از زمانی که تیم ملی ایران در ســال 2008 به یوتا آمد و بازی کرد من تمام بازیها را تا جایی که توانستهام دنبال کردم.

آیا دوست داری برای تیم ملی ایران بازی کنی؟

در تمام این ســالها بهعنوان یک ایرانی - آمریکایی زندگی کردهام. غذاهایی را که پدرم میپخت را میخوردم. من با خوردن غذاهای ایرانی بزرگ شــدم. من موســیقی ایرانی که پدرم گوش میداد را گوش دادهام و از صمیم قلب میگویم کــه باعث افتخار و غرور من خواهد بود که پیراهن تیم ملی ایران را به تن کنم. اتفاقــی که قطعا برای پدر من هم یک آرزوی بزرگ خواهد بود مثل همه پدران که دوســت دارند فرزندشان به تیم ملی کشــورش برسد. من دوستان و خانواده زیــادی دارم که در اصفهان زندگی میکنند و همیشــه با عشــق برای من پیام میفرســتند. من دوســت دارم با این اتفاق آنها را نیز ســربلند کنم و به دنبال سربلند کردن خانواده رستمپور هستم.

گفته میشود برای بازی در تیم ملی ایران درخواست پول کردهای؟

من هیچوقت برای بازی در تیم ملی ایران درخواست پول نکردم. موضوع مطرح شــده درباره پول به هزینهای که فیبا از ایران میگیرد مربوط اســت که چیزی طبیعی در بسکتبال دنیا محسوب میشود. همچنین هزینه خرید سربازی که من بتوانم بدون مشکل به ایران بیایم و بازی کنم و برگردم. پدر و مدیر برنامههایم در سه سال گذشته با هزینه شخصی تالش کردهاند تا برای من گذرنامه و شناسنامه بگیرند. پدر من با هزینه خودش ســال قبل به ایران ســفر کرد تا با مســووالن فدراســیون دیدار کند. خودم باید با هزینه شــخصی به واشنگتن بروم تا مشکل گذرنامه و شناســنامه­ام را حل کنم و این در شرایطی است که هیچ کمک مالی از ســوی فدراسیون بسکتبال ایران نمیشــود. خانواده و مدیر برنامه من بارها با هزینه شخصی تالش کردهاند تا این موضوعها را حل کنند.

آیا با تو تماسی گرفته شده؟

من تا کنون هیچ پیشــنهاد رسمی از باشگاههای ایرانی نداشتهام. حتی زمانی کــه مدیر برنامههایم خیلی تالش کــرد تا من را بهعنوان یک بازیکن خارجی به لیگ ایران بفرســتد تا شــرایطم برای حضور در تیم ملی ایران نیز مهیا شود اما خب باشگاهها عالقه داشــتند تا بازیکن خارجی دیگری را جذب کنند. بهعنوان یک بسکتبالیست آرزو دارم که در لیگ NBA بازی کنم و همچنین به تیم ملی ایران برسم. خیلی دوست دارم که در مسیر پیشروی بسکتبال ایران به تیم ملی کمک کنم و موثر باشــم. همچنین عالقه زیادی دارم تا اگر چیزی در بسکتبال میدانــم آن را به جوانهــای ایرانی آموزش بدهم. من میتوانم راه رســیدن به موفقیــت و حضور در کالجهای خوب آمریکا را به آنها نشــان بدهم. دقیقا همان مســیری که حدادی و ارسالن کاظمی رفتند. میتوانم آنها را با ادامه تحصیل و البته بسکتبال بازی کردن در کالجهای خوب آمریکا آشنا کنم.

فکر میکنی بتوانی به تیم ملی ایران کمک کنی؟

من بازیهای تیم ملی ایران را دنبال کردم. تیم ملی ایران با حضور حدادی از حریفانش کامال برتری دارد. حدادی بهترین بسکتبالیست تاریخ ایران است. من میبینم که او به حمایت بیشــتری در زمین نیاز دارد و معتقدم که من میتوانم به او کمک کنم و درصد زیادی از فشــار رویش را کاهش بدهم. من میتوانم در کنار دیگر بازیکنان ایران با بازیکنان تبعه شده کشورهای آسیایی مثل بازیکنان فیلیپین و نیوزیلند رقابت کنم. من عاشــق ایران هســتم چون از کودکی با این کشــور آشنا شــدم. من یک بازیکن ایرانی - آمریکایی هستم که به ایرانی بودنم افتخار میکنم. دوســت دارم فارسی یاد بگیرم و اطالعات بیشتری از کشورم به دست بیاورم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran