Iran Varzeshi

قهرمان غریب

-

مرحلــه چهــارم مســابقات گرندپری 81۰۲ از روز جمعه (7۲ مهرماه) در منچستر انگلیس آغاز میشــود و یعقوبی، حسینی و مردانی بهعنوان نخستین نمایندگان تکواندو کشــورمان به مصــاف رقبایشــان میروند. براســاس برنامــه اعالمــی روز جمعه و در نخستین روز مســابقات گرندپری منچستر مبــارزات اوزان -68 و ۰8+ کیلوگرم مردان و -67 کیلوگرم زنان انجام میشود. ابوالفضل یعقوبی و میرهاشــم حســینی در وزن -68 کیلوگــرم و ســجاد مردانــی در وزن ۰8+ کیلوگرم نخســتین هوگوپوشــا­ن ملیپوش ایران هســتند که روی شــیاپچانگ حاضر میشــوند. روز شنبه 8۲ مهرماه و در دومین روز گرندپری چین تایپه قرار اســت مبارزات اوزان -58 کیلوگرم گروه مردان و ۹4- و +67 کیلوگرم گروه زنان پیگیری شــود. بر همین اســاس، آرمین هادیپور و فرزان عاشورزاده

طبق اعالم شــهین نظــری نایب رییس فدراســیون ووشــوی کشــورمان، مدت زمان قــرارداد مربــی چینی تیم ملی تالــوی بانوان به پایان رســیده است. شــهین نظری در مورد شرایط و ســطح فصل جدید لیگ برتر ووشوی بانوان میگوید: «بعد از درخشــش ووشــو در مســابقات بینالمللــ­ی مختلــف، خصوصا در بازیهای آســیایی 81۰۲ جاکارتــا نگاهها به ووشوی بانوان بیشتر شده و همین مساله باعث افزایش تمایل به فعالیت حرفهای در این رشته رزمی مهیج شــده است.» نظری ادامه میدهد: «در سالهای گذشته تعداد تیمهای حاضر در لیگ برتر بین 6 تا 7 تیم بود اما امســال رشد قابل توجهی در تعداد تیمها داشتهایم. در فصل جاری 11 تیم حضور دارند و این یعنی رشد دو برابری که بسیار قابل توجه است.»

نظــری همچنیــن در خصــوص مربیان نمایندههای تکواندوی ایران هســتند که رو در روی رقبایشــان قرار میگیرند. همچنین روز یکشــنبه ۹۲ مهرماه و در روز پایانی این رقابتها مسابقات اوزان ۰8- کیلوگرم مردان و -57 کیلوگرم گروه زنان برگزار میشــود کــه تیم ملــی تکواندوی ایــران در این روز نماینــدها­ی ندارد، زیــرا در این وزن مهدی خدابخشی نماینده شایســته و عنواندار تیم ملی تکواندوی کشورمان به دلیل مصدومیت و آســیب شــدیدی که از ناحیــه زانو دید، نتوانست تیم ملی را در گرندپری چین تایپه همراهی کند. بنابراین تیــم ملی تکواندوی کشــورمان در این وزن نماینــدها­ی ندارد تا به مصاف رقبای مطرح بینالمللی برود. این رقابتها 4 اســت و به نفرات اول تا سوم به ترتیب ‪4۲ ۰4،‬ و 14/4 امتیاز در راستای افزایش ردهبنــدی المپیک و همچنین پنج، سه و هزار دالر جایزه تعلق میگیرد. چینــی تیمهای ملــی ووشــوی بانوان(تالو و ساندا) میگوید: «ما قراردادهای خود را تا پایان مســابقات بینالمللی یک فصل امضا میکنیم و در حــال حاضر قرارداد مربــی تیم ملی تالو به پایان رســیده اســت. با نزدیک شدن زمان شروع فصل جدید مسابقات بینالمللی تیمهای ملی رایزنیها را برای انتخاب ســرمربی انجام میدهیم، آن زمان است که باید تصمیم بگیریم بــا مربی این فصــل همکاری کنیــم یا مربی جدیدی را در اختیار بگیریم.»

نظــری با بیان اینکه نفرات حاضر در جام جهانی ووشو همان قهرمانان مسابقات قهرمانی جهان هستند، معتقد است: «جام جهانی ووشو دو ســال یک بار برگزار میشود و همه نفرات حاضر در این مســابقات مدالآوران رقابتهای جهانی هستند اما ما در این جام جهانی نسبت به دورههای قبل تیمی متفاوت هستیم.»

روز گذشــته پیکــر علیرضــا قلیچخانی نخستین مدالآور تاریخ کشــتی فرنگی در مسابقات جهانی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد؛ قهرمانــی نامی که ســالها بهدلیل بیماری یا در بیمارستان بستری بود و یا خانهنشین بود.

علیرضــا قلیچخانــی از کشــتیگیرا­ن آزادکاری بــود که با وجود رقابت با کشتیگیران نامداری چــون محمدابراهی­ــم ســیفپور و محمدعلــی خجســتهپور درنهایت بهسوی کشتی فرنگی کشیده شد و در مسابقات جهانی 1۹61 به مدال برنز رسید.

او سدشکن ناکامیهای کشتی فرنگی در مسابقات جهانی بود اما با این وجود در ســالهای اخیر مورد بیمهریهای زیادی قرار گرفت.

فدراســیون کشــتی از زمــان حضور رســول خادم تالش زیادی کرد تا پیشکســوتا­ن کشتی را مورد حمایــت قــرار بدهــد و خیلی از پیشکســوتا­ن در مراسم مختلف در کنار فدراســیون کشتی بودند اما با این حال هرگز نشد که نام و نشانی از نخســتین مدالآور تاریخ کشتی فرنگی شنیده شود.

حداقــل نمیتوانیــ­م بــه یاد بیاوریم که چنین اقدامی از ســوی فدراسیون کشتی انجام شده باشد.

معموال برای قهرمانان ورزش و کشــتی کــه دارفانــی را وداع میگفتنــد یا از مجموعه ورزشــی شهید شــیرودی و یا این اواخر از مقابل خانه کشــتی مراسم تشییع برگزار میشــد اما مشخص نیست که چرا این مراســم بــرای مرحوم قلیچخانی انجام نشد و او غریبانه و با برگزاری مراسم تشییع در بهشت زهــرا در قطعه نــامآوران به خاک سپرده شد.

این نوع وداع با این قهرمان نامی کشتی فرنگی بار دیگر یاد و خاطره مرحــوم فیروز علیزاده را در ذهنها تداعی کرد؛ نخستین طالیی تاریخ کشــتی فرنگی در مسابقات جهانی ۹6۹1 ماردل پالتــای آرژانتین که در حین رانندگی با موتورســیک­لت تصادف کرد و جان خود را از دست داد. او هــم مانند قلیچخانی غریبانه به خاک سپرده شد.

چرا کشــتی فرنگــی اینگونه مظلومانه و غریبانه قهرمانان خود را از دست میدهد؟ ظاهرا مظلومیت و غربــت قهرمانان کشــتی فرنگی چیزی بوده که از ابتدا بر پیشــانی آنها نوشــته شــده و هنوز هم قرار اســت به همین منــوال ادامه پیدا کند.

بــا اعــالم خانــواده مرحــوم قلیچخانی، مراسم ختم این قهرمان نامــی روز جمعه از ســاعت 11 تا ۰3:۲1 در مسجد نور میدان فاطمی برگزار میشود.

ایران ورزشــی بــار دیگر این ضایعــه را بــه خانــواده مرحــوم قلیچخانی تسلیت میگوید.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran