Iran Varzeshi

کسی برای بقا به سوییس نمیرود

- بهناز میر مطهریان ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

مهدی تاج اجرای قانون منع به کارگیری بازنشســتگ­ان در فدراسیون فوتبال را قبول ندارد. او معتقد است فدراسیون غیردولتی است و اصرار برای اجرای این قانون مساوی اســت با تعلیق از سوی فیفا. در اینکه برای اثبات نظرش بارها و بارها تالش کرده هم هیچ شکی نیست اما اینکه هر سفری از جانب فدراسیون فوتبال به سوییس را به حساب البی برای ابقای تاج بدانیم هم کمی عجیب و غیرمنطقی به نظر میرسد. مدتی اســت این نگاه نسبت به فدراسیون فوتبال به وجود آمده که هر یک از نمایندگان فدراســیون که به ســوییس ســفر میکنند و یا در اجالسی حاضر میشود، هدف اصلیشــان مذاکره با اینفانتینو برای ابقای تاج در ریاست فدراسیون فوتبال است!

آخرین مورد از این سلسله دیدگاهها هم مربوط میشود به ســفر احمد براتی، رییس کمیته تدوین مقررات فدراســیون فوتبال به سوییس برای حضور در اجــالس تدوین مقررات فیفا. ســفری که بعد از ســفر هفته گذشته تاج به ســوییس خیلیها آن را برای رایزنی درباره ابقای بازنشستگان در فدراسیون فوتبال میدانند.

در حالی که اگر قرار به رایزنی هم بود، مهدی تاج میتوانســت هفته گذشــته کــه بهعنوان عضوی از کمیته مســابقات فیفا در اجالس فدراســیون جهانی فوتبال شــرکت کرده بود، درباره این موضوع با اینفانتینو مذاکره کند و دیگر نیازی به سفر مجــدد احمد براتی برای صحبت در این رابطه نبود. بخصوص که اقدامات الزم برای اجالس تدوین و مقررات فیفا از یک ســال پیش انجام شده بود و آن زمان که حضور مهدی تاج و احمد براتی در این اجالسها قطعی شــده بــود، هنوز نه قانونی درباره منع بهکارگیری بازنشستگان تصویب شده بود و نه حرفی از رفتن تاج و دیگر مدیران فدراسیون فوتبال زده میشد.

حاال شــاید در این اجالسها ســوالی هم از رییس فیفا درباره قانون و مقررات حاکم پرســیده شده باشد که آیا در صورت اجرای این قانون خطری فوتبال ایران را تهدید خواهد کرد یا نه اما اینکه ذات این سفرها و حضور در اجالسها را فقط و فقط به خاطر رایزنی با رییس فیفا برای اجرا نشــدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان بدانیم، چندان منطقی به نظر نمیرسد.

تکلیف فدراســیون فوتبال در حال حاضر خیلی واضحتر از این حرفهاست که نیازی به صرف این همه هزینه برای سفر به سوییس و مالقاتهای حضوری با رییس فیفا برای حل مشکل قانون اجرای بازنشستگان باشد. برخالف همه اصرارهایی که به اثبات غیردولتی بودن فدراســیون­های ورزشی شده است اما شورای نگهبان و دیوان عدالــت اداری از اجرای این قانون در فدراســیون­ها، کوتاه نیامدهاند. به خاطر همین دو راه بیشــتر نمانده است. یا این قانون اجرا میشــود و فیفا به قانون کشور احترام میگذارد و مشــکلی برای اجرای آن نمیبیند، یا این قانون اجرا میشود و فیفا آن را دخالت دولت در یک نهاد غیردولتی میداند و فوتبال ایران تعلیق میشود.

هیــچ یک از این دو حالت هم با رایزنی مهدی تــاج با اینفانتینو تغییر نخواهد کــرد. تاج اگر هم بخواهد برای بقای خود در فدراســیون فوتبــال مذاکره یا رایزنی داشــته باشــد، باید به فکر رایزنی با مسووالن اجرای این قانون در داخل کشور باشد نه خارج از کشــور! در داخل کشــور هم شــورای نگهبان و دیوان عدالت، بر اجرای این قانون پافشــاری دارند و به هیچ عنوان حاضر نمیشوند از خیر اجرای این قانون بگذرند. برهمین اســاس تاج و دیگر مدیران بازنشســته فدراسیون فوتبال هم تا ۴2 آذرمــاه فرصت دارند تصمیم بگیرند که مطابق قانون از ادامه فعالیت آنها ممانعت به عمــل آید و احتماالً به خاطر ایــن موضوع فیفا، فوتبال ایران را با جریمه مواجه کند یا حاضرند که پیش از اعمال قانون، به صورت داوطلبانه از ســمت خود استعفا دهند تا خطــری هم فوتبال ایران را تهدید نکند؟ چون در صورت اجرای قانون ممانعت از بهکارگیری بازنشستگان و پذیرفته نشدن این دخالت از سوی فیفا، تنها یک راه است که میتواند مانع از تعلیق فوتبال ایران شــود و آن هم اســتعفای تاج و دیگر مدیران بازنشسته فدراسیون، پیش از اعمال این قانون است که بعید به نظر میرسد با فضایی که بهتازگی ایجاد شده، آنها حاضر به چنین استعفایی شوند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran