Iran Varzeshi

گالره‌ناظمی:‌بانوان‌بیشتر‌از‌آقایا ‌ن ‌زحمت‌می‌کشند

-

گالره ناظمی با حضور در مســابقات المپیــک آرژانتین و قضاوت دیدارهــای مهم از جمله بازی فینال تبدیل به مشــهورتری­ن داور بانوی ایران شــده و حاال که از آرژانتین برگشــته مصاحبههای مفصلی انجام میدهــد. ایــن تازهترین گفت و گوی ناظمی اســت کــه البته جدا از بخشهای مربــوط به ورودش به داوری و قضــاوت در المپیک جوانان جذابترین بخش صحبتهایش را میخوانید:

*در هیچ رشته ورزشــی حقوق مردان و زنان قابل مقایسه نیست. بانوان بیشــتر زحمت میکشند به ویژه زنان متاهل که فرزند هم دارند. مادران و خانمها در خانه مسوولیت هم دارند اما شما تصور کنید با این دغدغه باید بچه خود را نزد شخصی بگذارند و به شهر دیگری بروند که گاهی سفرها زمینی اســت و باید چندین ساعت در راه بود. مردان این مشــکالت را ندارند چون خیالشان راحتتر است که مادر باالی سر بچه اســت. به نظرم باید قدر بانوان را بیشــتر بدانیم چون شرایط برای آنها سختتر اســت. البته باید بگویم االن فوتبال مردان یک صنعت شده و درآمــد دارد اما فوتبال و فوتســال بانوان درآمد ندارد و برای آنها هزینه هم میکنیم. ورودیه لیگ هم به گونهای نیســت که بگوییم برای داوران درآمد دارد. البته قرار شد مبلغ 50 درصد هزینه داوران افزایش یابد که این خیلی خوب است.

*یکــی از خبرنــگارا­ن از مــن پرســید شــنیدهایم شــما از این مقایسه(مقایســه با علیرضــا فغانی) راضی نبودید کــه من جواب دادم اینطور نیست. فغانی برای ما اسطوره است. همه داوران در همه رشتهها به فغانی افتخار میکنند. احســاس میکنم حق فغانی قضاوت در فینال جام جهانی بود که بازیهای سیاســی باعث شد تا قضاوت نکند. وقتی شــخصی به این بزرگی داریم، برایم الگو و اســطوره است. امیدوارم این مقایســه هم باشــد و این راه ادامه پیدا کند چــون آقای فغانی برای نخســتین بار فینال المپیــک را قضــاوت کرد و به جــام جهانی رسید. امیدوارم من هم بتوانم در جام جهانی قضاوت کنم.

*شرایط برای بانوان واقعا سخت است. ما جایی برای تمرین مناسب نداریم. سالنها از ساعت 17 متعلق به مردان است. سالهاست آقای رفیعی در شرق تهران همه داوران را زیر پر و بال خود گرفته اســت و در سرخهحصار آنها را پوشش داده است. سالهاست در آنجا تمرین میکنیم. داوران بینالمللی هم هســتند که تمرین میکنند اما این تمرینات در آســفالت است. این خیلی خوب است. من هم از ناحیه مچ پا و زانو آســیب دیدهام اما روی آســفالت تمرین میکنم. آمادگی جســمانی در فوتبال و فوتســال سخت اســت و وقتی وارد فصل سرما میشویم سختیها بیشتر میشود. وقتی سالن باشد میتوانیم دور از باد و باران تمرین کنیم.

*برنامهها فشرده اســت. ما چند رده برنامه برای فوتبال و فوتسال داریم. خوب اســت داوران که تعداد آنها هم زیاد است، سالن در غرب و شــرق داشته باشــند تا بتوانند بعد از کار تمرین کنند. همه هم کارمند هستند چون با پول داوری که نمیتوان زندگی را چرخاند. حتی باید از جای دیگر پول دربیاوریم و برای داوری کفش بخریم.

*شــرایط برای بانوان سختتر است چون ممکن است همسرانشان نتوانند تحمل کنند. در کنار اینها اگر تقدیر و تشــکری باشــد به زنان کمک میکند. برنامههایی را میسازند که ببینند داور چه اشتباهی کرده است. برنامه بسازند تا داوران را معرفی کنند و یک داور زن به همسرش بگوید اگر سختیهایی هست حداقل از او تقدیر میشود. واقعا ادامه کار برای داوران زن ســخت اســت. باید تالش کنیم آنها را حفظ کنیم. اگر وضعیت مالی سخت است هوای آنها را داشته باشیم و دلگرمی بدهیم.

*انتخاب همسر برای شرایطی که ما داریم سخت است. مگر اینکه داوری را کنار بگذاریم.

واقعیت این است من تمام زندگیام را گذاشتم و به اینجا رسیدهام. اگر ازدواج کنی هم شــرایط ســختتر میشــود و از کارهای حرفهای عقب میافتی. در ســطح باال واقعا نمیشود کار کرد. االن مردان و زنان دوشــادوش هم کار میکنند و در همه جای دنیا زنان مادر میشوند به خاطر همین این سختی همه جا هست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran