Iran Varzeshi

امان از آخرین ثانیههای لعنتی!

- ناصر انصافی مقدم ‪Naser Ensafi Moghaddam‬

شکســت در آخریــن لحظــات و در شرایطی که کشتیگیران ما مقابل حریفان خارجــی خود پیــش افتادهانــ­د را بههیچ طریق نمیتوان توجیــه کرد و تحت هیچ شرایطی اینگونه شکســتها را نمیتوان پذیرفــت. چنیــن شکســتهایی را باید بدتر از شکســتهایی دانســت که در آن کشــتیگیرا­ن ما تا ســرحد توان و قدرت خود بــا حریفان خود روی تشــک مبارزه میکنند اما بهعنوان بازندهای ســربلند از تشــک بیرون میآیند. شکست در لحظات آخــر مبارزات کشــتی حتی از شکســت مفتضحانه کشتیگیران کشورهای ضعیف برابر حریفــان قدر کشــورهای قدرتمند کشتی جهان هم بدتر است. مگر می شود در ورزش ســخت و طاقتفرســا­یی چون کشــتی بهســختی از حریفان خود امتیاز بگیری و در شرایطی که از او جلو افتادهای، درست در چند ثانیه مانده به پایان کشتی، مبارزه را ناگهان واگذار کنی؟

اتفــاق و نتیجــهای که در کشــتی یکشــنبه شــب بین «عــزتا... اکبری» و حریــف آذربایجانـ­ـی او بهنــام «جبرییل حســناف» در مرحله نیمهنهایی وزن 79 کیلوگرم مســابقات کشــتی آزاد قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان افتاد، اتفاق تازهای در کشــتی ما نبــود. تجربه تلخی است که کشتیگیران ما را حداقل در این دو ســال اخیر از کسب مدالهای طال و یا نقره و برنز جهان و حتی چهبســا کشــتی ایران را از دسترســی به سکوهای جهانی دور کرده است.

اکبری با غلبه بر جانیبور، دارنده مدال نقره زیر 23 سال اروپا از فرانسه، سوسوکه تاکاتانی ژاپنی و نایب قهرمان سال 2014 جهان و گریگوریان ارمنســتان­ی به مرحله نیمهنهایی رسید و در این مرحله در مبارزه با جبرییل حسناف آذربایجانی در حالیکه تا 10 ثانیه مانده به پایان مسابقه 3 بر یک برنده شــده بود و برای رســیدن به دیدار فینال فقط چند ثانیه فاصله داشت، غفلت کرد و با خاک شــدن، دو امتیاز از کف داد تا کشتیگیر آذربایجانی با برتری 3 بر 3 به جای او به دیدار فینال برسد!

در همیــن مســابقهها، مصطفــی حســینخانی در وزن 74 کیلوگــرم برابر «جردن باروفس»، کشــتیگیر سرشناس آمریکایی و دارنده چند مدال طالی جهان و المپیک اگرچه کشــتی خوبی گرفت و 3 بر 3 از او پیش افتاد اما درست در ثانیههای آخر، با دادن یک امتیاز به حریف، پیروزی ارزشمند را با شکست عوض کرد.

حســینخانی ســال گذشــته در مســابقهها­ی جهانی پاریس هم به همین شــکل مغلــوب «یوهــی فوجــی نامی» کشتیگیر ژاپنی شد و در حالیکه فقط دو ثانیه تا پیروز شدن فاصله داشت، با نتیجه 7 بر 6 مغلوب حریف ژاپنی خود شــد. او همین یک مــاه پیش هــم مقابل همین کشــتیگیر در حالیکه در ثانیههای آخر پیش افتاده بود، کشــتی را با نتیجه 10 بر 8 به یوهی فوجی نامی واگذار کرد.

رضا اطری هم در مسابقههای جهانی ســال پیش در پاریس از حریف خود جلو افتاده بود اما او هم پیروزی را با شکســت در ثانیههای آخر عوض کرد.

در واقع در این دو ســال، شکست در آخرین ثانیهها که بایــد آن را «ثانیههای لعنتی» قلمــداد کرد، بــالی جان برخی از کشــتیگیرا­ن ما و در نهایت دور شدن کشتی ایران از کســب مدال و رسیدن به یکــی از ســکوهای قهرمانی جهان شــده اســت. خوب میدانیم که حتی کسب یک مدال برنز و یا نقره میتواند در سرنوشــت تیــم بســیار تاثیرگــذا­ر باشــد، چنانکه عزتا... اکبری با کســب مــدال نقره خود در پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2013 جهان در بوداپست مجارستان، توانست تیم ایران را باالتر از تیمهای روسیه و آمریکا به مقام قهرمانی برساند.

اینکــه چرا برخی از کشــتیگیرا­ن ما در واپســین لحظات یا همــان «ثانیههای لعنتــی»، پیــروزی را با شکســت عوض میکنند، درد بزرگی اســت که دو ســال اســت کشــتی مــا را درگیر خــود کرده اســت و مربیان ما متاســفانه نتوانستهان­د چاره و تدبیری برای آن بیندیشــند. البته در اینگونه مــوارد بیشــتر از همه، خود کشــتیگیرا­ن مقصرند تا اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد.

این برمیگردد به قدرت تفکر، تعقل، اندیشه، سیاست، درایت و ضریب هوشیاری کشتیگیران که در شــرایط پیروز شدن، بتواننــد کشــتی خود را بهخوبــی اداره و مدیریت کنند. مربیانی که نقش کوچینگ را در کنار تشکهای جهانی ایفا میکنند، فقــط میتواننــد ثانیههــای باقیمانده را به کشــتیگیر گوشــزد و یادآوری کنند و اینکه به کشــتیگیر بگویند مواظب باش امتیــاز ندهی. در هر صــورت مربیان باید در تمرینات خود بیشــتر از گذشــته روی نحوه امتیاز ندادن بــه حریفان در آخرین ثانیهها تمرکز کرده و بحث سیاســتمدا­ری و چگونگــی مدیریــت و اداره کردن را به کشتیگیران آموزش دهند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran