Iran Varzeshi

یزدانی‌مثل‌حبیبی

-

از روزیکه حســن یزدانی دوبنده تیم ملی کشتی آزاد در رده بزرگساالن را به تن کرد، همه او را با قهرمان افسانهای کشــتی یعنی امامعلــی حبیبی قیاس کردند. دلیــل این قیاس هم اســتفاده حســن یزدانــی از تکنیکهــا و فنون ناب کشتی هنگام مســابقه بود. همانند امامعلــی حبیبی که وقتی روی تشــک حاضر میشــد لحظهای توقف نداشت و انواع فنون را از زیرگیری گرفته تا ســر و ته یکی و ســگگ را در یک مسابقه به نمایش میگذاشت.

حسن یزدانی تنها کشتیگیر ایران در این ســالهای اخیر بوده که توانسته چنین کاری را انجام بدهد که نمونه بارز آن مســابقات جام تختی کشتی آزاد در کرمانشاه بود که اجرای فنون مختلف از سوی یزدانی باعث شد قهرمانان بزرگی چون برزگر، جوادی و عسگریمحمدی­ان بلند شده و برای او دست بزنند. از همان موقع بــود که خیلیها درســت یا غلط شــروع کردند به قیاس حسن یزدانی با امامعلی حبیبی که هنوز هم ادامه دارد.

در مســابقات جهانی مجارستان اما یک شــباهت دیگر بین امامعلی حبیبی و حسن یزدانی پدید آمد. حسن یزدانی در حالی در دور اول این مسابقات مقابل دیوید تیلور آمریکایی شکست خورد که کــه در وقت اول 6 بر 2 پیش بود اما در ادامــه با نتیجه 8 بر 6 بازنده شــد. بعد از این شکست ســوالهای زیادی برای عالقهمنــد­ان بهوجود آمد کــه چرا باید کشتیگیری مثل یزدانی کشتی برده را با شکســت عوض کند؟ چرا او نتوانست از فنونی که بلد است و قبل از این بارها آنها را اســتفاده کرده بود، روی حریف آمریکایی اجرا کند؟

اما اینگونه شکستها برای کشتی ایران دارای سابقه اســت و دقیقا شبیه شکســتی بود که در المپیک 1960 رم امامعلی حبیبــی مقابل بولواخ آمریکایی پذیرا شد. امامعلی حبیبی در آن مسابقه ابتدا 8 بر یــک پیش بود اما در ادامه به حمالت خود چنان ادامه داد که گویا او 8 بر یک عقب است در پی همین حمالت هم بولواخ آمریکایی توانست با ضربه فنی به برتری برســد. بولواخ قهرمان المپیک شــد و حبیبی بهعنوان چهارمی رسید. این شکســت دقیقا شبیه اتفاقی بود که در مجارستان برای یزدانی رخ داد.

بعد از شکســت حبیبی در 1960 حبیبا... بلو به او یاد داد که اداره کردن کشــتی هم یک تکنیک است و چگونه باید کشتی را اداره کند، به همین دلیل هم بعد از آن اتفــاق 2بار صاحب مدال طال شــد اما حاال باید دیــد که یزدانی باز هم میتواند شــبیه حبیبی باشــد و ماننــد او نقاط ضعفــش را رفع میکند و یا میخواهد شکســتش مقابل حریف آمریکایی را یک حادثه بداند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran