Iran Varzeshi

زور‌شورای‌فنی‌به‌رییس‌م ‌یرسد؟

اینبار چه کسی قربانی میشود

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

مســابقات جهانی کشــتی آزاد یک روز پیــش از اینکه رســما به پایان برســد برای کشــتی ایران به پایان رســید. پایانی تلخ و با ناکامی بزرگ و البته تاریخی که نمره منفی را در کارنامه رسول خادم به ثبت رساند. کشتی ایــران در حالی یک روز قبل از مســابقات به کارش در ایــن دوره پایان داد که در 10 وزن نتوانســت یک فینالیست هم داشــته باشد. اتفاقی مهــم و تاریخی که بــه این راحتیها نمیتــوان آن را هضم کرد. کشــتی ایران در اتفاقی نادر برای دومین ســال پیاپی نتوانست روی یکی از ســکوهای اول تا سوم تیمی قرار بگیرد تا یک رکورد دیگر را هم به نام خودش ثبت کند. آزادکاران ایران در پایان روز دوم و در زمان نگارش این گــزارش با 60 امتیاز در رده چهارم تیمی قرار داشتند اما بعد از پایان مسابقات روز پایانی و در زمان انتشار روزنامه ممکن اســت جایگاه ایران تا رده هفتمی هم سقوط کرده باشد.

بحرین فینالیست دارد اما ایران نه!

در سالهای گذشته نرســیدن به مدال طال، کشــتی ایران را آزار مــیداد که چرا با این همه ســابقه و کارنامه درخشان نمیتواند به مدال طال برســد اما در این دوره حســرت دیگری به دل عالقهمندان کشــتی ماند و آن هم دور ماندن از مســابقه فینال بود. کشــتی بحریــن بــرای نخســتینبا­ر در تاریــخ یک کشتیگیر به فینال رساند اما کشتی آزاد ما با این همه ستاره و تجربه در حسرت همین یک فینالیست ماند. روسیه با 5 فینالیست و آمریکا با چهار فینالیســت بهترین عملکرد را از خود نشان دادند اما بعد از این دو کشور، گرجستان هم با دو فینالیســت جایگاه خیلی خوبی را به دســت آورد. به جز این سه کشور، ژاپن، هند، چین، قزاقستان، بالروس، ترکیه و کوبا هم از جمله کشورهایی بودند که فینالیست داشتند.

جوانگرایی بیبرنامه و بیهدف

یکی از دالیل شکســت کشــتیگیرا­ن ایــران در مســابقات جهانی و کســب نتایج ضعیف کم ســابقه را جوانگرایی در تیم ملی عنوان میکنند یا اینکه کشــتیگیرا­ن برای نخستینبار به مســابقات جهانی اعزام شدند. در حالیکــه با یک بررســی کوچک میتوان متوجه شــد برای بسیاری از رقبای ایران هم این شــرایط وجود داشته و آنها به مدال طال رســیدند. به طور مثال زائور اوگایف از روسیه با 23 ســال ســن قهرمان جهان در وزن 57 کیلوگرم شد. او سال گذشته برای نخستینبار به این مسابقات آمده بود.

در وزن 61 کیلوگرم رشیداف از روسیه دومین مدال نقره جهانی را با 23 ســال سن به دســت آورد. در وزن 74 کیلوگرم زائوربک ســادیکوف با 22 ســال ســن در نخستین حضورش به مدال طالی جهان رسید و خیلی از قهرمانان را هم شکســت داد. دیوید تیلور آمریکایــی هم که حســن یزدانی را با طالی جهان و المپیک شکست داد برای نخستینبار به مسابقات آمده بود. تاکاتو اتوگورو ژاپنی هم کــه طالی وزن 65 کیلوگرم را به نام خودش زد، برای نخســتینبا­ر و با 19 ســال سن در این مســابقات به میدان رفت. این کشتیگیر ژاپنی ســال 2015 در رده نوجوانان قهرمان جهان شــد و حــاال در 19 ســالگی قهرمان بزرگســاال­ن جهان میشود. جوانگرایی کاری اســت که ژاپن و روسیه انجام دادند یا کاری کــه تیم ایران انجام داد؟ چرا هرگاه کشــتی ایران دســت به جوانگرایی میزند تاوان دارد اما کشــورهای دیگر بــا جوانگرایی به مدال طال میرســند؟ دلیلش کامال مشخص است؛ کشتی ایران بدون هیچ برنامهریزی و یکشبه تصمیم میگیــرد امیرحســین مقصودی را از تیــم جوانان جدا کند و در بزرگســاال­ن به میدان بفرســتد و یا یونس امامــی را که در انتخابی نفر سوم شــده را به یکباره در وزن 70 کیلوگرم راهی میدان کند. بعد از شکست و ناکامی هم مدعی میشــوند که جوانگرایی کردهاند و میانگین سنی را نشان میدهند که با 24 سال سن تیم جوان بوده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran