Iran Varzeshi

شانس تازه برای آسیا

-

اعالم نحوه کسب سهمیه المپیک ۰۲۰۲ در والیبال

فدراســیون جهانــی والیبــال، نحوه راهیابی تیمهــای ملی والیبال به بازیهای المپیک 2020 توکیــو را اعالم کرد که بر این اساس در المپیک 2020 همانند ادوار گذشــته، 12 تیم ملــی در بخش مردان و زنان حضور خواهند داشت و نحوه گزینش تیمها در هر دو بخش نیز یکســان خواهد بــود. البته یکــی از 12 تیــم راهیافته به بازیهای المپیــک ،2020 تیم ملی ژاپن خواهد بــود که با توجه بــه میزبانیاش از بازیهای المپیک، قطعــا در این رقابتها حضور خواهد داشــت. بنابرایــن باید 11 تیــم از پنج قــاره جهان بــرای حضور در معتبرتریــ­ن رقابتهای والیبال در ســطح جهان رقابت کنند.

بر خالف رقابتهــای قهرمانی جهان، ســرمربیان تیمهای ملی اجازه دارند تنها 12 بازیکن را برای بازیهای المپیک دعوت کنند در حالی که ایــن تعداد در قهرمانی جهان 14 بازیکن بود.

نخســتین تورنمنت انتخابی بازیهای والیبــال المپیک 2020 در ســال 201۹ برگزار خواهد شــد. در این ســال شــش تورنمنــت بینقارهای برگزار خواهد شــد که البتــه هنوز زمان دقیــق و میزبان این مسابقات مشخص نشده است.

در ایــن رقابتهــای انتخابی 24 تیم برتر رنکینگ جهانی فدراسیون والیبال در ردهبنــدی که در یکــم ژانویه 201۹ اعالم میشــود حضور پیدا خواهند کرد. این 24 تیم باید در قالب شــش گروه چهار تیمی و با سیستم مارپیچی به رقابت بپردازند.

تیــم مارپیچــی نوعــی از چینــش تیمهاست که بر اساس آن تیمها سیدبندی شده و جایگاهشــا­ن در گروههای چهارگانه مشــخص میشود. بر این اســاس 24 تیم برتر ردهبندی جهانی در ژانویه سال 201۹ با سیســتم مارپیچی گروهبندی میشوند، ســپس تیمهای برتر گروههای شــشگانه جــواز حضور در المپیک 2020 را کســب خواهنــد کرد تــا با توجه بــه حضور ژاپن بهعنوان میزبان، تکلیف هفت تیم راهیافته مشخص شود. سپس تکلیف پنج تیم دیگر پس از برگزاری رقابتهای انتخابی در پنج حوزه آســیا، آفریقا، اروپا، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و شمالی مشخص خواهد شــد. البته تیمهایی که در شش تورنمنت قبــل بتوانند جــواز حضــور در بازیهای المپیــک را کســب کننــد نمیتوانند در رقابتهای انتخابی بعدی در قارههایشــ­ان شــرکت کنند. پنج تیمی کــه بتوانند در رقابتهای انتخابی در پنج منطقه ذکرشده عنــوان نخســت را کســب کننــد گام به بازیهای المپیک خواهند گذاشت.

روحا... رستمی:

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran