Iran Varzeshi

معمای پیش روی والورده

- گابریله مارکوتی ‪Gabriele Marcotti‬

بارســلونا حاشیه امنیت خود را از دست داده است، یعنی آن ستارهای که در روزهای ســخت به کمک تیم میآمد، یعنی کســی که بــا قابلیتهای فنی، خالقیــت و قدرت تصمیمگیــر­یاش میتوانــد حتــی بهترین تاکتیکها را هم خنثــی کند. این چیزهایی اســت که لیونل مســی به همــراه میآورد. مصدومیــت او از ناحیــه دســت در بازی با ســویا به این معناســت که ارنســتو والورده حاال دســتکم ســه هفتــه او را در اختیار نخواهد داشــت. بارسلونا در زمان مصدومیت مســی باید دیدارهای مهمی را برگزار کند؛ بازی برابــر اینتر در خانه (و احتماال خارج از خانه)، رایو وایکانــو در خارج از خانه و البته الکالسیکو هفته بعد.

ایــن بازیها سرنوشــت یــک فصل را مشــخص نمیکنند اما میتوانند مشــخص کنند کــه والورده چگونه مربی اســت و چه کاری میتواند بــا تیم انجام بدهد. بر مبنای بازیهــای اخیــر باید گفت کــه او کارهای بســیاری پیــشرو دارد. بارســا در حالی به مصاف ســویا رفت که از پنج بازی قبلی تنها یک برد کسب کرده بود، آن هم برابر تاتنهام که در بهترین شــرایط خود قرار نداشت. آنها البته توانســتند سویا را 4 بر 2 ببرند اما نگاه دقیقتر به این بازی نشان میدهد که اوضاع خیلی هم عالی نیست.

مســی در 26 دقیقهای کــه در زمین حضور داشت تفاوت را رقم زد و گل فیلیپه کوتینیو را ساخت و سپس دوازدهمین گل خــود در این فصل اللیگا را به ثمر رســاند اما از لحظه خروج مســی، بازی دست سویا افتاد. بارســلونا تالش کرد با ســرعت باالی کوتینیو و عثمان دمبلــه رو به ضدحمالت بیاورد، که این اصال ایده بدی نبود اما در هر حال بارســلونا باید از برتریاش هم بهخوبی مراقبت میکرد.

اما بارسا در این زمینه کم آورد. دفاع این تیم از ماه آگوســت نتوانسته کلینشیت کند و در این بازی هم مدافعان ســرگردان بودند. بازیکنان بارسلونا در میانه میدان مقابل رقیب کم میآوردند و فرصتهای بســیاری نصیب سویا شــد. بازی 4 بر 2 تمام شد، بارسا یک پنالتــی را گل کرد و یــک گل زیبا هم روی شــوت از راه دور ایوان راکیتیچ به ثمر رسید اما اگر یکی از بهترین عملکردهای دروازهبانی ســال را نمیدیدیم (با تشکر از مارک آندره تر اشــتگن)، بارسلونا شاید حتی این بازی را میباخت.

میتوان به آســانی اوضاع را ساده دید و تنها جــرارد پیکه و کلمان لنگله را مقصر دانســت و البته پیکه که روزهای خوبی را نمیگذراند. تیم پابلو ماچین بسیار منسجم بود اما میتوانید انتظار داشــته باشــید که بارســا در خانه بتواند از دو گل برتری خود محافظت کنــد و مرتبا فرصــت به حریف ندهد. درســت کردن این مشکل، به اندازه رســیدگی به مشــکل خط حمله در غیاب مسی مهم است.

کسی نمیتواند جانشین مسی شود، بلکه بارسلونا باید به فکر برنامه دوم باشد. والورده شاید حتی از مصدومیت مسی استفاده مثبت هم بکند. کوتینیو در غیاب مسی در میدان، آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. دمبله که البته بازیکن بیثباتی اســت، میتواند دفاع حریــف را باز کند و لوییس ســوارس که از اوایــل ماه مه تاکنون تنهــا دو بار در جریان بازی گل زده، میتواند واکنش خوبی نسبت به مسوولیت بیشتری که به او محول میشود داشته باشد. بستگی به والورده دارد که از این اوضاع نهایت استفاده را ببرد.

منبع:

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran