Iran Varzeshi

ونگر‌دیگر‌به‌فوتبال‌برنم‌یگردد

- مارک ایروین ‪Mark Irwin‬

دقیقا شــش ماه قبل بود که آرســن ونگر خبر جداییاش از آرســنال در پایان فصل قبل را اعالم کرد و گفت میخواهد چند ماهی از تعطیالت لذت ببرد تا اینکه یــک چالش تازه را شــروع کنــد اما این اتفاق نیفتاد و آن دســت پیشــنهاده­ایی که او انتظارشــا­ن را داشــت، ارائه نشد. او دوشنبه شب 69 ســالگیاش را جشن گرفت اما شــاید جای تعجب داشته باشد اگر فوتبال یک بار دیگر پســت مربیگری را به او بسپارد.

آرسنال از ونگر فاصله گرفته و حاال به نظر میرســد بقیه نیز از او عبور کردهاند. رئال مادرید، پاریسنژرمن و بایرنمونیخ در تابســتان مربیهای خودشان را عوض کردند بــدون اینکه حتی به کســی فکر کننــد کــه روزگاری مصمم بــه جذبش بودند. حاال مادرید دوباره در بازار اســت و نامهایی برای جانشــینی خولن لوپتگی مطرح میشــود اما این بار هــم نامی از ونگــر در میان کاندیداهــ­ای احتمالی به چشــم نمیخورد. باشگاه سابقش، موناکو بــه تیری آنــری روی آورد و پاتریک ویرا را نیس برداشت حتی بدون اینکه از ونگر توصیه بخواهد. او به تیم ملی فرانســه هم اندکی چشــم داشــت اما در به صورت او کوبیده شــد وقتــی دیدیه دشــان جام قهرمانــی جهان را باالی ســر برد. اگرچه هفته قبل شــایعاتی مطرح شــد درباره اینکه پاریسنژرمن به دنبال جذب ونگر بهعنوان مدیر فوتبال اســت اما این پستی اســت که مربــی کهنهکار فرانســوی در روزهای مربیگریاش در آرسنال به شدت انکار میکرد.

شــاید حاال دورانی آغاز شــده باشد که او باید به پیشــنهاد چنین پستهایی از چیــن یا خاور میانه دل خوش کند اگر میخواهد به کتــاب تاریخ فوتبال ملحق نشــود. اینکه آرســنال بدون او و زیر نظر اونای امری میغــرد دقیقا اوضاع ونگر را بدتر کرده و سیاســتهای­ش را بیشتر زیر سوال برده.

از آخریــن بار که آرســنال 10 بازی پشت سر هم برنده شده 11 سال میگذرد و همین مقدار از آخریــن حضور آنها در کــورس قهرمانی ســپری شــده اما حاال دوباره همانجا هســتند، دو امتیاز پشت سر منچسترسیتی صدرنشین و هواداران پرغرورشان آواز میخوانند: «ما آرسنالمان را پــس گرفتیم.» البته امری خیلی خوب میدانــد کار زیادی در پیش اســت اگر آرســنال بخواهد مدعی جــدی قهرمانی تلقی شود.

آرســنال 3 بر یک لسترسیتی را در ورزشــگاه امارات برد اما آسانی رسیدن به خط دفاع توپچیها برای مربی کمالگرای اســپانیای­ی یک درس بزرگ بود. دفاع از یک ســوم دفاعی حریــف برابر مهاجمان ســرعتی حریف، جیمــی واردی و کلچی آیهیناچو پرریسک بود و هر ضربه آزاد تیم میهمان لرزه بر تن آرســنال میانداخت، همه شــگفتزده شــدند از اینکه کریس کاونــاگ، داور بازی چطــور خطای هند آشــکار راب هولدینگ را پنالتی نگرفت و شگفتانگیزت­ر اینکه لســتر با این برتری چشــمگیر چطور نیمه اول را با تساوی به سالبیستودو­م|چهارشنبه2آ­بان7931| پایان رساند.

گل تساوی مســعود اوزیل در اواخر نیمــه اول و پاسهای گلش در نیمه دوم بــه پیر امریک اوبامیانگ نشــان داد پول آرسنال برای او هدر نرفته. این بازیساز که هفتهای 350 هزار پوند دستمزد میگیرد، بعد از راهنماییها­ی امری باالخره توانسته پول خیلی خوبی کــه میگیرد را توجیه کند.

او برای نخستین بار بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشــت و به خوبی مسوولیت هدایت تیم در این مبارزه دیرهنگام را ایفا کرد.

از ونگــر ایــراد میگرفتنــد که به اوزیل بیــش از حــد آزادی داده و اجازه داده با احساســش حرکت کند اما امری با ســختگیری بجای خود بااستعدادت­رین بازیکنش را روی فرم آورده و بهترین بازی را از او میگیرد. هر نمایش «پنج ستاره» اوزیل به این ایده که روشهای ونگر دیگر برای فوتبال مدرن مناســب نیستند، مهر تایید میزند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran