Iran Varzeshi

جوانها را ببین

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

اگر وینفرد شــفر در پی راههایی اســت که ســه پیروزی متوالی اخیر استقالل در لیگ و جام حذفی فوتبال ایران را استمرار بخشد، این را باید در ادامه استفاده از جوانترها در تیمش جستوجو کند.

البته ســیدمهدی رحمتی 37 ســاله و وریا غفوری 33 ساله مهرههایی غیرقابل فراموشــیا­ند و پژمان منتظری 35 ساله نیز در برخی موارد به کار میآیــد اما همانطور که دیدارهای اخیر آبیها نشــان داده کلید توفیق این تیم در دست جوانترهایی است که برای حفظ جایگاه خود دســت به آب و آتش میزنند و از هیچ چیز ابایی ندارند.

این اشتباه نبود شــاید رویکرد ســریع و بدون مقدمه به اللهیــار صیادمنش و روحا... باقری و در ابعادی کمتر مهدی قائدی در خط حمله یک ریســک منجــر به ناکامــی و یــک کار بیعاقبت تلقی میشــد اما ســرمربی آلمانی استقالل از وقتی فهمیــد از الحاجی گرو آبی گرم نمیشــود و مرتضی تبریــزی هم به زمان بیشــتری برای تکرار دســتاورده­ای ذوبآهن در اســتقالل نیازمند است، استفاده از نفرات جوان فوق را در دستور کارش قرار داد و پاداش آن را هم گرفته است.

اگر نورافکن و مجید حسینی نمیرفتند اگر کوچهای تابستان امسال در کار نبود، استقالل هنوز امید نورافکن جوان را در پســتهای هافبک وســط و مدافع چپ در اختیار داشــت و ســیدمجید حسینی به جای محکم کردن مرکز خط دفاعی ترابزون اسپور ترکیه دفاع اســتقالل را که البته امســال موفق عمل کرده اســت، قویتر میکرد. شــفر البته با کوچ امید ابراهیمی به لیگ قطر هم مخالف بود اما با داشتن فرشــید باقری جوان و علی کریمی مدبر و همچنین آمدن نویمایر آلمانی و با تکیه بر کمکهای گاه به گاه روزبه چشــمی کمربند مرکز خط میانــیاش را آنقدرها هم ناکارآمد نمیبیند. طــارق همام عراقی به وضوح بهترین خرید امســال استقالل چه در جمع داخلیها و چه خارجیها بوده و حــرکات آبیها در لب خط در دو ســوی میدان و بــه واقع کار بالهای آبیها در نفوذ به آرایش دفاعی حریفان و ســپس ســانتر به روی دروازه و فرصتســازی آنها برای مهاجمان نکته ممتازی است که استقالل را جمعه گذشــته از سد ســایپا عبور داد و در صورت تکرار در روز جمعه این هفته سپاهان را نیز آزار خواهد داد.

مزد شهامت شــهامت شفر در میدان دادن هرچه سریعتر به آرمین سهرابیان چه در اواخر فصل گذشته و چه در فصل جاری سبب فراخوانی بسیار زودهنگام این مدافع چپ نفوذی به اردوی ملی شد و در سمت راست استقالل با دور شدن روزافزون از سالهای همکاری دائمیاش با خسرو حیدری به نسل جدیدتری میاندیشــد که باید با هدایت وریا غفوری پرتجربه آینده این باشــگاه را پی ریزد. این به معنای بینقص بودن اســتقالل نیست و هنوز برخی تاکتیکها و روحیات در این تیم چیزهایی نیستند که باید باشند اما مشخص است که شفر در حال بازیابی روشها و لمس مجدد ادواتی است که او و تیمش را در نیم فصل دوم لیگ هفدهم به یکی از بهترینها تبدیل کردند. «اسماعیلی»های بعدی در راهند

پیام صریح و بیواسطه مسابقات اخیر استقالل به این مربی فکور و 69 ساله روشن و واضح است: این جوانها را ببین و همچنان به آنها فرصت بده تا در مدتی کوتاه به جای یک فرشید اسماعیلی چندین و چند «اسماعیلی» در تیمت داشته باشی و در اوج بمانی.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran