Iran Varzeshi

راهی به جای اعتراف تلخ

- سميرا‌شيرمردي ‪Samira Shirmardi‬

اشتباهات داوری باعث شد فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعتراف تلخی داشته باشد و رسما اعالم کند پنالتی سپاهان درست نبود. این مساله اعتراض مدیر باشگاه نساجی مازندران را به دنبال داشت. البته قبل از آن، خیلیها به داور تهمت زدند که شاید دلیل این مساله هم دستمزد پایین داوران باشد چراکه خیلیها بر این باورند داوران به خاطر اشتباهات تاثیرگذارش­ان نهایتا 3 جلسه محروم خواهند شد که ضرر چندانی به لحاظ مالی به آنها نمیزند.

بــازی هفتــه نهم ســپاهان و نســاجی مازندران یکی از حســاسترین بازیهای هفته بود. جایی که امیر قلعهنویی و جواد نکونام باید با هم روبهرو میشدند. مربیانی که در مقطعی با هم خیلی مشکل داشتند و حتی کار به شکایت و دادگاه هم رســیده بود. همین مســائل بازی را حســاس کرده بود. البته این 2 مربی قبل از بازی با هم برخورد نســبتا خوبی داشــتند و با هم روبوســی هم کردند اما بعد از بازی باز هم از خجالــت یکدیگر در آمدند. به هر حال بازی با حساســیتها­ی زیادی که داشت، شروع شد. در همان ابتدا، نســاجی به گل رسید اما طولی نکشید که ســپاهان بازی را به تساوی کشاند. در دقایق پایانی بازی، ســپاهان گل دوم را زد اما در وقتهای تلف شــده نساجی گل مساوی را به ثمر رساند. با این گل، همه فکر میکردند کار تمام شــده و داور االن سوت پایان بازی را به صــدا در میآورد اما ناگهــان کوپال ناظمی برای ســپاهان اعالم پنالتی کــرد. آن هم یک پنالتی که هیچ شــباهتی به پنالتی نداشت. در نهایت کیروش اســتنلی پشت توپ رفت و آن را گل کرد. گلی 3 امتیازی برای سپاهان مدعی و میزبان.

با این گل، اعتراضات اعضای تیم نساجی مازندران شــروع شــد. در ابتدا نکونام به این مســاله اعتراض کــرد و در ادامه هــم کار به اعتراض رســمی به فدراسیون فوتبال رسید. با این اعتراضها، اعضای تیم سپاهان و مخصوصا امیر قلعهنویی ســرمربی تیم سعی کرد به دفاع از تیمش بپردازد اما باشگاه نساجی خیلی زود برای صحبتهای قلعهنویــی بیاینه صادر کرد. این مســائل ادامه داشت که خبر رسید کمیته داوران فدراســیون فوتبال قرار است با حضور چند کارشــناس داوری، داوری بازیهایی که مربیان به آن معترض بودند را به شــکل دقیق بررســی کند. این اتفاق افتاد و خیلی زود خبر رســید پنالتی سپاهان درســت نبود. فریدون اصفهانیان رییس کمیتــه داوران در مورد این پنالتــی میگوید: «فیلم این مســابقه را آنالیز کردیم اگر خطایی هم رخ داده بیرون از محوطه جریمه بوده و پنالتی درست نبوده.»

با این اشــتباه تاثیرگــذا­ر، کوپال ناظمی از قضــاوت در بازیهای آینــده لیگ برتر فعال محروم است. اصفهانیان درباره این جریمه هم توضیح میدهد: «کمیتــه داوران آییننامهای دارد کــه طبق آن داوران را تشــویق و جریمه میکنند، داورانی که خوب کار نکنند و اشتباه تأثیرگذار داشــته باشند طبق آییننامه محروم میشــوند و چند هفتهای قضاوت به آنها داده نمیشــود. در هفتههای اخیر دو، ســه داور به دلیل اشتباه تأثیرگذار محروم شدهاند.»

هنــوز از این اعتراف تلــخ رییس کمیته داوران نگذشــته بــود که مدیرعامل باشــگاه نساجی مازندران نســبت به این اتفاق اعتراض کــرد و گفت اعتراف اصفهانیان به اشــتباهات داوری، بــرای تیمــش امتیاز نمیشــود: «چه فایــده؟ صد تا از این حرفهــا و اعترافات یک امتیاز هم برای نســاجی مازندران و هوادارانش نمیشود. اصال ۰۱ هفته هم کوپال ناظمی داور مســابقه را محروم کنند برای ما هیچ ســودی ندارد چون مشابه همین اشتباهات در ۹ هفته گذشته رخ داده. به گواه تمام کارشناسان داوری در طول ۹ هفته گذشته انواع و اقسام اشتباهات داوری علیه نســاجی مازندران رخ داده و حاال تازه آقای اصفهانیان یادش افتاده اعتراف کند؟! چرا آن روزی که گلهای ســالم نســاجی در بازی با تیمهای پارس جنوبی و سایپا با اشتباه مسلم داوران مردود اعالم شد آقای اصفهانیان حرفــی نزد؟ چرا ایشــان از پنالتی ناحق فوالد خوزستان پس از شــیرجه زدن مهاجم حریف ســخنی نگفت یا اینکه پنالتی اخــراج مدافع تراکتورســ­ازی در بــازی با نســاجی را نادیده گرفت؟ حاال چه شده که پس از ۹ هفته ناگهان احساس عذاب وجدان کردید؟»

اعتــراض مدیرعامــل باشــگاه نســاجی مازندران کامال درســت و بجا اســت چون در پایــان فصل همیــن امتیــازات میتواند تاثیر زیادی روی شــرایط تیمها داشــته باشد. مثال همیــن یک امتیاز که نســاجی از دســت داد ممکن است در پایان فصل نقشی حیاتی برایش داشته باشــد یا 3 امتیازی که سپاهان گرفت، این تیــم را به قهرمانی نزدیکتــر کند. به هر حال در همه دنیا اشتباهات داوری ممکن است رخ دهد و تاثیرگذار هم باشــد اما واقعیت این است که محرومیتها هیچ دردی دوا نمیکند. مگر اینکه شرایط داوریها مثل بقیه لیگهای حرفهای دنیا باشد.

در تمام دنیا داوران حرفهای حقوقهای باالیی دریافت میکننــد که محرومیت باعث میشود آنها با از دست دادن چند بازی، مبلغ باالیی را هم از دســت بدهند. به همین دلیل دقت زیادی به خرج میدهند تا این مشــکل برایشــان پیش نیاید اما در ایران مثال وقتی هر قضاوت یک میلیون تومان باشد که به این مبلغ هم نمیرســد، نهایتا از دســت دادن 2، 3 بــازی در حد ‪3 2،‬ میلیــون تومان به این داوران ضــرر میزند. در اینکــه داوران ایرانی ســالم هســتند و البته جزو بهتریــن داوران فوتبال دنیا به حســاب میآیند شکی نیست. درست است که داوران ایرانی دست به چنین کاری نمیزننــد اما به هر حال دســتمزد آنها آنقدر پایین اســت که باعث میشود هواداران به راحتی به آنها تهمت بزنند. پس شاید بهتر باشد کمیته داوران به جای اینکه برای اشتباه داورانش اعتراف تلخ داشــته باشد، تالش کند دســتمزد آنهــا را کمی به ســطح بینالمللی نزدیکتــر کند تــا دیگر هیچکــس نتواند به راحتی بــه آنها تهمت بزنــد و البته داوران با تمرکز بیشتری بتوانند قضاوت کنند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran