Iran Varzeshi

ژاوی آسیایی؛ 642 پاس سالم، 34 پاس کلیدی

959 دقیقه بازی در لیگ قهرمانان برای بازیکن 38 ساله

-

ژاوی پیشــتر اعــالم کــرده بود که در پایان فصــل 2018-2019 از فوتبال خداحافظــی خواهد کــرد و بنابراین، او قطعا نمیتواند قهرمانی در آسیا را تجربه کند. این اتفاق تلخ در حالی برای ســتاره اسپانیایی الســد رقم خورد که او از لیگ قهرمانان 2017 به دست استقالل حذف شد و با شکست مقابل پرسپولیس از لیگ قهرمانــان 2018 کنار رفت تــا دیدار با تیمهای ایرانی برای ژاوی ارناندس تبدیل به کابوس شود.

اما علی رغم حــذف در نیمه نهایی، ژاوی را میتوان یکی از برترین بازیکنان این تورنمنت دانست. او تنها در یک بازی الســد بازی نکرد و آن هم شکست مقابل نسفقارشــی در ازبکســتان بود؛ در 11 بازی دیگر فریرا از ژاوی در ترکیب اصلی استفاده کرد و تنها 2 بار این بازیکن 38 ساله را از زمین بیرون برد.

نکته جالــب اینکــه وی در 6 بازی مقابــل تیمهای ایرانی تمام و کمال بازی کــرد و با ثبت 540 دقیقــه بازی مقابل استقالل و پرســپولیس در یک سال، به نوعی رکورد زنی کرد!

ژاوی در مجمــوع مســابقات 959 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد و تنها 121 دقیقــه از مســابقات را از روی نیمکت یا ســکو نظارهگر بــود که ایــن نکته برای بازیکنــی در آســتانه چهــل ســالگی، عملکردی ویژه است.

ژاوی در تقابلهــای زمینی و هوایی عملکــرد خیلی خوبی نداشــت که البته باتوجه به شــرایط فیزیکی، جســمانی، سن و ســال باال و پســت بازی این آمار ضعیف قابــل توجیه اســت. او در 55/6 درصد دوئلهای هوایی پیروز شــد و در 54/5 درصــد دوئلها به برتری رســید. همچنین بــرای ژاوی از هر 4 تکل، یکی موفقیتآمیز بود.

ستاره سابق بارســلونا 5 توپ ربایی داشت که اکثر آنها در زمین حریف بود.

89/8 درصد پاسهــای هافبک تیم السد موفقیتآمیز بود. او در مجموع 715 پاس داد که 642 تا به صورت صحیح رد و بدل شدند و به عبارتی آمار 67/1 پاس در هر بازی به ثبت رســید کــه فراتر از استاندارد لیگ قهرمانان آسیا است.

نکته جالب اینکه بیشــتر پاسهای ژاوی رو به جلو بودند. او 31 درصد پاس به جلو، 28/1 درصد به چپ، 27/8 درصد به راســت و 13 درصد هم به عقب زمین پاس داد.

البته آمــار پاسهای ژاوی در زمین حریف ضعیفتــر بــود؛ 79/4 درصد از پاسهای این بازیکن در زمین به شــکل موفقیتآمیز رد و بدل شد اما این آمار در زمین خودی1/69 درصد است.

ژاوی بــا 34 پاس کلیــدی در صدر جدول برترین بازیکنان خالق نیز ایستاد و در پایان بازی فینال هم بعید است این عنوان از ژاوی گرفته شود.

کاپیتان ســابق تیم ملی اســپانیا 4 پاس گل هــم داد که یکــی در تهران و مقابل تیم اســتقالل بــود. وی همچنین 2 ســانتر موفقیت آمیز داشت؛ بیشترین سانتر اشتباه او در بازی رفت نیمه نهایی مقابل پرسپولیس بود.

ژاوی در هفته چهارم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آســیا موفق شد نخستین گل الســد در مقابل نسفقارشی را بزند و زمینهساز برتری چهار گله شاگردان فریرا شود.

او این گل را با یــک ضربه بغل پا و از داخل محوطه جریمه نسفقارشــی زد و توانســت پس از یک هفته مصدومیت، بازگشــت باشــکوهی به میادین داشته باشــد. این تنها گل لیگ آســیایی ژاوی بود کــه او را در تاریخچه لیگ قهرمانان جاودانه کرد.

کاپیتان السد 15 شوت داشت که 6 تا در چارچوب بود و در واقع این بازیکن تنها 7 درصد از شــوتهایش را تبدیل به گل کرد.

ژاوی ســه خطا انجام داد و 7 بار هم روی او خطا شــد. او در لیــگ قهرمانان آســیا یک کارت زرد هــم گرفت که در بازی با پرسپولیس تهران بود، در دیداری که قرمزها با حمایت هوادارانشـ­ـان در آن برنده شــدند و باالتر از السد قرار گرفتند. او در بــازی با پرســپولیس اعتراضهای زیادی به داوری داشــت و در نهایت هم با کارت زرد جریمه شد.

ژاوی سهشنبه برای چهارمین بار در چمــن آزادی فوتبال بازی کرد و امیدوار بــود با پیراهــن خوش یمــن زرد رنگ، همانطور که استقالل را شکست داده بود، پرســپولیس را هم از پیش رو بردارد اما اینچنین نشد.

او با پیراهن سفید به استقالل باخت، با پیراهن مشکی مغلوب پرسپولیس شد و با پیراهن زرد هم از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت تا چیزی جز ناکامی در آزادی عایدش نشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran