Iran Varzeshi

تعدیل اجباری ملیپوشان پای پرواز ترکمنستان!

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

اگرچه چند روز بیشتر تا شروع رقابتهای جهانی 2018 وزنهبرداری در شهر عشقآباد ترکمنستان زمان باقی نمانده است اما هنوز در آستانه اعزام تیم ملی به این رقابت تکلیف واماندههای وزنهبرداری از فهرست اصلی و رزرو جهانی مشخص نیست! حسین سلطانی در دسته 73 کیلوگرم، عارف خاکی در دسته 89 کیلوگرم، رضابیرالون­د و سهراب مرادی در دسته 96 کیلوگرم بهعنوان 2 وزنهبردار اصلی و رحمان اورامه در همین وزن بهعنوان وزنهبردار ذخیره، علی هاشمی و امیر حقوقی در دسته 102 کیلوگرم، محمدرضا براری در دسته 109 کیلوگرم و در نهایت علی داودی در دسته +109 کیلوگرم، 9 وزنهبرداری هستند که تاکنون نامشان در فهرست ورودی و رسمی مسابقات جهانی عشقآباد ثبت شده است اما این در حالی است که هنوز تکلیف 2وزنهبردار اصلی و 2 ملیپوش ذخیره دیگر در این فهرست جهانی وزنهبرداری معلوم نیست!

تیم ملــی وزنهبرداری ایــران با حضور در رقابتهــای جهانــی 2018 عشــقآباد ترکمنســتا­ن اگــر بتوانــد از دل این رقابت ســنگین و معتبر مدال ارزشــمند و مرغوب جهانی بیرون بکشــد، تقریبا براساس سوابق و مســتندات موجود سیامین میدان جهانی اســت که از آن موفق شــده صاحب مدال و عنوان قهرمانی شــود. البته اگــر همه چیز مثل 29 دوره قبلی کــه وزنهبردارا­ن ایرانی موفق شدند صاحب مدال جهانی شوند، برای بچههــای ملیپوش تیــم و کادرفنی خوب پیش برود و روال کار با استاندارده­ای فعلی تیم ملی مطابقت داشــته باشد اما اینطوری که از ظواهر امر پیداســت هنــوز تیم ملی وزنهبرداری ایران به مســابقات جهانی اعزام نشده حواشــی و مشــکالت خودساختهای پیش روی مــا قرار گرفته اســت که خیلی امیدوارکنن­ــده مثــل ســال 2017 به نظر نمیرسد!

حسین سلطانی در دسته 73 کیلوگرم، عــارف خاکــی در دســته 89 کیلوگــرم، رضابیرالون­د و ســهراب مرادی در دسته 96 کیلوگرم بهعنوان 2 وزنهبردار اصلی و رحمان اورامه در همیــن وزن بهعنــوان وزنهبردار ذخیره، علی هاشمی و امیرحقوقی در دسته 102 کیلوگرم، محمدرضا براری در دســته 109 کیلوگــرم و در نهایــت علــی داودی در دســته +109 کیلوگــرم، 9 وزنهبرداری هســتند که تاکنون نامشــان در فهرســت ورودی و رســمی مسابقات جهانی عشقآباد ثبت شــده است اما این تمام توان و ظرفیت وزنهبــردا­ری ایران نیســت که مســووالن برگزار کننده مســابقات جهانی و فدراسیون بینالمللی وزنهبرداری در فهرســت ورودی تیمهای شــرکت کننده رونمایی کردند زیرا به جــز نفراتی کــه نام بردیــم، کیا قدمی،

از نیامدن دانشگاه آزاد تا حضور دوباره ذوب آهن و کامرانی

محمد زارعی، علیرضا ســلیمانی و همایون تیموری هم جزو ملیپوشــان­ی بودند که در اردوی تیم ملی وزنهبرداری از ابتدای شروع تمرینات جهانــی حضور داشــتند و تقریبا باتوجه به آمادگی و انگیزهای که برای حضور در رقابتهــای جهانی 2018 ترکمنســتا­ن داشــتند قطعا توقع از کادرفنــی تیم ملی این بــود که حداقل نام آنها را در فهرســت اعالمی بــه کمیته برگزاری مســابقات قرار دهد. ولی حاال که تقریبــا کمتر از 5 روز تا شروع رسمی مسابقات جهانی وزنهبرداری در عشقآباد زمان باقی مانده است، تنها از بین این نفراتی که اسمشــان در فهرست اردویی تیم ملی وزنهبرداری وجود دارد، فقط نام 9( نفر) یعنی 8 وزنهبــردا­ر اصلی و یک ذخیره در دســته 96 کیلوگرم بهعنوان داشتههای وزنهبــردا­ری ایــران در رقابتهــای جهانی ترکمنســتا­ن علنی و رونمایی شــده است! اتفاقی تلــخ و عجیب برای وزنهبرداری ایران که اتفاقا هر چه به زمــان بازیها نزدیکتر میشــویم کار را بــرای نتیجهگیری تیمی که قرار اســت بهعنوان مدافــع قهرمانی در ترکمنســتا­ن حاضر شود سختتر و دشوارتر از قبل میکند.

حال نکته جالــب و البته تعجب برانگیز این ماجرا، شــانه خالی کردن فدراســیون وزنهبرداری از زیر بار مسوولیت این داستان بــودار و انداختن توپ به زمین فدراســیون جهانی اســت! زیرا فدراســیون وزنهبرداری ایــران به جــای اینکه بــا ارائه مســتندات محکمه پسند و قابل قبول در این باب سعی کند هر طوری که میتواند شفاف سازی کرده و افکارعمومی را نســبت بــه این اتفاق تلخ، بــدون هیچگونه مخفیکاری روشــن و آگاه کند، با بیاعتنایی مثل دفعات قبلی ســعی دارد فرار رو به جلو داشــته و بعد از کشــته شدن سهراب دنبال نوشدارو بگردد! در حالی که این موضوع یعنی اعالم و ارسال فهرست نفــرات اصلی و ذخیره بــه کمیته برگزاری مســابقات فدراســیون جهانی وزنهبرداری یک پروســه مشخص و مســتندی است که پیچیدگی آنچنانی هم نــدارد! بنابراین اگر طبق گفته مسووالن فدراسیون وزنهبرداری ایران ایراد و اشکال کار از فدراسیون جهانی است و ما در کارمان غلط و اشتباهی نداشتیم، خب پس چرا با انتشار مستندات موجود که محکمه پســند هم هست ســعی نمیکنیم ضمن روشن شدن موضوع دنبال حل مشکل ایجاد شده باشیم؟!

حقیقتا باور داشــته باشــیم یا نداشته باشــیم، یک جای کار این وســط ایراد دارد و لنــگ میزنــد! ســوای آن بــرای جبران اشــتباه صورت گرفته در فهرســت اسامی ملیپوشان اصلی و ذخیره وزنهبرداری ایران به فدراســیون جهانی وزنهبرداری هم زمانی نداریــم. بنابراین اگر این مشــکل که قطعا در هنــگام برگزاری مســابقات جهانی قبول داشته باشیم یا نه، حل نشود در ترکمنستان به لحاظ نتیجه تیمــی و انفرادی (البته اگر همین نفرات باقی بمانند و فهرست جهانی ما تغییر نکند) کار دستمان میدهد. زیرا ما اگر سال قبل (رقابتهای جهانی 2017 آناهیم) در آمریکا حتی بدون حضور قدرتهای برتر وزنهبــردا­ری دنیا از ســکوی قهرمانی جهان برای نخســتین بار باال رفتیم، حاال اینجا در عشــقآباد ترکمنستان قرار است مدافع تنها عنوان قهرمانی تاریخی خود در این رشــته ورزشی باشیم.

حــاال اگر با این شــرایط نــه چندان مطلوب، مثل لشــکری شکســت خورده در عشــق آباد روی تخته برویم، واقعا به جز دو یا نهایتا ســه وزنهبردار ما که میتوانند گلیم خودشــان را به صورت انفــرادی در میدان جهانــی از آب بیرون بکشــند، تکلیف بقیه وزنهبــردا­ران اعزامی ایران بــه رقابتهای جهانی 2018 چه میشود؟

اگر اوضاع به همیــن منوال برای تیم وزنهبرداری ایران قبل از اعزام به رقابتهای جهانــی پیش برود و ما بــا ترکیبی ناقص کنــار مدعیان قدرتمند وزنهبــردا­ری دنیا قرار بگیریــم، آن موقع اصال تکلیف نتیجه تیمی ملیپوشــان وزنهبــردا­ری ایران که در قامــت تیم قهرمان ســال گذشــته در عشقآباد حاضر میشــوند چیست؟ واقعا اگر نتایج تیمــی و انفــرادی وزنهبرداری ایران در ترکمنســتا­ن حتــی بدتر و نازلتر از نتیجــهای باشــد که مــا در رقابتهای جهانی 2015 هیوســتون آمریــکا تجربه کردیــم، آن موقع کدام یک از مســووالن وزنهبرداری پاسخگوی این ناکامی هستند؟ ناکامی احتمالی که دقیقا وصل میشود به نتایج نســبتا ضعیفی که وزنهبرداری ایران در بازیهــای آســیایی 2018 اندونزی با ۴ وزنهبردار اوتی و حذف شــده از گردونه مسابقات دشت کرد.

االن سرنوشــت علیرضا ســلیمانی یا همایون تیموری کــه هر دو بعد از ناکامی از رسیدن به دوبنده تیم ملی در بازیهای آســیایی ،2018 برای رســیدن به دوبنده تیم ملی در رقابتهای جهانی ترکمنستان، برنامهریزی کرده بودند چه میشــود؟ اگر آنها نتوانند با شرایط سختی که فدراسیون جهانــی بــرای یک چنیــن اشــتباهات مبتدیانهای در نظر گرفته است، به فهرست جهانی تیم ملی وزنهبرداری اضافه شــوند، کادرفنی و مسووالن فدراسیون وزنهبرداری برای جبران و پوشــش ایــن ناکامی تلخ و جبران نشــدنی چه تدابیری در دستور کار دارند؟ سوال ما از اساتید شورای عالی فنی وزنهبرداری، مســووالن فدراســیون و در نهایت کادرفنی تیــم ملی وزنهبرداری این اســت که حقیقتا به جز سهراب مرادی که تقریبا یک ســر و گردن از همه همتایان حــال حاضر داخلی و خارجی خود باالتر و سرحالتر اســت، کدام یک از وزنهبردارا­ن اعزامی تیــم به مســابقات جهانی مدعی اصلی کسب مدال طالی مسابقات جهانی هستند؟ علیهاشــمی، محمدرضا براری و یا رضا بیرالوند اگر چــه جزو باتجربههای عنواندار تیم ملی وزنهبرداری هســتند اما بــا توجه به رقابتی که آنهــا در اوزان خود با بزرگان وزنهبــردا­ری دنیا دارند تردیدی وجود ندارد که خیلــی نباید روی طالیی شدن این ملیپوشان حساب باز کرد.

البته آنها شــانس مدال هستند، ولی وقتی تقریبا به ترتیــب در اوزان ‪98، 37،‬ ‪109 ،102 69،‬ و +109 کیلوگــرم (7۴، ‪38 22، 7۴، 33،‬ و 36 نفر) شرکت کننده در مســابقات جهانی اعــالم حضور کردند خیلی نمیتوان به وقوع اتفاقی خارقالعاده توسط تیمی که به عشقآباد اعزام میشود در رقابتهای جهانی امســال امیدوار بود. بلکه با شــرایط عجیبی که قبل اعزام برای تیم پیــش آمده قطعــا نگــران آتیه تیم ملی وزنهبرداری در این دوره از مســابقات هستیم.

سال بیست و دوم شنبه 5 آبان ‪17 1397‬ صفر 1440

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran