Iran Varzeshi

آغاز لیگ برتر بسکتبال با طعم بازگشت و انحالل

-

لیگ برتر بســکتبال باالخره و با تمام حاشیههایش آغاز شد. آغازی که بیش از هر چیز با بازگشــتها همراه بود؛ بازگشت شیمیدر پس از یک سال و ذوب آهن پس از پنج ســال به لیگ برتر و همچنین حضور دوباره مهدی کامرانی پس از چهار سال!

کامرانی که چهار ســال از لیگ برتر بسکتبال ایران و یک سال به طور کلی از بســکتبال دور بود، امسال با پیراهن شیمیدر به بسکتبال بازگشته و از قضا نخستین امتیازات فصل جدید را نیز با پرتابی سه امتیازی ثبت کرد.

شــیمیدر در نخستین مســابقه لیگ امســال برابر نیروی زمینی قرار گرفت. شرایط دو تیم کامال با یکدیگر متفاوت بود. شیمیدر یکی از نخستین تیمهایی بود که حضورش قطعی شد و شروع به جذب بازیکن کرد اما نیروی زمینی دقیقا آخرین تیمی بود که وضعیتش برای حضور در لیگ مشــخص شــد، البته از میان تیمهایی که در هفته اول به میدان رفتند، چراکه دانشــگاه آزاد و شهرداری تبریز با وجود حضور در قرعه کشی لیگ، هنوز شرایط مشــخصی ندارند! نیروی زمینی اگرچه با عملکرد خوب بازیکــن جوانش و پرتابهای موفقیتآمیز سه امتیازیاش، شیمیدر پر ستاره را آزار داد اما در نهایت مغلوب شــاگردان مربی ســابق خود یعنی اســالمی شــد. علیار نجفی بازیکن جوان نیرو در این مســابقه 29 امتیاز و 3 پاس گل شــامل 7 پرتاب سه امتیازی موفق داشت و علیرضا مرتضوی تنها بازیکن دورقمی دیگــر در نیروی زمینی با 12 امتیاز بود. محمد جمشــیدی با 25 امتیاز، 6 ریباند و 7 پاس گل بهترین بازیکن شیمیدر بود و آرمان زنگنه هم 12 امتیاز و 7 ریباند داشت. همچنین مهدی کامرانی تا پایان بازی 13 امتیاز به دست آورد. در حاشــیه این مسابقه مهران شاهینطبع سرمربی تیم ملی بسکتبال هم برای زیر نظر گرفتن عملکرد بازیکنان حضور داشت.

در دومین مســابقه هفته اول هم قهرمان جام باشگاههای آسیا در یک بازی یکطرفه برابر حریف مشــهدی خود به پیروزی رسید. تیم پتروشیمی بندر امام موفق شد در مسابقه خانگی با نتیجه 98 بر 53 آویپه صنعت مشهد را شکست دهد.

تیم ذوبآهن اصفهان بعد از پنج ســال دوری وارد لیگ برتر شــد و در نخســتین مسابقه با نتیجه 71 بر 55 از نفت آبادان شکست خورد. ذوبآهن در حالی این شکســت سنگین را با هدایت فرزاد کوهیان متحمل شد که در خانه بازی میکرد. در دیگر مسابقه این هفته هم تیمهای تازه وارد به مصاف هم رفتند. مسابقه تیمهای پدافند و پگاه در نهایت با پیروزی 68 بر ۴6 پگاه به پایان رسید تا پگاه به نخستین پیروزی خود در لیگ برتر بسکتبال دست پیدا کند. تیم بســکتبال دانشگاه آزاد تهران هم قرار بود این هفته به مصاف شــهرداری گرگان برود اما مسووالن دانشــگاه دیروز به طور رسمی انحالل خود را اعالم کردند تا این مســابقه لغو شــود. دانشگاه آزاد بهعنوان یکی از تیمهای ثابت بســکتبال ایران در سالهای گذشــته، پس از تغییر مدیریت دچار نوســان زیادی شــد و حرف و حدیثها پیرامون عدم حضور در لیگ از همان هفتههای ابتدایی شــنیده میشد اما به هر ترتیب مدیران این تیم نمایندهشــ­ان را به قرعهکشی فرســتادند اما حاال پیش از هفته اول باالخره تصمیم خود مبنی بر انحالل را قطعی کردند.

شهرداری تبریز هم البته شرایط مشابهی با دانشگاه آزاد دارد. تبریزیها که فصل گذشــته قهرمان لیگ برتر شــدند، هنوز به طور رسمی برای ورود به لیگ برتر اعالم آمادگی نکردهاند و مشــخص نیســت آیا در هفته دوم به میدان میروند یا خیر. طبق برنامه فدراســیون شهرداری تبریز در این هفته قرعه استراحت داشت.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran