Iran Varzeshi

اصغر کاردوست: بزرگترین شانس بازیکن اعتماد مربی است

-

تیم ملی ووشــو ایران برای حضور در رقابتهای جــام جهانی راهــی مهد این ورزش در چین شد. این مسابقات در حالی به میزبانی کشــور چین برگزار میشود که ووشوکاران ایران برخالف برخی از رشتهها بدون اینکــه از گرانی بلیــت هواپیما ناله کنند یــا از نبود ارز گالیــه کنند، آرام و بی ســر و صدا راهی چین شدند تا همانند سالهای اخیر یک افتخار بزرگ دیگر را به دســت بیاورند. برای این تیم برخالف یک رشــته خاص نه کسی به دســتور مقامات ورزش خزانــه را خالی کــرد و نه خودش بــه دنبال گرفتن ارز دولتــی و ثانویه بود. رقابتهای جام جهانی ساندا روزهای شنبه و یکشــنبه به میزبانی شــهر هانژو برگزار میشــود و تیم ایران با هشت ووشوکار به مصــاف حریفان میرود. تیمــی بیادعا و منظم کــه ظاهرا هیچ چیز برای آنها گران نشــده و هیچ کمبودی ندارند. مثل اینکه از سرزمین دیگری آمدهاند؛ به تنها چیزی که فکر میکنند ســکوی قهرمانی اســت. آنها قول موفقیت و تالش را در مســابقاتی دادهاند که مدالآوران مســابقات قهرمانی جهان در ســال ،2017 مجــوز حضور در آن را دارا هســتند و تیم ایران با کمترین تدارک و بــدون حضور در تورنمنتی راهی این مســابقات شدهاست. آیا نباید این تیم منظــم و بیحاشــیه را تحســین کرد؟ با تمام وجود تمریــن کردهاند و بدون اینکه از کســی به دلیل کمبودها انتقاد کنند با آرامش فقط به یک چیــز فکر میکنند و آن هم ایســتادن روی ســکوی قهرمانی اســت. شــاید چنین چیزی محقق نشود؛ به هر حال چین میزبان اســت و مهد این رشته هم طبیعی است که برای حفظ جام قهرمانی در کشــور خودش دســت به هر کاری بزند اما گلهای از این تیم نیست. این تیم چند ماه پیش در بازیهای آســیایی جاکارتا باعث ســرافرازی ایران شد و همه خــوب میدانند که در چیــن هم در حد نهایت تالش خــود را میکند، حاصل این تالشها هر نتیجهای را به همراه داشــته باشــد هم چیزی از ارزشهــای اخالقی و فنی این تیم کم نمیکند.

مراســم وزنکشــی و قرعهکشی این رویداد، روز گذشته برگزار شد و ووشوکاران کشــورمان با حریفان خود آشنا شدند و از امــروز با آنهــا رقابت میکننــد. قرعهای سخت و دشــوار که اتفاقا از این یک مورد هــم گالیهای ندارند. برخالف یک رشــته خاص که ظاهرا عــادت کرده مدال طال را با قرعهای آسان کسب کند اما ووشوکاران ایران باید دســت در دهــان اژدها کنند تا بتوانند بهعنوان قهرمانی برسند.

در قرعهکشــی کــه انجــام شــد در بخش بانــوان و در وزن 52 کیلوگرم, الهه منصوریان در گام نخســت با برزیل رقابت میکند و ســپس با ووشــوکار الجزایری روبهرو میشــود. در وزن 65 کیلوگرم هم دیگر خواهر الهه منصوریان، شهربانو ابتدا با الجزایر و در ادامه با هند مبارزه میکند. در وزن 75 کیلوگــرم هــم فریناز نذیری که نخســتین تجربه ملی خود را پشــت ســر میگذارد و اتفاقــا از این موضوع هم برخالف آن رشــته خــاص هیچ گالیهای نــدارد، ابتدا بــه مصاف نماینده روســیه میرود و در صورت پیروزی با برنده هند و مصر روبهرو میشود.

در بخــش مــردان هــم در وزن 70 کیلوگرم، محســن محمدسیفی ملیپوش پرافتخــار ایران، کار خــود را با حریفی از الجزایر آغاز کرده و ســپس با مصر مبارزه میکنــد. در وزن 75 کیلوگــرم، یوســف صبری سانداکار جوان کشورمان با نماینده لبنان روبهرو میشــود و در ادامه با ماکائو رقابــت میکنــد. در وزن 85 کیلوگــرم، معین تقوی بــا رقیبی از فرانســه رقابت میکنــد و در صورت پیــروزی به مصاف برنده پیــکار بالروس و مصــر میرود. در وزن 90 کیلوگــرم، میالد عارفیمقام ابتدا با ســانداکار­ی از هند و سپس با رقیبی از مصــر مبارزه میکند. در وزن به اضافه 90 کیلوگرم، حمیدرضا قلیپور در گام نخست با حریــف قدرتمندی از چین و در ادامه با نماینده مصر رقابت میکند.

سنتر باتجربه بسکتبال ایران میگوید هــر زمان که ســرمربی تیم ملــی بخواهد با افتخــار وارد تیــم ملی میشــوم. اصغر کاردوســت درباره وضعیت بدنــیاش بعد از عمــل جراحی زانو گفت: «بــه امید خدا بعد از چهار هفته بــه میدان بازمیگردم. از اول هفته فیزیوتراپی­هایم شــروع میشود. اندک انــدک راه رفتن و ســپس دویدن و بعد تمرینهای بســکتبالم را شروع میکنم تــا با آمادگی کامل وارد میدان شــوم. واقعا از دکتــر کیهانی تشــکر میکنم که با تمام گرفتاریهای­ش جراحــی زانوی من را قبول کرد و آنقدر به من لطف داشت.»

ملی پــوش بســکتبال ایــران درباره دلیــل مصدومیتش نیز گفــت: «در جریان باشــگاهها­ی آســیا برخــوردی بــا بازیکن چینتایپه داشــتم و همانجا زانویم به شدت درد گرفــت. توجهی نکردم تا قبل از فینال. زمانی که میخواستم وارد زمین شوم زانوی پایم قفل کرد و مانده بودم که چه کار کنم. با هر سختی بود وارد زمین شدم چون واقعا نمیشد از هشــت نفر یک نفر دیگر هم کم شــود. خدا را شــکر که کل تیــم جنگید و نتیجه الزم را گرفتیم و قهرمان شدیم.»

او ادامــه داد: «زمانــی که بــه ایران بازگشــتم دکتر کیهانی وضعیتم را بررسی کرد و گفت که باید یک تکه اســتخوان جدا شــده را از زانویم بــردارد و به همین دلیل جراحی کردم. اکنون نیز وضعیت خوبی دارم انشاءا... خیلی ســریع به تیم برمیگردم و بازی میکنم. از آقای حاتمی و آقای یاوری هم تشــکر میکنم که در ایــن مدت واقعا پیگیر وضعیت من بودند.»

کاردوســت دربــاره عملکــردش در باشــگاهها­ی آســیا نیز گفت: «واقعیت این اســت که اصال از عملکردم در باشــگاهها­ی آسیا راضی نیســتم. میتوانستم بهتر باشم امــا درد آزارم داد. مــن واقعا در تابســتان تمرینهایــ­م را قطــع نکــردم. زمانی که از اردوی ملی کنار گذاشــته شــدم استراحت نکردم و تمرینها را ادامه دادم. واقعا دوست داشــتم که در بین پنج نفر برتر آسیا باشم چون پتانســیلش را داشــتم اما این اتفاق نیفتاد.»

بازیکن تیم بســکتبال پتروشــیمی به عملکرد خوبش در فصل گذشته و حضورش در تیم پتروشــیمی برای فصــل جدید نیز اشــاره کرد: «همیشــه گفتــهام بزرگترین شــانس یک بازیکن این است که مربی به او اعتماد داشته باشد. هیچ اتفاقی بهتر از این نیست. خدا را شکر که حاتمی به من اعتماد داشت. به همه بازیکنان اعتماد داشت و این حس دو طرفه بــود و تمام بازیکنان با جان و دل میجنگیدنــ­د و تــالش میکردند. در نهایت نیز همین مساله باعث شد شهرداری تبریز در ســال قبل نتیجه بگیرد و قهرمان شود. اعتمادی که آقای حاتمی به من داشت باعث میشد که با بهترین شرایط تالش کنم و از جانــم مایه بگــذارم. از طرفی امیدوارم ســوءتفاهم ایجاد نشــود اما واقعا بازیکنان دوســت دارند با حاتمی کار کنند. در کنار او کسی نگران نیست. ترســی ندارند که با یک اشتباه تعویض شوند. او به بازیکنان بها میدهد و باعث میشود همه نفرات با اعتماد به نفسی باال رقابت کنند.»

او در پاســخ به این سوال که چرا در شرایطی که میتوانست به تیم ملی کمک کند اما در اردوها نبود و دعوت نشــد نیز اینطــور اظهارنظر کرد: «من همیشــه به نظراتــی که دربــاره خودم اســت احترام میگذارم. همــه جا گفتهام که همیشــه در خدمــت تیم ملی کشــورم هســتم. با افتخــار حاضرم لباس ملــی را به تن کنم. هر زمان که ســرمربی تیم بخواهد آمادهام در خدمت تیم ملی کشــورم باشم. همین االن حاضرم با ایــن مصدومیت برای تیم ملــی بازی کنم چون حضــور در تیم ملی افتخار بزرگی برای بازیکن اســت. همیشه تالش کردم تا بهتریــن عملکردم را برای تیم ملی داشته باشم. میدانم در تیم ملی همیشه شایسته ساالری بوده و هیچ کس برای تیم ملی کشورش کم نمیگذارد. من نیز هر زمان که الزم باشــد و بخواهند در خدمت هستم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran