Iran Varzeshi

فرصت را غنیمت شمار

یک پادشاه رفته و یک پادشاه هم آسیب دیده. باید دید حاال عنوان پادشاهی به چه کسی خواهد رسید

- گابریله مارکوتی ‪Gabriele Marcotti‬

آخرین باری که کالسیکو بدون لیونل مسی و کریســتیان­و رونالدو برگزار شد، دنیا جای متفاوتی بود. دونالد ترامپ تازه قرار بود مجری نخســتین فصل «شــاگرد ســلبریتی» شود، شــرکت تسال حتــی یک خودرو هم نفروختــه بود و نتفلیکس هم شــرکتی بود که دیویدی فیلمها را از طریق پست معمولی به دست مشتریان میرساند.

بارســلونا و رئال مادرید در یک دهه گذشته فوتبــال را در دنیا، چه داخــل و چه خارج میدان تعریف کردهانــد. این دو تیم روی هم 9 بار اللیگا را فتح کردهانــد و در 10 فصل اخیر هم روی هم 7 قهرمانی در لیگ قهرمانان کســب کردهاند. برند این دو باشگاه رشد بسیاری داشته و حاال میتوان نام آنها را در صنعت پوشاک، شبکههای اجتماعی و بازیهای ویدئویی دید.

زمانــی که این دو تیم با هم بازی دارند، همه توجهها به سمت این بازی معطوف میشود.

زهروبرتو، هافبک سابق رئال مادرید گفته بود: «رقابت این دو تیم دنیا را متوقف میکند. مســاله فقط مادرید و بارســلونا نیست. مساله اسپانیا هم نیست. این مسالهای جهانی است.»

دو نفری کــه بیش از همه در این بین مطرح بودهاند، رونالدو و مســی هستند اما یکشنبه هیچ کــدام از آنها در میدان نخواهند بــود. رونالدو که تابســتان به یوونتوس پیوست و مسی هم مصدوم اســت. مشــخص بود رئال مادرید با رفتن رونالدو فصل گذار را پشــت ســر خواهد گذاشــت و آنها حــاال در جدول اللیگا با چهار برد، دو تســاوی و ســه شکست، در رده هفتم هســتند. بارسلونا هم تا زمانی که مســی برگردد اوضاع مشابهی خواهد داشت.

نکته جالب دیدار پیش رو این اســت که هیچ کدام از این دو تیم در این فصل با تمام توان بازی نکرده اســت. اســتیو مکمنمن که بــا رئال فاتح لیگ قهرمانان شده، میگوید: «رئال مادرید بدون کریســتیان­و نمیتواند گل بزند. فشــار روی خولن لوپتگی بسیار زیاد است.»

اما رئــال پیش از برد مقابل ویکتوریا پلزن در لیگ قهرمانان که هیچ نکته خاصی هم نداشــت، در پنج بازی گذشــتهاش چهار شکست را تجربه کرده بود. لوپتگی در تابســتان مربی رئال شــد و نتوانست جانشینی برای گلهای رونالدو پیدا کند. زمانی که بازیکنی را میفروشــید که هر فصل 50 گل میزند و گرانترین خرید تابســتانی شما هم بازیکنی 81ساله که قرار است در بلندمدت به کار شما بیاید، یعنی وینیسیوس جونیور، همین اتفاق میافتد.

مکمنمــن گفت: «رئال مادریــد نیاز به یک کریســتیان­و دارد. زمانی که بازیکنی دارید که هر بــازی یک گل میزنــد و پس از رفتنش کســی جانشینش نمیشود، حتما به مشکل میخورید.»

رئال مادرید بدتریــن آغاز خود در یک فصل اللیگا از فصل 2001-02 تاکنون را داشــته و این یکی از دالیلش است.

اما اوضاع در نوکمپ هم چندان عالی نیست. آنها در شلوغی صدر جدول اللیگا، در رده نخست قرار گرفتهاند (پنج تیم صدر جدول نهایتا دو امتیاز با هم اختــالف دارند) اما باید 13 ســال به عقب بروید تا به آخرین باری برسید که بارسلونا در این مقطع از فصل، امتیازات کمتری کســب کرده بود. آنهــا در این فصل 13 بــازی انجام دادهاند و در 9 بازی گل خوردهاند. آن هم با حضور مارک-آندرهتر اشــتگن که بهدرســتی، او را نامزد عنوان بهترین دروازهبان جهان میدانند.

ارنســتو والورده، مربی بارســلونا شاید به این فکر میکرده که درست کردن خط دفاعی تیمش بیشــترین اولویت را دارد اما حاال که مسی نیست، او باید اوضاع سمت دیگر میدان را هم درست کند.

این کار آســانی نیســت. مهاجم مرکزی او، لوییس ســوارس، از ماه مه تاکنون تنها دو بار در جریــان بازی گل زده اســت. از دو بازیکن کناری گرانقیمتی که بارســلونا در دو فصل اخیر خریده، عثمان دمبلــه مرتبا افت و خیز دارد و مالکوم هم در فصــل 2018-19 تنهــا 28 دقیقه بازی کرده است.

با این حال این کالســیکو است. اینجا جایی است که اوضاع دگرگون میشود. اینجا جایی است که قهرمانان تبدیل به اسطوره میشوند. حاال زمان غنیمت شمردن دم اســت. بیش از همه هم برای لوپتگی.

هوگو سانچس، اسطوره رئال مادرید میگوید: «رئال در بحران اســت و شکســت میتواند ضربه بســیار ســختتری به آنها بزند چون سر لوپتگی را زیر گیوتین گذاشــتهان­د اما پیروزی در نوکمپ میتواند اوضاع او و بازیکنان را برگرداند.»

فابیو کاپلو که با رئال دو بار فاتح اللیگا شــده اســت، بهخوبی با اوضاع آشنا است: «من در فصل 2006-07 اوضــاع لوپتگی را داشــتم. آنها به من گفتنــد که باید در کالســیکو نتیجه بگیرم وگرنه اخراج میشوم.»

در آن هنــگام، رئال مادریــد چهارم بود و در پنج بازی اخیرش تنها یک برد کســب کرده بود. آنها از لیگ قهرمانان هم حذف شــده بودند. کاپلو میگوید: «خب، بازی مســاوی شد، 3 بر 3 اما ما نمایش خوبی داشــتیم و در انتهای فصل قهرمان اللیگا شدیم.»

نکته همین اســت، مســاله بر سر یک رقابت جهانی نیســت، بلکه بر ســر این است که تیمتان را از ایــن پیچ مهم عبور دهید و این بیش از همه کار بازیکنانی است که باید جای خالی کریستیانو و مسی را پر کنند (البته غیبت مسی موقت است اما او در تابستان 23ساله میشود. صدای تیکتاک ســاعت او را میتوان شــنید و این بازی میتواند نشان دهد که چه کســی میتواند در آینده جای مسی را بگیرد).

اما چه کســی در این بازی پــا را فراتر از حد معمول خواهد گذاشت؟

در ســمت رئال مادرید، گزینــه اصلی مارکو آسنسیو اســت که در اکثر هفتهها، جای رونالدو را در کنار میدان میگیــرد. این مهاجم جوان که والدینــش به دلیل عالقه به مارکو فانباســتن نام او را مارکو گذاشــتهان­د، مانند پیت مایرز نیســت که قرار بود جــای مایکل جوردن را بگیرد. او ابزار مناســب برای اینکه جزو بهترینهای دنیا شود را دارد.همچنین گــرت بیل هم هســت، گرانترین بازیکن تاریخ تا همین ســه سال پیش. او به دلیل مصدومیتهــ­ای فراوان و زیر ســایه رونالدو بودن فرصت درخشــش را پیدا نمیکرد اما همانطور که در فینــال لیگ قهرمانان 2017-18 نشــان داد، کمتر کســی مانند او میتواند سرنوشت یک بازی را رقم بزند.

دســت کم در حــال حاضر کریــم بنزما هم هســت، مهاجم مرکزی پرتالشی که در چند سال گذشــته زحمت جنگندگی را به عهده داشــته و فداکاری کرده تا رونالدو بدرخشــد. بیتردید قدر او دانسته نمیشود. بسیاری حس میکردند که با رفتن رونالدو، بنزما بــار گلزنی را به دوش خواهد کشید اما اینگونه نشده است.

در بارسلونا، دو بازیکن هستند که با قیمت ربع میلیارد دالر خریداری شدهاند، پولی که از فروش نیمار به حســاب بارســلونا آمد: فیلیپه کوتینیو و دمبله. کوتینیو که در ژانویه با قیمت 150 میلیون دالر از لیورپول خریداری شــد، بازیســاز است اما چون او و مسی گاهی در یک منطقه از میدان قرار میگیرند و چون او بازیکنی چندپســته و فداکار است، نتوانسته استعداد خود را به رخ بکشد. حاال والورده حاضر است کلید تیم را به او بسپارد.

دمبله هم در تابســتان 2017 بهعنوان بازیکنی 02ســاله و صیقلنخورده با قیمت 120 میلیون دالر خریداری شد اما استعداد او گاه و بیگاه خود را نشان میدهد و او مانند یک المپ نئونی سوسوزننده است. میتوان از مصدومیتی کــه او را برای نیمی از فصل دور از میادین نگه داشــت گفت، یا از محافظهکاری والورده، یا از جوانی خود او اما هر چه باشد دمبله باید خود را در حد بارسلونا باال بیاورد.

آرتــور را هم فرامــوش نکنیم. ایــن هافبک بهعنوان پساندازی برای آینده خریداری شــد اما والــورده را مجبور کرده کــه او را به ترکیب ثابت ببرد و یکی از بااستمرارت­رین بازیکنان بارسلونا بوده است. او در جایی بازی میکند که ژاوی و آندرس اینیستای اســطورهای بازی میکردند. او 22 سال دارد و تا همین چند ماه پیش کمتر کسی در دنیا از وجود چنین بازیکنی خبر داشت اما حاال صحنه متعلق به او هم هست.

دیهگو فورالن که سالها در اتلتیکو مادرید از زاویه دیگری به الکالســیک­و نگاه کرده، میگوید که این مسابقه همیشه بزرگتر از یک یا دو بازیکن خواهــد بود: «کریســتیان­و و مســی کمک کردند الکالســیک­و به جایی برسد که امروز میبینید اما همیشــه بازیکنان جدید هم از راه میرسند. یک بازیکن میرود و یک بازیکن دیگر جایش میآید.»

حاال یک پادشاه رفته و یک پادشاه هم آسیب دیده. باید دید عنوان پادشــاهی حاال به چه کسی خواهد رسید. منبع: ESPN

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran