Iran Varzeshi

این داوران با VAR ضعیفتر میشوند

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

هر هفته که پای برنامه نود بنشــینید یا هر شــب که بازیهــای لیگ برگزار میشود، برنامه شــبهای فوتبالی را ببینید آنچه بیش از همه آزارتان میدهد تعدد اشــتباهات تاثیرگذار داوران است. در واقع استمرار و تعدد این اشتباهات آنقدر روی اعصاب و روان رســانهها، اهالی فوتبال و تماشــاگرا­ن بوده که معضالت، کمبودها و مشکالت زیرساختها که بعضا در رسانههای تصویری به نمایش درمیآید در حاشیه قرار گرفته و هر بار بعد از تماشــای برنامه نود آنچه بیشتر مورد بحث قرار میگیرد، اشتباهات داوران لیگ برتری است.

در این میان هفته به هفته شــاهدیم که رییس کمیته داوران در نهایت تالش برای دفاع از داوران زیرمجموعه خود، بعضا به اشــتباهات آنها نیز معترف میشــود امــا آنچــه در این میان از بین رفته حق تیمهایی اســت که با یک ســوت یا پرچم اشــتباه میلیاردها تومان ضرر میکنند یا در اشلی بزرگتر، این اشتباهات در خصوص تیمهای پرطرفدار باعث ســرخوردگی هواداران نوجوان و جوانهای عالقهمند شده و تاثیر منفی اجتماعی خواهد داشــت که خطرناکتر و دردناکتر از ضرر و زیان مالی باشگاههاست.

هنوز 24 ســاعت از بحثهای مربوط به داوری ضعیف و پر ســر و صدای رضا کرمانشــاه­ی در مسابقه حســاس استقالل- سپاهان نگذشــته بود که حسین زرگر دســتهگل دیگری به آب داد و کاری کرد تا مسابقه فوتبالی که میتوانست در نهایت با اتفاقات فوتبالی در ذهن بماند با دعوا، فحاشــی و کتککاری تصاویری دردناک را در حافظه فوتبالیمان ثبت کند. نکته اســفبار اینکه در هر دو مســابقه هر دو تیم از داور و قضاوتش ایراد گرفته و ناراضی بودند و این اتفاق شــاید فقط و فقط اینجا در فوتبال ایران اتفاق بیفتد!

حاال اشــتباهات دردناک و کشــنده داوران این دو مسابقه را در کنار خطاهای بــزرگ داوران این فصل لیگ برتر قرار دهید تا ببینید در این 10 هفته و حدود 80 بازی برگزار شده چند درصد مسابقات بدون اشتباه تاثیرگذار داوران به پایان رســیده و در کدام بازیها تیمها از قضاوت داوران راضی بودهاند.

در ایــن میان چیدمــان داوران کــه بعضا بر اســاس دوســتی و رفاقت مدیران انجام میشود یا انتخابهایی که بر اساس مصلحتاندیش­یها صورت میگیرد، باعث شــده تا اشتباهات به صورت سریالی تکرار شود و تمامی نداشته باشد تا جایی که تصمیم ویژه مدیران فدراسیون را باعث شود.

حاال مدیران فدراسیون که از اعتراض باشگاهها خسته شــدهاند و دیگر طاقت شنیدن اعتراضها را ندارند، میخواهند طرح اســتفاده از کمکداور ویدئویی(RAV) را به صورت پایلوت امتحان کرده و کمکم از این تکنولوژی برای کاستن از انتقادات و اشتباهات استفاده کنند که بعید است در متر فوتبال باشگاهی ایران جواب بدهد.

واقعیت این اســت که اســتفاده از کمــک داور ویدئویــی در لیگهای بزرگتر منتقدان و موافقان زیادی داشــته و بعضا با ایرادهایــ­ی همراه بوده که همان ایرادها میتواند در فوتبال باشگاهی ایران مسابقات را به جنجال و آشوب بکشاند. در واقع از آنجایی که تعداد صحنههای مشــکوک در فوتبال ایران بیشتر از فوتبال باشگاهی در اروپاست و تیمها به خاطر شرایط ضعیفتر فنی، بیشتر دنبال صحنهسازی و رسیدن به گل از راه میانبر هستند، مدام از داور میخواهند به کمک داور ویدئوییاش مراجعه کند و اینچنین وقفههای بســیاری در طول هر مسابقه ایجاد خواهد شد که میتواند جریان مسابقه را مختل کرده و به کلی خراب کند.

از طرفی با توجه به اینکه مشــکل برخی از داوران لیــگ برتر فوتبال ایران در کنترل مســابقه و مدیریت بازی است، اســتفاده از VAR میتواند شرایط مسابقات حساس را وخیم کرده و حتی به تعطیلی بکشاند. داورانی که در صحنههای معمولی کنار زمین قدرت کنترل نیمکتنشینه­ا و مردان حاشیهساز لب خط طولی را ندارند، هرگز نمیتوانند با VAR و حاشــیههای­ش کنار بیایند و این تکنولوژی به جای اینکه کمک حالشان باشد برایشان کشنده خواهد بود.همین حاال در اللیگا استفاده متعدد از این فناوری برای داوران ضعیف و پراشتباه اسپانیایی دردسرهای زیادی ایجاد کرده و به نوعی در هر مسابقه شخصیت و تصمیمات آنها را به چالش میکشد که منجر به پایین آمدن شــأن این عده نزد بازیکنان و اهالی فوتبال شده است. یک لحظه تصور کنید این اتفاق در ورزشــگاهه­ای ما رخ دهــد و داورانی که همواره مظلومترین افراد حاضر در مسابقات پرتنشمان هستند چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran