Iran Varzeshi

در بوداپست نباختیم، تحقیر شدیم

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

ناکامی تیم ملی کشــتی فرنگی در مسابقات جهانی مجارستان به یک فاجعه تبدیل شده است. 10 وزن و نداشتن یک فینالیســت موضوعی نیست که به این راحتیها قابل هضم باشد. این نتیجه چرا برای کشتی فرنگی رقم خورد؟ این سوال بیجوابی اســت که این روزها خیلیها آن را مطرح میکنند اما چه کسی برای این ســوالها جواب دارد؟ حسن رنگرز قهرمان سابق کشــتی فرنگی جهان و عضو شورای فنی کشتی فرنگی یکی از افرادی است که در اینباره شاید بتواند نظرات دقیقی را داشته باشد. هر چند که او هم چند ماهی است به این شورا اضافه شده و شاید خیلی در جریان تصمیماتی که در ســالهای گذشــته در این شورا اتخاذ شده بود، نباشد. با اینحال او یک پیشنهاد جالب دارد؛ برقراری آشتی ملی در کشــتی فرنگی و برگشتن افراد موثر فنی که در ســالهای اخیر خانهنشین شدهاند.

آقای رنگرز تیم ملی کشتی فرنگی نتایــج خوبی را در جهانی مجارســتان کسب نکرد؟

بله، متاســفانه تیم ملی کشتی فرنگی بــر خالف روندی که در ســالهای گذشــته داشت نتوانســت روند حرکتی مناسبی را در مسابقات جهانی امسال داشته باشد. با نتایجی که این تیم کســب کرد همه در مقابل مردم ســرخورده شدیم و باید ســرمان را در مقابل مــردم که مطالبه به حقــی در این باره دارند پایین بگیریم.

و حتما مردم هم از شما این سوال را میپرسند که چه اتفاقی رخ داد که این نتایج به دست آمد؟

کشــتی فرنگی در ســالهای گذشته روند رو به رشدی را داشت و مردم مطالبهگر هســتند که چرا در این دو سال اخیر چنین روندی را طی کرده و چــرا به این روز افتاده است. چرا کشــتی فرنگی که قهرمان المپیک بود با ســه مدال طال حاال بعد از دو ســال به این روز افتاده اســت؟ البتــه االن حرف زدن درباره گذشــته و اینکه چرا چنین شد شاید دیگر فایدهای نداشته باشد و بهتر است که به فکر آینده باشیم.

اما این تیم سال گذشته به هر شکلی بود روی سکو رفت!

ســومی در مســابقات جهانی ســال گذشــته در پاریس یک حادثــه بود؛ واقعیت همین نتایج بوداپســت است. با این توانی که به لحاظ فنی در امر مربیگری تیم ملی داریم واقعیتهای کشــتی ایران همین است که در مجارستان دیدیم. باید راهکاری پیدا کنیم که از این روند خارج شده و باز هم کشتی فرنگی به مســیر اصلی خود برگردد. نتایجی که در بوداپســت ثبت شــد واقعا نتایج ضعیفی بود. در واقع ما در بوداپســت نباختیم بلکه تحقیر شدیم.

شما پیشنهادی و یا راهکاری برای خروج از این وضعیت دارید؟

به نظرم در وهله اول کشــتی فرنگی به یک آشتی ملی نیاز دارد. ظرفیتهای فنی موثر که بیرون از کادر اجرایی ماندهاند باید به تیم اضافه شــوند. باید افرادی که خانهنشین شدند دوباره برگردند. منظور شما محمد بنا هست؟

محمد بنــا با آن کارنامه درخشــان، یکی از افرادی اســت که باید برگردد. کشتی فرنگی افراد موثری دارد که متاسفانه از فضای اجرایی فنی دور شــدهاند. آزموده را آزمودن خطاســت. در ســالهای اخیر افــراد زیادی امتحان شــدهاند اما واقعیت این است که این افراد کارنامه مشخصی را دارند و معلوم است که همیشه ناکام بودهاند اعتماد دوباره به این افراد چه سودی دارد؟

با این گفته شــما که یکی از اعضای شورای فنی هســتید؛ یعنی کادر فنی فعلی باید خداحافظی کند؟

با تمــام احترامی که برای این عزیزان قائلم اما همه این آقایان باید اســتعفا بدهند. همانطوریکه گفتم کشــتی فرنگی ایران در مجارستان نباخت، بلکه تحقیر شد و شکست اینگونه عواقب بسیار بدی را در پی دارد. این افراد در دو ســال گذشــته فرصــت خوبی را داشــتند اما نتایج عملکرد آنها همین چیزی است که در بوداپست دیدیم.

اما شــاید عوامل دیگــری هم در اینباره تاثیرگذار باشد؟

حتما هســت اما االن نمیتوان درباره همه مــوارد حرف زد. نتایجی کــه این کادر کســب کرده نشــان دهنده بضاعت فنی این افراد است. برنامههای این افراد، کشتی فرنگی را به این نقطه رسانده که عمال شکستخورده است. بنابراین یکی از مهمترین مسیرها برای خروج از این بحران استعفای این آقایان است.

به نظر خروج کشــتی فرنگی از این بحران کمی سخت باشد؟

حتما همینطور است. این نتایجی که به دســت آمد خودبــاوری و اعتماد به نفس قهرمانان کشــتی را از بین برد و بازسازی یک چنین تیمی بســیار ســخت و دشوار است و حتما زمانبر اســت. این تیــم و قهرمانانش به لحاظ شــخصیتی تحقیر شدهاند و جبران این وضعیت به این سادگیها ممکن نیست.

اما هنوز یک ســوال مهم بیجواب مانده؛ چرا کشــتی فرنگــی به این روز افتاد؟

باید آسیبشناســ­ی کنیم. باید ببینیم که چطور میشود تیمهای نوجوانان و جوانان قهرمان جهان میشوند اما در رده بزرگساالن نتایج دیگری حاصل میشــود. چــرا در رده جوانان به اندازه انگشــتان دو دســت قهرمان جهــان داریم اما در تیم ملی بزرگســاال­ن به کشتیگیر 37 ساله اعتماد میکنیم؟ بررسی این مــوارد حتما جواب ســواالتی که درباره دالیل ناکامی تیم ملی کشــتی فرنگی مطرح است را میدهد.

این نتایج انتقــادات زیادی را روانه کادر فنی کرده است؟

کشــتی از همه ما بزرگتر است. با ما و یا بیما به مسیر پرافتخارش ادامه میدهد. در این مدت هم همه تالش کردند اما بضاعتشان در همین حد بود. اگر قرار اســت کســی هم نقدی کند منصفانــه در نهایت رعایت ادب و احترام انجام شود. متاسفانه در روزهای اخیر مسائلی در فضای مجازی مطرح شد که شکل قشنگی را نداشت. نقد کنیم کشتی را توام با ادب و احترام. ســعی کنیم حرمت افراد را در هر جایگاهی حفظ کنیم.

 ??  ?? باید خانهنشینها را برگردانیم کشتی از همه ما بزرگتر است
باید خانهنشینها را برگردانیم کشتی از همه ما بزرگتر است
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran