Iran Varzeshi

ایلی استان چه داستانی را روایت میکند؟

-

فوالد باشــگاه بزرگی در فوتبال ایران است، با امکانات و بودجههایی که تیمهای دیگر حســرتش را میخورند و آسان هم به دستش نخواهند آورد. نتایج فوالد اما چندان شــباهتی به ابهتش ندارد. 10 بازی و 10 امتیاز. این یعنی یک ناکامی اساسی برای فوالد. سرمربی فوالد هم یک ناآشناست، یک مربی که بهعنوان دستیار به فوالد آمد و حاال شانس سرمربیگری پیدا کرده، شانســی که آسان به دست نمیآید اما برای ایلی استان آسان به دست آمده است.

ســرمربی تیم فوتبال فوالد خوزستان در نشستهای خبری اخیر خود صحبتهــای عجیبی مطرح کرده اســت. وقتی به پاییــن جدول لیگ برتر و منطقــه بحران نگاهــی میاندازیم، تیمی که بیشــتر از همه حضورش در آن قســمت مایه تعجب میشــود، فوالد خوزستان اســت. قهرمان دو دوره لیگ برتر در 10 هفته گذشــته از لیگ امسال اصال وضعیت خوبی نداشته و در هفتههای اخیر هم با بحران شدیدی روبهرو شده است.

اما ایلی استان، ســرمربی رومانیایی فوالد در هفتههــای اخیر صحبتهای عجیبی مطرح کــرده و تنها به وعده دادن اکتفا کرده اســت. او در جدیدتریــن حرفهای عجیبش دو بار در نشســتهای قبل و بعد از بازی فــوالد مقابل استقالل خوزســتان اقدام به مقایسهای خاص کرد. اســتان معتقد است شــرایط حال حاضر تیم فوالد مشــابه ۵ سال پیش تیم پرسپولیس اســت. در آن زمان فوالد حال و روز بهتری از پرسپولیس داشت اما هواداران تیم تهرانی صبر کردند و مدیران باشــگاه هم ضمن یک برنامهریزی درست، به کار یک مربی خــوب خارجی در تیم خود اعتماد کردند و همیــن اعتماد آنها را به جایی رســاند که حاال در فینال آسیا حضور دارند و استقبال کم نظیری از عملکرد عالی این تیم صورت میگیرد.

در اینکــه صبر کردن و فرصت دادن میتواند به یک مربی کمک کند تا تیم را به روزهای اوج برســاند، شکی نیست اما این تنها شرط نیست. قطعا برنامهریزی خوب باید انجام شود و صبر هم فاکتور مهمی است، ولی حضور یک سرمربی خوب در پرسپولیس، اصلیترین رکنی است که تغییرات را در این تیم ایجاد کرده اســت. حضور یک مربی خوب باعث شد حتی اشتباهات بسیار بزرگ مدیریتی مثل ماجرای مهدی طارمی و دو پنجره محرومیت نقل و انتقاالتی هم نتواند پرسپولیس را زمین بزند.

اینکه یک ســرمربی خودش را با کســی مقایســه کند و تلویحا بگوید هواداران فوالد باید به او هم مثل برانکو نگاه کنند، عجیب اســت. برانکو در پرســپولیس 2 قهرمانی لیگ و یک قهرمانی سوپرجام به دست آورده است. (با احتســاب سوپرجام امسال که برگزار نشد، میتوان تعداد قهرمانیهای او در این جام را هم 2 جام قلمداد کرد.) او همچنین در لیگ قهرمانان آســیا یک نیمه نهایی و یک فینال را برای سرخپوشان به ارمغان آورده است. با این اوصاف باید سخت باشد که یک مربی پس از یک و نیم سال حضور بهعنوان مربــی تمرین دهنده، حاال در ابتدای تجربه ســرمربیگر­یاش خود را با او یا شــفر یا ســایر مربیان باتجربه و مطرح خارجی مقایسه کند. عجیبتر اینکه کارنامه کاری برانکو پیش از حضور در پرسپولیس، چه در کشورهای مختلف چه در تیم ملی ایران، بسیار با ایلی استان متفاوت است.

صبر کردن و مهلت دادن به تیمها کمک میکند و از این نظر شــرایط هواداران فوالد با پرسپولیس چند سال پیش مشابه است اما از نظر سرمربی نمیتوان وضعیت فوالد را اصال شــبیه به پرسپولیس در زمان آغاز کار برانکو دانست.

ایلی اســتان باید نشــانههای­ی از قدرت گرفتن فوالد را به تصویر بکشد و بعد وعدههای بزرگ بدهد. با این وعدهها بیشــتر اعتمادها ســلب میشود و همه چیز غیر واقعی به نظر میرســد. او چه داســتانی را روایت میکند؟ داستانی که همه در فوالد تماشاگرش هستیم یا یک داستان خیالی با روایت جناب ایلی استان؟ کدامیک واقعی است؟

فوالد با امکانــات فوقالعادها­ش و با فرصتهای بزرگی که برای پرورش بازیکن در باشــگاهش وجود دارد، باید آیندهای واقعی برای خود بســازد، نه اینکه ذهنش درگیر داستانهای خیالی باشد. واقعیت اما این است؛ 10 بازی و 10 امتیاز. این یعنی نشــانی از فوالد پیدا نیســت و باید فکر تازهای کرد و راه تازهای پیدا کرد. این فکر تازه و راه تازه آیا با ایلی اســتان پیدا میشود؟ منتظر میمانیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran