Iran Varzeshi

مشت گــره کرده!

- بهناز میر مطهریان ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

حتم ًا‌ویدئوهایی‌که‌از‌درگیری‌های‌بعد‌از‌بازی‌ســایپا‌مقابل‌پرسپولیس‌در‌شبکه‌های‌مجازی‌منتشر‌شــده‌را‌دید ‌هاید.‌تصاویر‌ناراحت‌کننده‌ای‌از‌بازیکنان‌دو‌تیم‌سایپا‌و‌ پرسپولیس‌که‌تماشایش‌یک‌سوال‌بزرگ‌را‌در‌ذهن‌ایجاد‌می‌کرد‌که‌این‌همه‌جنجال‌برای‌چه؟‌تأسف‌برانگیزتر‌وقتی‌بود‌که‌علی‌دایی‌در‌محوریت‌این‌فیلم‌ها‌قرار‌م ‌یگرفت.‌ چند‌نفر‌او‌را‌گرفته‌بودند‌و‌دایی‌ب ‌هدنبال‌راه‌فراری‌برای‌رسیدن‌به‌بازیکن‌یا‌هواداری‌از‌پرسپولیس‌که‌م ‌یخواست‌به‌هر‌طریقی‌شده،‌او‌را‌بزند‌و‌این‌تصویر‌چقدر‌می‌تواند‌ دردناک‌باشــد‌برای‌کسی‌که‌عمری‌خود‌را‌اســطوره‌پرسپولیس‌می‌دانسته‌و‌بارها‌و‌بارها‌با‌رفتارهایی‌که‌مقابل‌پرســپولیس‌از‌خود‌نشان‌داده،‌این‌تردید‌را‌در‌هواداران‌ ســرخ‌پوش‌به‌وجود‌آورده‌که‌آیا‌علی‌دایی‌یک‌پرسپولیسی‌است؟‌درگیر ‌یهایی‌که‌با‌پرسپولیس‌و‌پرسپولیســ ‌یها‌داشته‌کم‌نیستند‌و‌از‌خاطر ‌هها‌هم‌پاک‌نخواهند‌شد.

نخستین‌درگیری‌با‌اسطوره‌پرسپولیس ‌یها

علی دایی در چند برهه با علی پروین درگیر شــده اســت. از زمان بازیگریاش تا همین چند سال پیش که سرمربی پرسپولیس بود و بهدلیل مشــکالت مالیاتــی در وزارت ورزش با علی پروین درگیر شــد. ماجرای نخســتین درگیری علی دایی با پرسپولیس و اســطوره پرســپولیس یعنی علی پروین، برمیگردد به سالهای ‪1383 ،1382‬ که دایی پس از شــش سال بازی در آلمان و امارات در ســال 1382 به پرسپولیس برگشت؛ بازگشتی در کنار حواشی داغ آن روزها. پروین و شرکا از پرسپولیس جدا شده بودند و نقش اپوزیســیو­ن را ایفا میکردند و در این فضای ملتهب، دایی ستاره تیم وینکــو بگوویچ بود؛ تیمی که با وجود شــروعی عالی، خیلی زود غروب کرد. فصل ناموفق پرســپولیس تغییراتی تازه را رقم زد. بازگشــت پروین و کوچ علی دایی، افشــین پیروانی و چند ستاره دیگــر که ظاهرا ضد پروین بودند. نبــرد بزرگ اما ۹2 آبان 1383 آغاز شــد. علــی دایی با صبا در هفته نهم لیــگ چهارم به مصاف پرســپولیس آمد. در ابتدای بازی، دایی برخالف عرف به ســمت نیمکت پرســپولیس نرفت. مهرداد میناوند و افشــین پیروانی هم در آن فصــل دقیقا چنین کاری کردند. بازی با تســاوی بدون گل به پایان رســید اما روی سکوها از سردی داخل زمین خبری نبود. تماشــاگرا­ن علیه دایی بودند و پس از بازی خبر رســید درگیری شــدیدی بین هواداران دایی و برخی لیدرهای پرسپولیس بهوجود آمده اســت. انفجار بزرگ در طول هفته رخ داد. دایی که بهواسطه زدن صدمین گل ملی، میهمان برنامه نود بود مصاحبهای آتشــین علیــه پروین انجام داد. پروین را به باندبازی متهم کرد، او را مقصر ناکامی پرســپولیس در فصل قبل دانســت و گفــت که پروین به تماشــاگرا­ن خط داده بود به او توهین کنند. او به سراغ زخمهای قدیمــی هم رفت و از خــط خوردن از تیم ملی در ســال 2۹۹1 انتقاد کرد. پروین هم صحبتهای آتشــین دایی را با یک مصاحبه حیرتانگیز پاســخ داد. او گفت دایی محبوب نیست و قدیمیهای فوتبــال اصال فوتبال او را قبول ندارند! گرچه چند روز بعد در یک اقدام باورنکردنی این دو دور یک میز نشســتند و بهزور آشتی داده شدند اما هرگز روابط این دو، روابط حسنهای نشد.

شاد ‌یهای‌عجیب‌دایی‌مقابل‌سر ‌خها

نبرد بزرگ بعدی دو ســال بعد رقم خورد. علی دایی در سال 138۵ پس از پشــت سر گذاشتن یک جام جهانی کابوسوار راهی سایپا شده بود. ورنر لورانت در همان هفتههای ابتدایی لیگ ششم به شــکل عجیبی هدایت ســایپا را رها کرد و علی دایی در قواره مربی-بازیکــن در نخســتین تجربهاش در نقش ســرمربی مقابل پرسپولیس دنیزلی قرار گرفت.

دایــی بهدلیل مســائل جام جهانی آن جایگاه ســابق را بین هواداران نداشــت. شــادی پس از گل دایی اما به باروت هواداران جرقه زد. هواداران توقع نداشــتند دایی اینگونه شادی کند و در اواخر بازی وقتی که بازی با گل حسین بادامکی دو-دو شد شدیدا به این اســطوره فحاشی کردند. دایی هم در کنفرانس خبری پس از بازی خواســتار محرومیت هواداران پرسپولیس شد. او گفت که نمیتواند مثل بقیه فیلم بازی کند و خوشحالی نکند.

دایی البته سالها بعد در لیگ یازدهم و دوازدهم که سرمربی تیم فوتبال راهآهن بود، بهخاطر همین شــادیها بارها ســوژه شد و کشــمکشهای­ی بین او و پرسپولیسیه­ا بهوجود آمد. مشتهای گرهکــرده، لقبی بود که در همین دوره زمانــی به او دادند؛ وقتی نشــانه شــادمانی عمیق او هنــگام موفقیتهایش در بــازی برابر پرســپولیس بود. دایی حتی به این موفقیتها، عنوان عزتی را داده بود که خداوند به او عطا کرده است.

دایی‌-‌شیث،‌اختالفی‌بی‌پایان

همان ســال 138۵ بود که درگیریهای علی دایی، بهعنوان مربی- بازیکن ســایپا با شــیث رضایی، مدافع پرســپولیس سوژه شــده بود. همان تقابلی کــه در بازی رفت آن، بــه دایی بهخاطر شــادی گلش فحاشی شد، در بازی برگشــت با برخوردهای دایی

- شــیث جنجال بهپا کرد. تصاویر تلویزیونی نشــان میداد که در پی کشــمکش بین این دو مهاجم سایپا ضربهای به صورت مدافع پرسپولیس وارد کرده است. سرمربی-بازیکن سایپا البته نپذیرفت ضربهاش شــدت داشــته و محرومیتش هم پس از دخالت عجیب چند نماینده مجلس کم شد.

این اما شــروع درگیریهای علی دایی با شــیث رضایی بود. فصل دهم که علی دایی سرمربی پرسپولیس بود، اختالفهایش با شــیث تا حدی پیش رفت که کار به شکایت و دادگاه نیز کشیده شــد و آنچه در دعوای دو طرف باقی ماند ناکامیهای متعدد برای پرسپولیس و ســرخوردگی طرفداران این تیم بود. آن زمان شیث یک جمله معروف را در واکنش به اختالفهایش با دایی مطرح کرد که سوژه رسانهها شــده بود. شیث میگفت: «اختالف من و دایی از زمانی شــروع شد که با من بیشتر از او عکس میگرفتند.» البته شیث واکنش جنجالی دیگری هم در اینستاگرام­ش داشت و درباره دایی نوشته بود: «دیدین گفتم بعضیها پرسپولیسی نیستن؟ حاال بهتون ثابت بشه!»

درگیری‌با‌علی‌کریمی‌و‌دودستگی‌هواداران

بعد از قهرمانی سایپا در لیگ برتر و خداحافظی باشکوه علی دایی از دنیــای بازیگری، درگیریهای دایی با پرســپولیس، وارد فاز جدیدی شــد. او حاال در قامت ســرمربی، مشتهایش را برای پرســپولیس گره میکرد. بعد از این قهرمانــی بود که دایی راهی تیم ملی شــد و پس از اتفاقات تلخ بازی ایران و عربستان در نوروز 1388 از تیم ملی اخراج شــد. در آن زمان هواداران پرســپولیس بهدلیل مشــکالت بین دایی و علی کریمــی از علی دایی ناراضی بودند.

اختالف دایی و کریمی تقریبا از بازیهای مقدماتی جام جهانی 2006 شــروع شد، مصاحبه کریمی با تماشاگران این اختالفها را رسانهای کرد و بعدها موضوع الیی خوردن دایی از کریمی در یک بازی داخل ســالن و تکرار همین صحنه در تمرینات تیم ملی و در نهایت پرخاش دایی به کریمــی به این اختالفها دامن زد؛ همان زمان بود که گفته میشد بازیکنان تیم ملی به دو باند مجزا تفکیک شدهاند که یکی دوستان دایی و دیگری دوستان کریمی بودند. در پی ایــن اختالفها بود که در زمان مربیگــری دایی در تیم ملی، کریمی کنار گذاشته شد. بعدها هم مصاحبههای تند و تیز این دو علیه هم ادامه یافت. درســت است که این اختالفها در تیم ملی ایجاد شده بود اما بهواســطه اینکه پرسپولیسیه­ا علی کریمی را هم یک پرسپولیســ­ی میدانند، این موضوع به میان هواداران سرخ کشیده شد؛ بهخصوص وقتی که دایی بهجای گلمحمدی سرمربی پرســپولیس شــد و کریمی را از تیم کنار گذاشت. کریمی هم به تراکتور رفت و در نخستین بازی فصل مقابل تیم دایی قرار گرفت و یکبار دیگر درگیری لفظی به اوج رسید.

دایی‌مقابل‌مدیران‌پرسپولیس

ورق چند ماه بعد برگشــت؛ چه کسی انتظار داشت دایی به فوتبال برگردد و ســرمربی پرسپولیس شــود. حبیب کاشانی اما چنیــن تصمیم مهمی را گرفت و دایی را پس از چند ماه ســکوت جانشین زالتکو کرانچار کرد. پایان چند سال کدورت بین علی دایی و پرسپولیس. این حضور یک ســال و نیم طول کشید، اختالفها بین کاشــانی و دایی یک جدایی بحث برانگیز را رقم زد. هواداران اما حامی دایی بودند، درســت اســت که در لیگ با دایی توفیقی نداشــتند اما این مربی نامدار دو قهرمانی جام حذفی را برایشــان به ارمغان آورده بود. از طرفی جدایی دایی از پرســپولیس در سال 13۹0 بهنحوی بود که گویی به او ظلم شــده اســت. هواداران به جانشــین علی دایی، حمید اســتیلی، حتی یک بازی هم فرصت ندادنــد. علی دایــی در لیگ یازدهم و دوازدهم ســرمربی راهآهن بود. پرســپولیس اما پس از رفتن دایی روزهای ناآرامی داشــت و خیلیها منتظر بازگشــت دایی بودند. درست است که رابطه عموم هواداران با دایی دوستانه بود اما اختالف اصلی بین محمد رویانیان، مدیریت وقت پرســپولیس و دایی وجود داشت؛ اختالف شدید بر ســر مطالبات دایی از پرســپولیس. دو طرف در مصاحبههایش­ان حســابی از خجالت هم درمیآمدند. کســی در این شرایط تصور نمیکرد که رویانیان پس از کنار گذاشــتن یحیی گلمحمدی به ســراغ علی دایی برود اما این اتفاق افتاد و دایی نشان داد که برای منافعش میتواند با دشمنش هم دوست شود. در سال 13۹2 علی دایی با یک قرارداد سهســاله قابل توجه به پرســپولیس برگشت. هرچند آمدن او با خروج علی کریمی همراه شد اما بیشتر هواداران از این انتخاب راضی بودند. دایی به تیم ســر و ســامان خوبی داد. پرسپولیس پس از چند فصل ناکامی مدعی شد و در پایان در رده دوم لیگ قرار گرفت.

درگیری‌با‌پروین‌-‌راند‌دوم

لیــگ چهاردهــم که دیگــر محمــد رویانیــان، مدیرعامل پرسپولیس نبود جایگاه دایی هم متزلزل شده بود. دایی با مدیریت باشگاه و وزارت ورزش چالش داشت. در هفتههای پایانی لیگ سیزدهم مدیریت باشگاه در دست پروین بود و دایی ســرمربی. روزی نبود که از اختالف این دو خبری منتشر نشود. حتی خبر رسید در جلسهای در وزارت ورزش برای خصوصی شــدن باشگاه پرسپولیس دو طرف با هم درگیر شــدند. ماجرا از مصاحبه تلویزیونی علی دایی شروع شده بود که میگفت کارکنان شهرداری اینقدر پول میگیرند و بازیکــن بزرگ فوتبال جهان آنقــدر ...و همین موضوع باعث شد که وزارت ورزش با پروین، اعضای هیأت مدیره و دایــی، جلســهای در همین رابطه برگــزار کند؛ همان جلســهای که پس از چند جملهای کــه بین علی دایی و علی پروین رد و بدل شد، کار به فریادهایی رسید که این دو نفر بر ســر هم میزدند. رابطه نهچندان خوب دایی با وزارت ورزش باعث شــد در لیگ چهاردهم با یک اخراج عجیب روبهرو شود.

دایی‌-‌مایلی‌کهن،‌دوئل‌همیشگی

در تمام این سالها که علی دایی در برهههای مختلف با پرسپولیس و پرسپولیسیه­ا درگیر بوده، همیشه موضوع تازهای برای درگیری او با محمد مایلیکهن بوده اســت و درگیریهای دایی با مایلیکهن که بهعنوان پیشکســوت پرسپولیس شناخته میشــود، یکی از سوژههای همیشگی فوتبال بوده اســت. اما همیشه این ســوال وجود داشته که این اختالف از کجا شــروع شــده بود؟ آن زمان که علی دایی خارج از ایران بازی میکرد، در مصاحبه با یکی از روزنامههای آلمانی، وقتی از او دلیل موفقیت فوتبال ایران را پرسیدند، جواب داد که همه اینها بهدلیل کار خوب صالحنیا، مربی بدنساز وقت تیم ملی بوده و عملکرد خوب تیم ملی بهخاطــر فعالیت این مربی بوده نــه چیز دیگری! وقتی هم که این مصاحبه به گوش مایلیکهن رســید، از این صحبتها ناراحت شد و در بازی مقدماتی جام جهانی مقابل سوریه ۵۴ دقیقه دایی را روی نیمکت گذاشت تا اختالفها بهطور جدی شروع شود. البته بعدها مســائل دیگری هم در این میان بهوجود آمد که کینه این دو نفر را نسبت به یکدیگر بیشتر کرد، بهطوری که حتی منجر به زندانی شدن محمد مایلیکهن هم شد!

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran