Iran Varzeshi

امتیاز منتقل میشود و پدیده رفتنی است

پدیده در آستانه فصل جدید تغییرات

-

ایــن فصل هم که پدیده کادر فنی و بازیکنان هماهنگی داشــت و کسر امتیاز، این تیم را از صدر دور نکرد، شرکت پدیده مادر از تیمداری منصرف شــده است. این تصمیم در نشستی گرفته شد که در دفتر استاندار خراســان رضوی برگزار شد. در واقع بعد از جمعبندی مشکالت باشگاه و رســیدن به این نتیجه که شرکت پدیده مادر برای تیم هزینه نمیکند، این تصمیم گرفته شــد که امتیاز باشــگاه پدیده به سرعت واگذار شود.

مســووالن اســتانی معتقدند شرکت پدیده مادر، علیرغم هزینههای میلیاردی این شــرکت برای تبلیغ در صدا و ســیما و همچنین محیط اســتادیوم­های کشور، برای تیم هزینه نکرده است و تیم فوتبال تنهــا نام شــرکت را یدک میکشــد. به همین خاطر اســت که استانداری ترجیح میدهد، دیگر باشگاهی به نام پدیده وجود نداشته باشــد که شرکت بهرهبرداری­های تبلیغاتیاش را از نام باشــگاه ببرد اما یک ریال هم برای آن هزینه نکند و پدیده هر فصل با مشــکالت متعدد مالی دســت به گریبان باشد. براساس همین تصمیم است که دیگر تیمی به نام پدیده در لیگ وجود نخواهد داشت.

این اما نخســتین قدم از مســیر پر فراز و نشیبی اســت که مسووالن استان خراسان رضوی برای باشگاه پدیده در نظر گرفتهاند. اینکه چه کسی در شرایط فعلی اقتصادی کشــور، حاضر به خرید باشگاه پدیده شود، یکی از مهمترین دغدغههایی اســت که در گام بعدی مطرح میشــود. بگذریم از اینکه دغدغههای بعدی بیشک مربــوط میشــود به اینکــه مالک جدید توانایی حل مشــکالت پدیده و حفظ این تیم در جایگاه فعلی را خواهد داشت یا نه؟

به هرحال اما پروســه واگذاری کلید خورده و تصمیمها در ایــن رابطه گرفته شده است. با اینکه مشــتریهای زیادی برای خرید این باشــگاه داوطلب نشدهاند اما چند سرمایهگذار هستند که از مدتها پیش اعالم کــرده بودند در صورت قطعی شدن واگذاری، برای این کار اقدام خواهند کرد. هرچند همیشــه در چنین مواردی طبیعی اســت وقتی صحبــت از پول به میان میآید، گزینهها عقبنشــینی کنند. درباره پدیده هم بــه احتمال زیاد همین اتفاق انتقال امتیاز باشــگاه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مسووالن استانی اما وقتی برای انتقال امتیاز باشگاه تصمیمگیری میکردند، این مشــکالت را هم مدنظر قــرار داده بودند. گویا قرار است تا زمانی که مالک جدیدی برای باشــگاه پیدا شود و فرآیند انتقال به طور کامل طی شــود، اســتاندار خراسان رضوی، شــخصا پیگیر مســائل مالی تیم باشــد. او حتی وعده داده که تا دو، ســه روز دیگر مبلغ دو میلیارد تومان به باشگاه پدیده تزریق میکند تا بخشی از مشکالت مالی باشگاه به این واسطه حل شود.

ســوال اصلی اما اینجاســت که این کمکها تا کجا میتوانند ادامه پیدا کنند و با ســابقه نه چندان خوبی که واگذاری تیمهــا دارد، آیا پدیده بعــد از واگذاری میتواند از بههم ریختگیهای ناشی از این انتقال جان سالم به در برد؟

البته که اســتاندار خراسان رضوی از مدیران استانی خواسته یحیی گلمحمدی را راضی به بازگشــت به اردوی تیم کنند و تا حدودی وعده حل شــدن مشــکالت مالی را هم داده اســت امــا اینکه یحیی ایــن خواســته را اجابت کنــد و با همه بالتکلیفیه­ایی که پیش روی باشگاه قرار دارد، حاضر به بازگشت شود، ماجرای دور از ذهنــی به نظر میرســد چرا که همین حــاال هم یحیی به خاطــر بالتکلیفیه­ا و مشــخص نبودن مالک و صاحب باشــگاه تصمیم بــه جدایی از پدیده گرفته و بعید اســت در همین شرایط حاضر شود دوباره به تیم بازگردد.

خالصه کالم اینکه روزهای ســختی پیش روی صدرنشــین لیگ قــرار دارد. پدیــده تا پیش از این هم کمکهای مالی مختلفــی را جســته و گریختــه دریافت کرده و شــاید دریافتیهای بازیکنان این تیم، خیلی کمتر از ســایر تیمها نباشد اما بالتکلیفی و نگرانیهای ناشی از نامشخص بودن زمان رسیدن پول، اساس مشکالتی شــده که این روزها پدیده بــا آن مواجه اســت. مشــکالتی مثل بدهی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که پیشبینی نشده است و میتواند حتی حضور تیم در رقابتهای لیگ را تحــت تأثیر خود قرار دهد. این مشکالت اســت که کمر تیم را میشــکند و اوضاع پدیده را بغرنج کرده است.

مســووالن اســتان اما معتقدند که همه این بالتکلیفیه­ا بــا واگذاری امتیاز حل خواهد شــد و باید دیــد آیا برخالف باشــگاهها­یی چون نفت تهران و سپیدرود رشت که واگذاریشان داستان پیچیدهای شــده بود، واگذاری پدیــده پایان خوبی خواهد داشت؟

پدیده بعد از همه فراز و نشیبهایی که پشت سر گذاشته، حاال در آستانه فصل جدیدی قرار گرفته است. فصل انتقال امتیاز و تغییر نام. اگر برنامهریزی­های استانداری به همین روال پیش برود تا مدتی دیگر، تیمی به نام پدیده وجود نخواهد داشت. استانداری معتقد است که شرکت مادر هیچ هزینهای برای تیم نمیکند و صرفا از نام آن جهت تبلیغات استفاده میکند. به همین خاطر واگذاری هرچه سریعتر این باشگاه در دستور کار قرار گرفته است. هرچند هنوز هیچ گزینهای برای خرید امتیاز باشگاه اعالم آمادگی نکرده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran