Iran Varzeshi

درآمدزایی یا بازی با رویای هواداران؟

بلیتفروشی بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 12 امروز (دوشنبه) در سایت آغاز میشود. قیمتهایی که برای فروش بلیت gishe3.com این بازی اعالم شــده برای جایگاه به ارزش 80 هزار تومان است. بلیت روبهروی جایگاه 50 هزار تومان خواهد بود و بلیت سکوهای پشت دروا

-

تمام ظرفیت فــروش بلیت بازی پایانی لیگ قهرمانــان 2018 آســیا از طریــق پیش فروش اینترنتی و ســامانه الکترونیک انجام خواهد شــد و بــرای این بازی به هیچوجه در ورزشــگاه یا هر مکان دیگری عرضه مســتقیم بلیت بازی صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ســایت رسمی باشگاه پرسپولیس و بنابــر اعالم ایرج عرب معاون باشــگاه، عرضه و فروش بلیت بازی برگشــت پرسپولیس کاشیما آنتلــرز تنها به صورت پیش فروش اینترنتی انجام خواهد شد. تمام ظرفیتی که به فروش اختصاص پیدا میکند از طریق ســامانه عرضه میشــود و بخــش مربوط به خرید بلیت از ســاعت 12 ظهر امروز (دوشنبه) باز خواهد شد.

تاکید میشود، با توجه به تصمیمهای اتخاذ شده برای این بازی، تمام ظرفیت فروش بلیت به شــکل اینترنتی خواهد بود و در ورزشــگاه یا هر مکان دیگری بلیت مسابقه فروخته نخواهد شد.

گران شــدن بلیت بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آســیا، در حالی که پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری در این بازی به تماشاگرانش نیاز دارد، ریســک بسیار بزرگی اســت. ریسک بر سر سرنوشت پرسپولیس و رویای هواداران. هوادارانی کــه حتی گاهی پرداخت قیمــت قبلی بلیتهای ورزشــگاه آزادی هم برایشان مقدور نبود، حاال با قیمت باالتری روبهرو شدهاند.

بر همین اســاس و طبق قیمتگذاری حامی مالی باشگاه پرســپولیس، قرار است بلیت جایگاه برای بازی پایانی لیگ قهرمانان 2018 آســیا که برای نخســتین بار در تهران برگزار خواهد شد، به ارزش 80 هزار تومان، عرضه شود. بلیت روبهروی جایگاه 0۵ هزار تومان خواهد بود و بلیت سکوهای پشــت دروازه و طبقه دوم کــه بخش اعظم بلیت فروشی این مسابقه را شــامل میشود، به قیمت 30 هزار تومان ارائه میشود.

این فهرست قیمتها در شرایطی منتشر شد که در ابتدا پیشــنهاد 200 تــا 300 هزار تومانی حامــی مالی برای فروش بلیتهــای این بازی را مطرح کردند اما باشــگاه حاضر به فروش بلیت با این قیمــت باال نبود. با اینکه خبر میرســید که مســووالن باشگاه پرســپولیس تمایلی به افزایش قیمت بلیت در این بازی ندارند اما ظاهرا بیشتر از این نتوانستهان­د مقابل حامی مالی باشگاه مقاومت کننــد و به افزایش قیمتــی در همین حد راضی شدهاند.

افزایــش قیمت بلیــت جایــگاه از ‪۵3 03،‬ هزار تومان به 80 هزار تومان گرچه شــاید برای مسووالن باشــگاه و اسپانســرش افزایش قیمت زیادی به حســاب نیاید اما با شرایط فعلی اقتصادی کشور، این موضوع میتواند در این بازی حساس به ضرر پرسپولیس تمام شــود. بخصوص حاال که بعد از باخت بازی رفت، بعضی هواداران از قهرمانی تیم محبوبشــان دلسرد شدهاند و بعضی دیگر به خاطر این باخت دلگیرند و شاید همه اینها بهانههایی باشد برای نیامدن هوادار به ورزشگاه.

اسپانسر باشگاه پرسپولیس که بلیتفروشی این باشــگاه را هم بر عهده دارد و از طریق سایت گیشه ســه بلیت فروشی الکترونیکی بازیهای پرسپولیس را انجام میدهد، از مدتها پیش اســتراتژی دیگری برای فروش بلیتهای بازی پرســپولیس داشت. این شرکت حتی طرحی را در نظر داشت که مطابق آن ساز و کار جدیدی برای فروش بلیت بازیها تعریف میشــد. اینطور که بلیت بازیهای مهمتر با قیمت باالتر فروخته شــود یا برای هوادارانی که بلیت کل بازیهای لیگ را یکجا خریداری کنند، تخفیفهای ویژهای در نظر گرفته شود.

چنین طرح و بســتهای برای فروش بلیت، در شــرایطی که از قبل مورد کارشناســی قرار گرفته باشد، میتواند به درآمدزایی بیشتر باشگاهها و حتی ترغیب هواداران به حضور در ورزشگاهها کمک کند اما قطعا اجرای یکبــارهاش، آن هم به طور ناقص و برای بازی مهم و حساسی چون فینال آسیا نمیتواند نتایج مثبتی در بر داشته باشد.

حمیدرضــا گرشاســبی، مدیرعامل باشــگاه پرســپولیس، از زاویه دیگری این موضوع را مطرح میکنــد و بــه هزینههایی اشــاره دارد که میزبانی فینال برای باشــگاه پرسپولیس در بر خواهد داشت. از دید مدیرعامل باشــگاه پرســپولیس با توجه به اینکه 60 درصد از جایگاه را ایافســی خواســته اســت، پرسپولیس از بلیتفروشــ­ی بازیاش درآمد چندانی نخواهد داشت. او میگوید: «آنچه مشخص اســت قیمت بلیت جایگاه و روبهروی آن متفاوت با همیشه است. در شهر کاشیما قیمت بلیت بازی 28 دالر بود که اتفاقا با اســتقبال خوب هواداران ژاپنی هم مواجه شــد. به هر صورت بازی فینال اســت و هزینههای زیادی برای میزبانی از میهمانان خارجی و مراسم افتتاحیه و اختتامیه در پی داشته است که قطعا هواداران هم این موضوع را درک خواهند کرد. هــر چند که درآمد بلیت فروشــی آنقدرها هم زیاد نیســت که این هزینهها را جبران کند. از این جهت که 60 درصد جایگاه را ایافســی خواسته است و میماند ســکوهای روبهروی جایگاه، پشت دروازهها و طبقات باال که درآمد آنچنانی از فروش بلیتهای آن نخواهیم داشت.»

همه ایــن هزینههــا و دالیلی کــه میتوانند افزایش قیمت بلیت را برای باشــگاه پرســپولیس و اسپانســرش توجیه کنند، به اندازه پر شــدن تمام سکوهای ورزشــگاه آزادی اهمیت ندارند. این بازی یک بازی معمولی برای پرسپولیس نیست که باشگاه بخواهد درســت پیــش از همین بازی بــه فکر کار اقتصادی بیفتد و از موقعیــت تیم برای درآمدزایی استفاده کند. آن هم در شرایطی که خیلیها منتظر بودند حداقل جایگاههای طبقه دوم ورزشگاه آزادی، رایگان اعالم شود.

گران شــدن بلیت بازی فینال حاال باعث شده که پرسپولیسیه­ا عالوه بر اینکه دغدغه قهرمانی را داشته باشــند، دغدغه تازهتری هم داشته باشند که آیا ورزشــگاه آزادی برای این بازی پر میشود یا نه؟ آیا تنها امید پرســپولیس که حضور تماشاگران در بازی برگشت بود، ناامید میشود یا خیر؟

پاسخ این ســوالها هرچه باشــد با میلیونها تومان درآمد بیشــتر قابل مقایسه نیست. پاسخ این سوالها و نتیجه نهایی بازی برگشت، سرنوشت یک قهرمانی آسیاست و رویای میلیونها هوادار سرخ!

افزایش قیمت بلیت جایگاه از ‪35 03،‬ هزار تومان به 80 هزار تومان گرچه شاید برای مسووالن باشگاه و اسپانسرش افزایش قیمت زیادی به حساب نیاید اما با شرایط فعلی اقتصادی کشور، این موضوع میتواند در این بازی حساس به ضرر پرسپولیس تمام شود

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran